parkeren met een motor.
Moderator: Moderatorteam
-
Susan van der Laan TS
- Infopolitie Gast
parkeren met een motor.
Hoe kan ik met mijn motor betaald parkeren in een stad? Waar
moet ik dan de parkeerbon laten? Of is parkeren met een motor gratis?
moet ik dan de parkeerbon laten? Of is parkeren met een motor gratis?
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
Net als met de auto zal je voor de motor gewoon moeten betalen wanneer je de motor in een parkeervak zet.
Ik parkeer mijn eigen motor meestal niet in een parkeervak. Vaak zet ik hem langs een gevel op een breed trottair of op een andere plek waar hij niemand in de weg staat. Denk ook om rolstoelen etc die nog moeten kunnen passeren.
Ik heb zelf nog nooit een bekeuring gehad op die manier en er ook nog nooit een motorrijder voor bekeurd.
Ik parkeer mijn eigen motor meestal niet in een parkeervak. Vaak zet ik hem langs een gevel op een breed trottair of op een andere plek waar hij niemand in de weg staat. Denk ook om rolstoelen etc die nog moeten kunnen passeren.
Ik heb zelf nog nooit een bekeuring gehad op die manier en er ook nog nooit een motorrijder voor bekeurd.
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
Voor mijn werk doe ik ook wel eens fiscaal parkeren controleren (betaald parkeren), ik weet dat het voor motoren zeer moeilijk is om aan de gestelde betaaldparkeer eisen te kunnen voldoen. Je koopt een bonnetje en plakt deze achter op het stuur, vervolgens parkeert er naast jou een eikel die denkt van eej das handig dat bonneke kan ik wel gebruiken. En dan komt die ellendige parkeerwachter
langs en geeft jou een naheffing.
In veel gemeenten is het zo dat je idd moet betalen als je je moter op een p-vak plaatst, maar ook is het zo dat de meeste parkeerbeheren niet over gaan tot het handhaven/controleren hier op. Gewoon weg vanwege het feit dat het voor motorrijders niet te doen is om aan de betaaldparkeer eisen te voldoen.
Bel eens parkeerbeheer op van uw gemeente danwel de gemeente waar u gebruik wilt maken van betaald p-vakken en leg uw probleem situatie uit, dit bespaart uw een hoop ellende denk ik.
Succes.
In veel gemeenten is het zo dat je idd moet betalen als je je moter op een p-vak plaatst, maar ook is het zo dat de meeste parkeerbeheren niet over gaan tot het handhaven/controleren hier op. Gewoon weg vanwege het feit dat het voor motorrijders niet te doen is om aan de betaaldparkeer eisen te voldoen.
Bel eens parkeerbeheer op van uw gemeente danwel de gemeente waar u gebruik wilt maken van betaald p-vakken en leg uw probleem situatie uit, dit bespaart uw een hoop ellende denk ik.
Succes.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
En toch kan ook de motorrijder (fiscaal)betaald parkeren. Je betaald gewoon het parkeerbedrag en houdt het bonnetje bij je. Formeel moet het in het voertuig zichtbaar neergelegd worden; dat kan bij een motor helaas niet, dus meenemen.Briges schreef:Voor mijn werk doe ik ook wel eens fiscaal parkeren controleren (betaald parkeren), ik weet dat het voor motoren zeer moeilijk is om aan de gestelde betaaldparkeer eisen te kunnen voldoen. Je koopt een bonnetje en plakt deze achter op het stuur, vervolgens parkeert er naast jou een eikel die denkt van eej das handig dat bonneke kan ik wel gebruiken. En dan komt die ellendige parkeerwachterlangs en geeft jou een naheffing.
In veel gemeenten is het zo dat je inderdaad moet betalen als je je moter op een p-vak plaatst, maar ook is het zo dat de meeste parkeerbeheren niet over gaan tot het handhaven/controleren hier op. Gewoon weg vanwege het feit dat het voor motorrijders niet te doen is om aan de betaaldparkeer eisen te voldoen.
Succes.
Wordt nu toch een naheffing opgelegd, dan is in elk geval wel aantoonbaar dat er betaald is voor het parkeren, omdat op de naheffing ook het tijdstip genoteerd staat waarop deze is uitgeschreven. Bezwaarschrift is zo gemaakt.
Omslachtig, maar het kan. Ben dus blij dat veel handhavers, zoals uitboventaande quote blijk, deze onzin inzien en het maar gedogen.
Ook ik parkeer mijn motor met grote regelmaat op de stoep. Regeldie ik voor mijzelf daarbij handhaaf is dat slechtzienden/gehandicapten en mensen met een rolstoel of kinderwagen geen last van mijn motor mogen hebben.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Jammere van deze opmerking (die overigens voor een aantal gemeenten keurig opgaat hoor) is dat motorrijders er rechten aan denken te kunnen ontlenen.rijschoollucassen schreef:Inderdaad zal parkeerbeheer niet gauw tot handhaving overgaan.
