Motor rijbewijs 25KW
Moderator: Moderatorteam
-
Frank TS
- Infopolitie Gast
Motor rijbewijs 25KW
Hallo,
Ik ben bezig met het behalen van mijn motor rijbewijs. Ik ben nog 20, dus ik kan alleen op een motor tot 25 KW. Dit zegt mij eigenlijk weinig. Hoeveel CC is dit?
Alvast bedankt!
Frank
Ik ben bezig met het behalen van mijn motor rijbewijs. Ik ben nog 20, dus ik kan alleen op een motor tot 25 KW. Dit zegt mij eigenlijk weinig. Hoeveel CC is dit?
Alvast bedankt!
Frank
Kilowatt staat voor het vermogen. Dat heeft verder niets met het aantal CC's te maken. 25 KW staat wel gelijk aan ongeveer 34 PK.
Theoretisch gezien kan een (begrensde) 1000cc machine wel voldoen aan de 25 kw terwijl een 500 cc dat niet doet.
Meestal moet je wel kijken naar 125 cc machines, en begrenste 250cc machines.
Theoretisch gezien kan een (begrensde) 1000cc machine wel voldoen aan de 25 kw terwijl een 500 cc dat niet doet.
Meestal moet je wel kijken naar 125 cc machines, en begrenste 250cc machines.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 69
Ik denk dat elke motorzaak je perfect kan inlichten wat voor motor geschikt is voor licht rijbewijs- Rijbewijs A
Voor motorvoertuigen (motor of scooter) op twee wielen met een maximumsnelheid boven 45 km per uur en een cilinderinhoud boven 50 cc. Dit geldt ook voor motorfietsen met zijspan. Voor andere driewielige motorvoertuigen is rijbewijs B vereist.
Personen tot 21 jaar moeten en personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen doen op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 120 cc, een vermogen van minder dan 35 kW (48 pk) en een mogelijke snelheid van minimaal 100 km per uur. Slaagt u, dan krijgt u rijbewijs A voor een motorfiets van maximaal 25 kW (35 pk) vermogen en tevens niet meer dan 0,16 kW per kilo ledige massa van de motorfiets. Na 2 jaar is het rijbewijs automatisch geldig voor alle motorfietsen.
Personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen afleggen op een motorfiets met een vermogen van 35 kW (48 pk) en meer. Slaagt u, dan krijgt u direct rijbewijs A voor alle motorfietsen.
bron:anwb.nl
En verder idd moeilijk in cc's te zeggen
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Frank,
ik neem aan dat het nog een poosje duurt voordat je 21 wordt? Anders zou je beter even geduld kunnen hebben, en dan direct op een zware motor afrijden. Als je bijvoorbeeld op de dag vóórdat je 21 wordt afrijdt, zit je tot je 23 aan de lichte motor vast. Houdt er dan wel rekening mee, dat óók de voertuigbeheersing op de zware motor gedaan moet zijn, dus op de dag dat je 21 wordt op een zware fiets voor de verkeersdeelneming afrijden kan dus ook niet.
Wat voor jou ook nog een mogelijkheid zou zijn om een teruggekeurde fiets aan te schaffen, en die na twee jaar weer naar zwaar te zetten. (let op, koop dan geen import-fiets, dan doet de RDW moeilijk).
Mocht je besluiten om direct voor de zware motor te gaan, wees je dan wel bewust dat het lichte rijbewijs niet voor niets in het leven geroepen is, en start met een niet al te zware machine. CB500, diversion600, ER5 etc.
succes met je rijopleiding.
groeten, j.l.
ik neem aan dat het nog een poosje duurt voordat je 21 wordt? Anders zou je beter even geduld kunnen hebben, en dan direct op een zware motor afrijden. Als je bijvoorbeeld op de dag vóórdat je 21 wordt afrijdt, zit je tot je 23 aan de lichte motor vast. Houdt er dan wel rekening mee, dat óók de voertuigbeheersing op de zware motor gedaan moet zijn, dus op de dag dat je 21 wordt op een zware fiets voor de verkeersdeelneming afrijden kan dus ook niet.
Wat voor jou ook nog een mogelijkheid zou zijn om een teruggekeurde fiets aan te schaffen, en die na twee jaar weer naar zwaar te zetten. (let op, koop dan geen import-fiets, dan doet de RDW moeilijk).
Mocht je besluiten om direct voor de zware motor te gaan, wees je dan wel bewust dat het lichte rijbewijs niet voor niets in het leven geroepen is, en start met een niet al te zware machine. CB500, diversion600, ER5 etc.
succes met je rijopleiding.
groeten, j.l.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Wouter1987 TS
- Infopolitie Gast
Volgens mij kan dat dus wel. Ik heb ergens gelezen dat je voor je 21ste wel mag lessen op een zware motorfiets. Zal is kijken of ik dat ergens kan terug vinden.rijschoollucassen schreef: Houdt er dan wel rekening mee, dat óók de voertuigbeheersing op de zware motor gedaan moet zijn, dus op de dag dat je 21 wordt op een zware fiets voor de verkeersdeelneming afrijden kan dus ook niet.
Groetjes
Wouter
- rijschoollucassen
- Geslacht:
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Je mag examen doen op een motor tot 35 kw en je krijgt een rijbewijs voor een motorfiets met max 25 kw. De exacte regel:
Aan de aanvrager van een rijbewijs, die blijkens de door hem overgelegde verklaring van rijvaardigheid het praktijk-examen voor de rijbewijscategorie A heeft afgelegd met een motorrijtuigen van die rijbewijscategorie, waarvan de cylinderinhoud meer dan 120 cm3 en het vermogen minder dan 35 kW bedraagt, wordt een rijbewijs A afgegeven dat gedurende twee jaren na de datum van afgifte slechts geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie, waarvan het vermogen niet meer dan 25 kW en tevens niet meer dan 0,16 kW per kg ledige massa bedraagt, en dat na die twee jaren geldig is voor het besturen van motorrijtuigen van die rijbewijscategorie zonder dat van die beperking sprake is.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Bazzie (Gast) TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik geloof niet dat de 'wetshandhavers' snel van iets anders uitgaan dan de info van de Dienst Wegverkeer...zeker als het een aanrijding betreft...
Een motor die 'total-loss' is, gaan we tenslotte niet op vermogen meten, de info van het kentekenbewijs zegt dan al genoeg;
Geen geldig rijbewijs, en een groot probleem...
Een motor die 'total-loss' is, gaan we tenslotte niet op vermogen meten, de info van het kentekenbewijs zegt dan al genoeg;
Geen geldig rijbewijs, en een groot probleem...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Bazzie (Gast) TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- rijschoollucassen
- Geslacht: