straatschenderij

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Anneke TS
Infopolitie Gast

straatschenderij

Ongelezen bericht door Anneke »

Goedenavond,
Langs het trottoir waar mijn dochter van 7 elke dag over naar school loopt, staat een auto geparkeerd. Over de hoofdsteun van de bestuurdersstoel is een levensgroot masker van een doodskop, grijs met zwarte holle ogen en een groot gebit, geplaatst. Mijn dochter schrikt hier elke keer van, omdat ze kleiner is lijkt alles al groter in de wereld, en dat afschuwelijke ding hangt voor haar zelfs op ooghoogte. Ik heb een briefje op de auto geplakt met het verzoek het masker om te draaien. Toen daar niet op werd gereageerd heeft de wijkagent een surveillancewagen gestuurd. Het was volgens hem niet strafbaar (geen baldadigheid, zie art. over straatschenderij, wat hij overigens niet heeft opgezocht). Hij adviseerde mij bij de eigenaar langs te gaan en erover te praten. Dat heb ik gedaan, de mevrouw beloofde de auto voortaan omgedraaid te parkeren. Dat is slechts 1x gebeurd en nu staat de auto weer als voorheen. Daarna heb ik twee keer een briefje ingegooid met het verzoek om het masker weg te halen. Nu heeft de eigenaar het nog een keer extra naar de stoep gericht. De eigenaar schreeuwde dat ik moest ophouden met die briefjes, het was zijn grap. Ik ben de wanhoop nabij. Mijn dochter kan niet meer alleen naar school, of ze moet een andere, onveiligere route lopen waarbij ze 3x moet oversteken ipv 1x. De landelijke politiedienst wilde ook niet praten en verwees ons naar een klachtencoordinator.
Wat kunnen we doen?
Alvast vriendelijk bedankt voor uw moeite.
Groeten van een bezorgde moeder.
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Ik kan dit alles nog niet in verband brengen met een strafbaar feit, maar weet wel zeker dat dit geen straatschenderij (art. 424 Sr) betreft...
maus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door maus »

ik denk dat het de "alom" bekende Scream masker is en kan goed begrijpen dat uw dochtertje hier niet van gecharmeerd is.

ik denk dat de enige nette oplossing is om toch een keer nog een persoonlijk gesprek aan te gaan met de eigenaar ervan
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Met alle respect. De eigenaar van de auto doet niets fout.

Ik wil mij zeker niet met de opvoeding van uw dochter bemoeien, heb zelf ook een dochter dus kan mij goed voorstellen dat uw dochter bang is van het masker.

Maar is het wel zo verstandig om uw dochter tegen "alles" te beschermen, als dat uberhaupt al kan. Want dat zou b.v. betekenen geen tv en niet meer naar school.

Denk dat u veel meer bereikt door met uw dochter naar het masker toe te lopen en uit te leggen wat het is, vraag een keer aan de eigenaar of u het masker mag vasthouden en het van dichtbij aan uw dochter mag laten zien. Zodat zij kan zien dat het alleen maar een stukje "stof" is.

succes, mashi
Anneke TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Anneke »

Bedankt voor uw reacties.
Het is natuurlijk zo dat het obsessief wordt. Als je ergens niet naar wilt of mag kijken, doe je het juist. Het feit dat het masker met opzet naar de weg gedraaid wordt, vind ik pure treiterij. Ik mag toch ook geen poster van zoenende mannen in mijn raam aan de openbare weg hangen? Mijn dochter ondervindt hier nadeel van: ze wordt belemmerd in haar bewegingen, wordt gedwongen een andere weg te nemen. Dit is niet Rotterdam of Amsterdam hoor, maar gewoon een dorp in Noord-Holland. Ik bescherm mijn kinderen ook tegen geweld e.d. op tv en heb filters voor internetsites. Ook op tv worden tekens geplaatst die ouders kunnen waarschuwen. En dit mag zomaar wel? Ik kan het niet begrijpen. Vanavond heb ik nog geprobeerd met die man te praten, maar het is zijn grap en hij adviseert me om een andere weg te nemen. Als het niet zo'n choquerend masker was, dan was het ook niet zo grappig, en zou hij het niet in zijn ruit plaatsen, dat zegt toch al genoeg?
Boss TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boss »

Ik kan me alleen maar bij de forumleden aansluiten.

Het is erg vervelend, maar ik denk in deze dat het makkelijker is om de angst bij uw dochtertje weg te nemen dan dat de eigenaar van de auto het masker wegneemt...

Overigens gaf u aan dat de agent het strafbare feit niet heeft opgezocht in de boeken.
Een agent weet normaal gesproken en mede uit ervaringen dat er in zulke gevallen niets gedaan kan worden volgens het wetboek van strafrecht. En kan dit naar eigen inzicht ter plaatse beoordelen.

Met vriendelijke groet Mark,

Ps. waren er maar eens wat vaker moeders, zoals u bezorgd over hun kind...
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

Als ik in een woonhuis een gaatje boor door de vloer zijn de kinderen ook wel eens bang.
Dan heb ik het wel eens gedaan dat ze even mijn accu schroef machine mogen vasthouden en dan
is het weer goed.

En als dat ook niet werkt probeerd het kind meer herrie te maken als mijn betonboor.
Maar dat gaat ze niet lukken, jammer daar moeten ze dan maar aan wennen.
Het doet mij een beetje denken aan smetvrees, dan bouw je geen weerstand op.
En je kunt ze niet altijd overal tegen beschermen.

Mijn ervaring met die internet filters is dat de kinderen vaak snel weten hoe je er omheen kunt.
Alleen die van RDnet is heel moeilijk te kraken, maar dan zie je zelf ook bijna niets meer.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat vinden jullie dan van mijn aanstootgevende poster in het raam? Reken maar dat ik de politie op mijn dak krijg!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik sluit mij bij de vorige sprekers aan. Er is geen sprake van enig strafbaar feit noch sprake van overlast waarbij de politie enige rol van betekenis zou moeten spelen.
De wijkagent heeft al meer gedaan dan waartoe hij eigenljik verplicht zou zijn.
De politie kan niets voor Anneke betekenen en ik ben bang dat er ook geen andere instantie is die Anneke behulpzaam zou kunnen zijn.

Een poster van zoenende mannen zou wellicht op Urk en in Staphorst nog enige beroering teweeg kunnen brengen maar levert niet zondermeer een strafbaar feit op.
Laatst gewijzigd door SWAT op 22 mar 2006, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stay safe out there.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ik heb een andere mening dan de reacties die tot nu toe aan Anneke worden gegeven.
Terecht maakt Anneke zich zorgen.

Bij dit voorval kun je denken aan art 240a Wetboek van Strafrecht,
Omwille van de leesbaarheid zal ik het artikel wat inkorten:

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die .... een voorwerp ... waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar ... vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Let wel: de eigenaar van het masker weet dus dat er dagelijks kinderen langs zijn auto lopen die doodsbenauwd zijn voor het masker.
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

mwb schreef: hij die .... een voorwerp ... waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar ... vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Er zijn ook winkels waar diverse namaak lichaamsdelen, hulpstukken en andere genots middelen
in de etalage staan, dat is ook te zien van af de openbare weg.
Die winkels vind je meestal in de groote stad, de kinderen daar kunnen er ook gewoon tegen.

Waarom zou er een onderscheid gemaakt moeten worden tussen stads en dorps kinderen ?
De TV en het internet zijn ook overal het zelfde.
Behalve dan dat Solcon de meeste klanten heeft in Drente, Overijsel en Zeeland
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

mwb schreef:Ik heb een andere mening dan de reacties die tot nu toe aan Anneke worden gegeven.

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die .... een voorwerp ... waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar ... vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Let wel: de eigenaar van het masker weet dus dat er dagelijks kinderen langs zijn auto lopen die doodsbenauwd zijn voor het masker.
Gezien de plaatsing van dit artikel in het wetboek, hoofdstuk zeden, gaat dit artikel niet op voor eerder omschreven masker.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt MBW!
De laatste schrijver denkt kennelijk alleen aan seks...
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

SWAT schreef:
mwb schreef:Ik heb een andere mening dan de reacties die tot nu toe aan Anneke worden gegeven.

Gezien de plaatsing van dit artikel in het wetboek, hoofdstuk zeden, gaat dit artikel niet op voor eerder omschreven masker.
Deze snap ik niet hoor. Drank verkopen aan een dronken persoon staat ook onder hoofdstuk zeden.
Zeden omvat meer dan alleen verkrachting.
maus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door maus »

ik snap de moeder van het meisje wel
maar komt mij hier ook beetje te overbezorgd door..

ik snap dat het meisje "bang" word

maar zoals de moeder zelf aangeeft filtert ze heel veel weg van haar kinderen
dit mag/hoort ook wel maar ik realiseer me ook dat we in 2006 leven en niet in 1960

het meisje groeit eenmaal op in een minder sociale samenleving dan dat 35 jaar geleden werd gedaan (als ik mijn ouders mag geloven dan toch)

als ik alles zo doorlees lijkt mij op dit moment het meisje alles uitleggen en laten zien dat ze er niet bang voor hoeft te zijn de beste oplossing.. aangezien de man niet meewerkt.. dit zal mischien niet in 1 nachtje overgewaaid zijn maar na 3 keer laten zien dat het stof is moet het lijkt mij wel over zijn.. en laat ze haar vriendinnetjes weer zien dat het maar een stuk stof is (zo zijn kinderen dan ook weer)
Gesloten