Voor alle duidelijkheid, een Motor hoort NIET op het trottoir, niet parkerend, niet stilstaand, niet rijdend, kortom helemaal niet dus. Een Motor moet gewoon geparkeerd worden in een parkeervak en als aldaar betaald parkeren geldig is dan dient de motorrijder te betalen. Op het voertuig moet duidelijk zichtbaar het betalingsbewijs worden bevestigd.
Zo, die knalt er even in, maar dit is allemaal heel simpele wetgeving, en dat is dus het enige waar je rechten aan kunt en mag ontlenen.
Dit alles gezegd is er in een aantal (let op, ook in vele niet dus) een beleid zoals hierboven al is beschreven. Een gemeente gebruikt de vaak schaarse parkeerplaatsen liever voor het parkeren van auto's dan voor motoren en zullen dan dus het parkeren op het trottoir gedogen indien een motor geen overlast veroorzaakt (en motorrijders kennende zijn die daar best creatief in, in het vinden van een geschikt plekkie.) Op het trottoir hoef je dan (vaak) geen kaartje te kopen en heb je verder geen problemen.
Als ik nu 3 grote plaatsewn in mijn nabije omgeving ga bekijken is het als volgt verdeeld:
1. In Gemeente A hebben ze netjes vakken gemaakt, ter grootte van een half autovak, speciaal met een uurtariefmeter erbij. Geen gehannes met een kaartje, en een perfecte oplossing. Probleem is alleen dat deze oplossing (de meter dus) wettelijk niet meer is toegestaan.
2. In gemeente B mag je inderdaad je Motor op een breed stuk trottoir zetten. Er wordt echter wel verwacht dat je een kaartje koopt. Uit praktische overwegingen mag je dat kaartje in je zak stoppen en mocht je onverhoopt bekeurd worden dan mag en kun je achteraf aantonen dat je voldaan hebt aan de verplichting tot betalen.
3. Gemeente C hanteert de normale eisen die staan in de wetgeving, en hanteren daar een zeer streng beleid in. Je hoeft geen gebruik te maken van parkeerfaciliteiten, maar als je dat doet dan onder de voorwaarden zoals ze wettelijk zijn vastgelegd, ook wat voor te zeggen natuurlijk.
Ik wed dat de volgende vraag zou zijn: Hoe moet ik dat dan in hemelsnaam weten ??? Tja, een simpel telefoontje naar een gemeente is vaak voldoende om dat te weten te komen. Vaak zie jet het ook snel (vooral 's zomers) wanneer andere motorrijders je zijn voorgegaan op bijvoorbeeld trottoir..... Neemt niet weg dat het een moeilijke discussie is en blijft, vooral omdat het een regeling is die gemeentes zelf maken en handhaven...
-
Venzent TS
- Infopolitie Gast
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Je betaald inderdaad per voertuig, immers eigenlijk betaal je "belasting" omdat je op dat moment de ruimte inneemt die dat voertuig nodig heeft (je kunt het voor het gemak zien als "huur") en dan heb je je antwoord al. Al zet je er 3 neer=3x betalen.
Leuk detail overigens, je kunt op dit moment op een parkeervak beter bekeurd worden door een gemeentelijke parkeercontroleur dan door een agent.... Scheelt ongeveer een euro of 3, zelfs als de 2 bekeurde auto's naast elkaar staan.
Leuk detail overigens, je kunt op dit moment op een parkeervak beter bekeurd worden door een gemeentelijke parkeercontroleur dan door een agent.... Scheelt ongeveer een euro of 3, zelfs als de 2 bekeurde auto's naast elkaar staan.
- Flik
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Bovendien bekeurt de parkeercontroleur niet. Hij geeft een naheffing verhoogd met administratiekosten. Het is dus afhankelijk van het parkeertarief ter plaatse hoe hoog het totaal bedrag uitvalt. De agent werkt met vaste tarieven. De ene keer kan dit duurder zijn, maar er zijn vast ook wel gemeentes waar de agent het voordeligst is.
- Flik
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Zelf bekeur ik zelden voor parkeer overtredingen. Vind ik een zaak voor de parkeer politie. Ik verbaas me in Groningen te vaak over parkeerzaken, om hier nog met een normaal gevoel voor te kunnen schrijven.
Mensen met een invalideparkeerkaart bijv mogen hier overal zonder te betalen hun auto neerzetten. Zelfs op een brede stoep. Vaak ontstaat er een halve chaos door deze figuren, die het liefst met hun auto de winkel in rijden. En niet zelden kan ik niet zien, waar hun handicap zit.
Normale parkeerders, die het niet te gek maken, krijgen daarom van mij geen prent. Loop ik snel voorbij.
Mensen met een invalideparkeerkaart bijv mogen hier overal zonder te betalen hun auto neerzetten. Zelfs op een brede stoep. Vaak ontstaat er een halve chaos door deze figuren, die het liefst met hun auto de winkel in rijden. En niet zelden kan ik niet zien, waar hun handicap zit.
Normale parkeerders, die het niet te gek maken, krijgen daarom van mij geen prent. Loop ik snel voorbij.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast