rijden met zelfgemaakt voertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zeepkist TS
Infopolitie Gast

rijden met zelfgemaakt voertuig

Ongelezen bericht door zeepkist »

:o hallo

ik heb een heel mooi "autootje op het oog
ik woon in een afgelegen gebied waar bussen mij ronduit in de steek laten.

nou kan ik van iemand een zeepkist kopen met puch moter erin.
hij heeft voorlampjes (krijgt achter nog) remmen en ik heb hem heeeeeeeel hard nodig
ik ben 21 heb nog geen rijbewijs (te duur) en geen brom certivicaat (als het moet haal ik het wel)

mijn vraag: als ik er me naar de fietsen maker ga,.. en alles zit er op en eraan,..
mag ik erdan mee rijden?
gewoon als puch maar dan in een andere vorm.

ik wil niet eens de stad in als ik maar bij een bus paal kan komen.

met vriendelijke groet : een creative oplosser
:engel:
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Ik denk dat het niet gaat lukken...

Bromfietsen moeten namelijk een goedkeuring hebben om op de weg te mogen rijden( Als het al aan deze defenitie voldoe).

Ook zijn er in het voertuig regelement een hele hoop eisen waar het aan moet voldoen om deze te krijgen.
Hier een kleine selectie.

Wetstekst

Artikel 3.6.2
Bromfietsen moeten van deugdelijke bouw en inrichting zijn,

Artikel 3.6.29
Bromfietsen op drie of vier wielen met een carrosserie moeten zijn voorzien van ruiten die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Artikel 3.6.32
Bromfietsen moeten wat betreft spiegels en de montage daarvan voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Artikel 3.6.36
1. Bromfietsen op drie of vier wielen met een carrosserie moeten wat betreft bevestigingspunten voor autogordels voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
2. Bromfietsen op drie of vier wielen met een carrosserie moeten wat betreft autogordels voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
3. Bromfietsen op twee wielen moeten, indien een passagier kan worden vervoerd, zijn voorzien van een riem dan wel een of meer handgrepen voor deze passagier, welke moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 93/32/EEG.

Artikel 3.6.37
Bromfietsen op twee wielen zonder carrosserie en bromfietsen op drie of vier wielen moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

Artikel 3.6.39
Bromfietsen moeten voor wat betreft de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat voldoen aan het bepaalde in richtlijn 93/94/EEG.

En zo zijn er een heleboel eisen, ik denk toch dat het nog even fietsen is... :wink:

in kleine letters had ik het ook gelezen hoor.... :wink:
Boss TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boss »

Tja ik ben ook bang dat het nog even fietsen wordt...

Je bromfiets of waar het voor moet doorgaan, moet inderdaad worden gekeurd en zeker met de nieuwe regelgeving waarbij de brom en snorfiets een eigen kenteken krijgen/ hebben.
Wie bepaalt nu of het een brom of snorfiets is? Moet je nu een helm op? Hoe ga je de zeepkist verzekeren? Het is per slot van rekening een motorvoertuig en die moet eerst door de RDW (rijksdients voor wegverkeer) gekeurd worden of het motorvoertuig wel aan de eisen voldoet...

Ps. Wanneer je er mee op de openbare weg rijdt en je wordt staande gehouden, dan ben ik bang dat je met alle bekeuringen die je dan kan krijgen allang een nieuwe brommer of scooter had kunnen kopen!

Dus? Fietsen of een echte bromfiets!

Gr. Mark
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Tja ik ben ook bang dat het nog even fietsen wordt...

Ik denk dat het niet gaat lukken...

Deze reacties zijn veel te vaag; het is ondubbelzinnig: Het mag en kan niet.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Deze reacties zijn veel te vaag; het is ondubbelzinnig: Het mag en kan niet.
Dat is wel heel erg definitief!

In theorie is het mogelijk om deze "zeepkist" te laten keuren en dan als bromfiets op de weg te laten rijden.
Het is zeker niet rendabel en zal zeker niet meevallen om zo`n ding aan alle eisen te laten voldoen, een typegoedkeuring te laten krijgen en ik zou er ook zeker niet aan beginnen maar puur in theorie is het mogelijk, dus Het mag en het kan niet vind ik te incompleet!
Gesloten