Interieur verlichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Interieur verlichting

Ongelezen bericht door Gast »

hoe zit het nu precies met de interieur verlichting? (het lapje in je hemel dus).

a. is dit verplicht?
b. is het verboden?
c. is het verboden te voeren tijdens rijden?
en als laatste d. hoe zit het met extra verlichting: ik bedoel dan lampjes in de hemel bij de achterbank. of in de deuren bij de voeten.

graag jullie visie hierop :)

mvg Sjors
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

A: nee, niet verplicht
B: Nee, niet verboden
C: Nee, maar het zicht kan wel verminder worden naar buiten (artikel 5)
D: Dat mag ook zij het dat de lampjes bij de voeten in de deur die jij bedoelt rood licht moeten uitstralen op het moment dat het licht naar achter schijnt. Dit om het tegemoetkomende verkeer te laten weten dat er iets op ze af komt en niet van ze af gaat. Een deur dus in dit geval.

Groetjes kale :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

Kale schreef:A: nee, niet verplicht
B: Nee, niet verboden
C: Nee, maar het zicht kan wel verminder worden naar buiten (artikel 5)
D: Dat mag ook zij het dat de lampjes bij de voeten in de deur die jij bedoelt rood licht moeten uitstralen op het moment dat het licht naar achter schijnt. Dit om het tegemoetkomende verkeer te laten weten dat er iets op ze af komt en niet van ze af gaat. Een deur dus in dit geval.

:) dank u... voor d bedoel ik wit licht, zit brand ook tijdens rijden (is om ouderen te kunne laten zien waar ze stappen)... beter uitgelgd: de lampjes zitten onder de stoel en belichten dus de vloer van de auto, die in de deur zijn echter ook wit maar branden enkel als de deuren geopend zijn... mag dit bijde dan nog?
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Kale schreef:D: Dat mag ook zij het dat de lampjes bij de voeten in de deur die jij bedoelt rood licht moeten uitstralen op het moment dat het licht naar achter schijnt. Dit om het tegemoetkomende verkeer te laten weten dat er iets op ze af komt en niet van ze af gaat. Een deur dus in dit geval.

Deze snap ik niet :? tenzij de auto van Kale is uitgerust met zogeheten "suicide doors":shock:. En dan moeten het witte lampjes zijn om het tegemoetkomend verkeer te waarschuwen.

Of zou Kale met de rode lampjes het achteropkomend verkeer willen waarschuwen? :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Zolang ze de vloer belichten en niet naar buiten stralen mag het gewoon.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bedenk 1 ding goed met binnenverlichting die aanstaat tijdens het rijden:

Je ogen wennen aan dat licht en dat gaat ten koste van je zichtvermogen naar buiten toe. Je pupillen zijn namelijk kleiner vanwege de verlichting. Doordat ze kleiner zijn kun je minder goed in het duister kijken.

Mijn advies is dus NOOIT binnenverlichting aan tijdens het rijden.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

gvdbor schreef:Bedenk 1 ding goed met binnenverlichting die aanstaat tijdens het rijden:

Je ogen wennen aan dat licht en dat gaat ten koste van je zichtvermogen naar buiten toe. Je pupillen zijn namelijk kleiner vanwege de verlichting. Doordat ze kleiner zijn kun je minder goed in het duister kijken.

Deze is helemaal voor jou Gijs! Kan mijn boek zintuigfysiologie even in de kast blijven. :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

ThunderSTreak schreef:
Kale schreef:D: Dat mag ook zij het dat de lampjes bij de voeten in de deur die jij bedoelt rood licht moeten uitstralen op het moment dat het licht naar achter schijnt. Dit om het tegemoetkomende verkeer te laten weten dat er iets op ze af komt en niet van ze af gaat. Een deur dus in dit geval.

Deze snap ik niet :? tenzij de auto van Kale is uitgerust met zogeheten "suicide doors":shock:. En dan moeten het witte lampjes zijn om het tegemoetkomend verkeer te waarschuwen.

Of zou Kale met de rode lampjes het achteropkomend verkeer willen waarschuwen? :wink:
Nee je hebt gelijk. Ik bedoelde wit maar ik schreef rood. Nachtdienst he, dan heb je dat :lol:
Gast TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:Bedenk 1 ding goed met binnenverlichting die aanstaat tijdens het rijden:

dank jullie voor de antwoorden, en ja ik ben dit wel met u eens, maar het hangt vooral van de kleur licht af. dus gelijk mijn volgende vraag : :D is er een verbod op bepaalde kleuren ? :) ik heb het dan over de vloerverlichting

mvg
Gast TS
Infopolitie Gast

even offtopic: ik ben op zoek naar 70/387/EEG (regelement of wet ofzo, ben ff de benaming kwijt), maar die kan ik dus nergens vinden :( en er wordt nogal wat verwezen naar dit soort regelemensten :?
Gesloten