Hoe te wachten voor rood licht ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast_jan TS
Infopolitie Gast

Hoe te wachten voor rood licht ?

Ongelezen bericht door Gast_jan »

Wat is verstandiger als ik als automobilist (op een niet hellende weg) sta te wachten (bijv. als eerste voor de stopstreep):
- A - de versnelling in de vrijstand zetten en het rempedaal niet indrukken of
- B - in de eerste versnelling staan en de koppeling (evt. + rem) indrukken?
Indien ik van achteren zou worden aangereden en ik had situatie A, dan schiet ik het kruispunt op en kan er gevolgschade ontstaan. Kan ik daar aansprakelijk voor gesteld worden en zo ja hoe zwaar telt dat mee en is dat in een percentage uit te drukken?

Alvast dank voor uw reaktie.

Gast_JAN
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

altijd je rem ingedrukt houden voor het rode verkeerslicht, is de kans op een aanrijding ook weer iets kleiner.
Wie rent, bekent!
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Ik zou aanraden om hem in de 1e versnelling te laten tot er iemand achter staat en ook tot die tijd de rem ingetrapt te houden in verband met de remlichten...
O.B.P.D. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door O.B.P.D. »

Wat dacht je van het voertuig in de 1e versnelling en de rem ingetrapt houden. Als er een of meer voertuigen achter komen te staan de rem los maar wel in de eerste versnelling laten staan.

Dit bevorderd het snelle optrekken bij groen licht.

Bij verkeerslicht installatie's waarbij men bekend is en weet waneer groen komt kan je de auto uit de versnelling zetten en wachten op een moment net voor groen worden om wederom snel op te kunnen trekken.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou hem niet in zijn versnelling zetten en dan minutenlang de koppeling ingetrapt houden,
Geeft veel slijtage aan de koppeling en dergelijke. Beter is bij groen licht alert reageren en
dan kwiek wegrijden.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Rem ingedrukt houden, versnelling in z'n vrij tot er iemand achter je staat. Dan rem los (eventuele 3e remlicht kan je achterligger verblinden). Wanneer je als 1e of 2e voor het stoplicht staat: versnellingsbak in z'n 1 en koppeling ingedrukt houden. Sta je als 3e te wachten dan heb je tijd zat om het hele handeltje in het juiste verzet te zetten.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Altijd in de versnelling laten, slijtage a.d koppeling...lekker belangrijk. Gebeurd vandaag de dag steeds vaker dat mensen die netjes voor het Rood staan te wachten van achteren aangereden worden!

Dus in de versnelling en hou uw binnenspiegel in de gaten. Een gezond mens reageert in geval van nood tussen de 1 en 2 seconden. 1 seconden bij 50 km/u is 13.99 meter die op dst moment afgelegd wordt, durf de weddenschap aan dat u vanuit een neutrale versnellingsstand niet op tijd weg bent.

mashi
ikinks TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ikinks »

Als ik vooraan sta in de rij dan blijft de eerste versnelling er op, maar de rem raak ik niet aan, hooguit de handrem bij een hellend vlak. Staan er een stuk of 5 auto's (of meer uiteraard) voor me in de rij, dan gaat de versnelling in de neutraal.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

OK, in theorie slijten druklager en toplager door het in de versnelling laten staan met de koppeling ingetrapt.

Maar aangezien het in zijn vrij zetten één extra maal opkomen van de koppeling inhoudt, slijten door deze actie de koppelingsplaat, pedaalrubber en de (eventuele) koppelingskabel weer extra.

En de koppelingsplaat en de koppelingskabel gaan eerder stuk dan druklager en toplager. Dus als de situatie koppeling ingedrukt in de versnelling geen hele tijd duurt, kunt u beter deze situatie handhaven.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat het één of het ander zo weinig verschil maakt in slijtage in vergelijking met de normale slijtage die een koppeling oploopt door het reguliere gebruik, dat ik mij er geen seconde druk over zou maken.

Behalve het minuutje van het schrijven van dit bericht natuurlijk! :wink:
Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

Tijdens de rijopleidingen leren wij het ze gewoon aan om in de 1e versnelling voor het verkeerslicht te wachten.

Er zijn bovenstaand genoeg motivaties opgesomd.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

en weer een vraag die deskundig beantwoord is.
Naar het archief ermee.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten