Gemeente vrachtwagen en de tachograaf
Moderator: Moderatorteam
-
africatwin TS
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Gemeente vrachtwagen en de tachograaf
Vraagje aan de experts: ik hoorde dat vrachtwagens van een gemeente vrijstelling hebben om een tachgraaf te hebben/ bij te houden. Als dit klopt, waar kan ik dit terugvinden? Wij gaan een nieuwe wagen bestellen, vandaar dat de vraag opgekomen is hier intern.
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
-
Boss
- Infopolitie Gast
Dit alles staat omschreven in het arbeidstijdenbesluit oftewel de ATB. Zelf denk ik dus dat een gemeentewagen geen tachograaf in de vrachtwagen behoeft te hebben. Wel zal de ATW arbeidstijdenwet gewoon van toepassing zijn op de chauffeurTachograafplicht:
Artikel 3 van de Vo-EEG 3821/85 bepaalt in welke voertuigen een controleapparaat geïnstalleerd
dient te zijn (dit is een europees besluit). De wijze van installatie wordt beschreven in artikel 12 van deze verordening.
Vrachtauto’s met een toegestaan maximum gewicht van meer dan 3500 kg en bussen in het besloten vervoer dienen te zijn voorzien van een controleapparaat (tachograaf).
In de artikelen 37 en 38 van de Regeling controleapparaten staan enkele voorschriften. Belangrijkste is de 2 jaarlijkse keuring, genoemd in artikel 38.
Deze voorschriften gelden voor de Nederlandse ondernemingen. Voor buitenlandse ondernemingen
is de Vo-EEG 3821/85 van toepassing.
De tachograaf is niet verplicht voor:
− voertuigen die niet zijn ingericht voor het vervoer van goederen, m.a.w. voertuigen die
geen laadruimte en laadvermogen hebben.
− voertuigen of combinatie met een tmg van niet meer dan 3500 kg.
Op grond van het eerder genoemde art. 4 Vo-EEG 3820/85 zijn bepaalde soorten vervoer
vrijgesteld van de tachograafplicht.
Vrijstellingen van gebruik en installatie tachograaf op grond van art. 4 Vo-EEG 3820/85:
− voertuigen waarvan de toegestane max. snelheid niet meer bedraagt dan 30 km/u;
− voertuigen van defensie, politie of brandweer;
− voertuigen van gas-, water- en elektriciteitsbedrijven; de gemeentereiniging en de
vuilnisophaling;− voertuigen van rioleringsdiensten en diensten ter bescherming tegen
overstromingen;
− voertuigen van de telegraaf en telefoon alsmede voor postzendingen;
− voertuigen van de radio-omroep en de televisie, alsmede de opsporingsdiensten van radioen
televisiezend- en ontvangtoestellen;
− voertuigen die gebruikt worden in noodsituaties of voor reddingsoperaties;
Met vriendelijke groet, Mark
- willem58
- Roepnaam: Willem
- X: @Vrijwil_politie
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Voertuigen die het vuilnis ophalen hebben niet zonder meer ontheffing voor de tachograaf. Is de wagen eigendom van de gemeente en die dus alleen in de eigen plaats vuil ophaalt heeft hij deze vrijstelling wel, is het echter een wagen van een reinigingsfirma ( bijv. Sita of Gansewinkel ) is hij wel tachograaf plichtig.
Niet op basis van bovenstaande artikel.... Daar wordt niet gesproken over gemeentelijke of commercieële vuilniswagens.willem58 schreef:Voertuigen die het vuilnis ophalen hebben niet zonder meer ontheffing voor de tachograaf. Is de wagen eigendom van de gemeente en die dus alleen in de eigen plaats vuil ophaalt heeft hij deze vrijstelling wel, is het echter een wagen van een reinigingsfirma ( bijv. Sita of Gansewinkel ) is hij wel tachograaf plichtig.
Overigens geeft TS niet aan of het gaat om een vrachtwagen voor gemeentereiniging of vuilniswagens. Als de gemeente deze wagen zou gebruiken voor bijvoorbeeld het vervoer van koffie en donuts naar de verschillende werkplekken, dient deze volgens mijn interpretatie van bovenstaande artikel een tachograaf te bezitten.
-
africatwin TS
- Geslacht:
Het gaat inderdaad NIET om een specifieke reinigingswagen (zgn kraakwagen), maar om een containerauto met haakarm en kraan. Hij vervoerd afval oa van het milieupark naar een verwerker buiten de gemeente, en in het seizoen heeft hij een strooi unit erop staan. Dus deze mag zonder tachograaf rijden of niet??
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik denk dat je de term 'reinigingswagen' sowieso wel ruim mag interpreteren, maar er bestaat/bestond ook nog één of andere regeling ivm een 'straal' van 50 km werkgebied...
Ik ga 't op m'n werk even opzoeken...
Ik ga 't op m'n werk even opzoeken...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
africatwin TS
- Geslacht:
- willem58
- Roepnaam: Willem
- X: @Vrijwil_politie
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik heb deze vraag onlangs voor een ander geval, bloemist met eigen vervoer, al eens voorgelegd bij de RDW en werdt toen doorverwezen naar de EVO ( Eigen Vervoers Organisatie )
Ook de IVW kon er geen goed antwoord opgeven aangezien het voor elk voertuig qua gebruik werk anders zou kunnen zijn.
Bij gebruik voor alleen eigen vervoer op een vast traject kan er een ontheffing gegeven worden, terwijl als diezelfde wagen even later voor iets anders dan het vaste werk gebruikt gaat worden hij wel tacho plichtig is.
Alle nieuwe bedrijfswagen worden tegenwoordig trouwens af fabriek standaard met een tachograaf geleverd en de nieuwe bedrijfswagens die na 1 mei 2006 gekentekend gaan worden moeten trouwens een digitale tachograaf hebben. Hier gaat geen waskaart meer in, maar moet de chauffeur hiervoor een chauffeurspas hebben.
Ook de IVW kon er geen goed antwoord opgeven aangezien het voor elk voertuig qua gebruik werk anders zou kunnen zijn.
Bij gebruik voor alleen eigen vervoer op een vast traject kan er een ontheffing gegeven worden, terwijl als diezelfde wagen even later voor iets anders dan het vaste werk gebruikt gaat worden hij wel tacho plichtig is.
Alle nieuwe bedrijfswagen worden tegenwoordig trouwens af fabriek standaard met een tachograaf geleverd en de nieuwe bedrijfswagens die na 1 mei 2006 gekentekend gaan worden moeten trouwens een digitale tachograaf hebben. Hier gaat geen waskaart meer in, maar moet de chauffeur hiervoor een chauffeurspas hebben.