wat is de richtlijn voor intrekken rijbewijs bij art. 5?
Moderator: Moderatorteam
-
siemco TS
- Infopolitie Gast
wat is de richtlijn voor intrekken rijbewijs bij art. 5?
naar aan leiding van een uitzending van wegmisbruikers waarin getoond werd hoe een vrachtwagenchauffeur die,tijdens het besturen van zijn vrachtwagen,aan het lezen was en daardoor slingerde over de weg en daarvoor aan de kant werd gezet heb ik een vraag met betrekking tot invordering van het rijbewijs.
deze bestuurder werd namelijk artikel 5 ten laste gelegd,maar mocht desondanks toch verder rijden.
mijn persoonlijke ervaring met ten lasten legging van artikel 5 had als gevolg dat mijn rijbewijs werd ingevorderd.
mijn vraag daarom;wat is de richtlijn voor intrekken rijbewijs bij artikel 5?
deze bestuurder werd namelijk artikel 5 ten laste gelegd,maar mocht desondanks toch verder rijden.
mijn persoonlijke ervaring met ten lasten legging van artikel 5 had als gevolg dat mijn rijbewijs werd ingevorderd.
mijn vraag daarom;wat is de richtlijn voor intrekken rijbewijs bij artikel 5?
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Bij art 5 kan het rijbewijs worden ingevorderd als het verkeer ernstig in gevaar is gebracht.
De verbalisant kan er voor kiezen om een artikel 5 verbaal op te maken zonder het rijbewijs in te vorderen.
Doorgaans neemt de verbalisant eerst contact op met de officier van justitie alvorens hij een rijbewijs invorderd maar dat is niet verplicht, gebeurt vaak in twijfel gevallen.
De officier is daar meestal niet zo moeilijk in.
Ook is het mogelijk om een rijbewijs in te vorderen op grond van vermoeden van onvoldoende vaardigheden om een motorvoertuig te besturen, dan gaat er een melding naar het CBR.
De verbalisant kan er voor kiezen om een artikel 5 verbaal op te maken zonder het rijbewijs in te vorderen.
Doorgaans neemt de verbalisant eerst contact op met de officier van justitie alvorens hij een rijbewijs invorderd maar dat is niet verplicht, gebeurt vaak in twijfel gevallen.
De officier is daar meestal niet zo moeilijk in.
Ook is het mogelijk om een rijbewijs in te vorderen op grond van vermoeden van onvoldoende vaardigheden om een motorvoertuig te besturen, dan gaat er een melding naar het CBR.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Art. 130.
1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de geestelijke of lichamelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
2. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, ten aanzien van wie een vermoeden als bedoeld in het eerste lid bestaat, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs.
3. De in het tweede lid bedoelde vordering wordt gedaan indien de betrokken bestuurder de veiligheid op de weg zodanig in gevaar kan brengen dat hem met onmiddellijke ingang de bevoegdheid dient te worden ontnomen langer als bestuurder van een of meer categorieën van motorrijtuigen, waarvoor het rijbewijs is afgegeven, aan het verkeer deel te nemen. Bij ministeriële regeling worden de gevallen aangewezen waarin daarvan sprake is. Het ingevorderde rijbewijs wordt gelijktijdig met de schriftelijke mededeling, bedoeld in het eerste lid, aan Onze Minister toegezonden.
4. In geval van toepassing van het tweede lid kan het motorrijtuig, voor zover geen andere bestuurder beschikbaar is of de bestuurder niet aanstonds voldoet aan de vordering, onder toezicht of, voor zover degene die de vordering heeft gedaan, zulks nodig oordeelt, in bewaring worden gesteld. In het laatste geval zijn de artikelen 170, tweede lid, tweede en derde volzin, vierde en vijfde lid, 171, 172 en 173, eerste lid, van deze wet en de artikelen 5:25, eerste lid, 5:26, 5:29, tweede en derde lid, 5:30, eerste, tweede en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing. Teruggave van het motorrijtuig vindt slechts plaats, indien aan de vordering is voldaan.
5. Voor de toepassing van het eerste, tweede en derde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.
-
siemco TS
- Infopolitie Gast
welke personen wordt met deze tekst bedoelt?1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen
dus als ik het goed begrijp;als ik met de motor iets doe waardoor mijn rijbewijs word ingevorderd,mag ik ook geen auto meer rijden?3. De in het tweede lid bedoelde vordering wordt gedaan indien de betrokken bestuurder de veiligheid op de weg zodanig in gevaar kan brengen dat hem met onmiddellijke ingang de bevoegdheid dient te worden ontnomen langer als bestuurder van een of meer categorieën van motorrijtuigen, waarvoor het rijbewijs is afgegeven, aan het verkeer deel te nemen.
dit klinkt knulliger als dat ik het bedoel,kijk als ik,succesvol, een examen afleg voor het behalen van een rijbewijs b krijg ik een compleet document met een stempel bij categorie b,leg ik vervolgens succesvol een examen af voor categorie a,dan komt er gewoon een stempel bij.
als ik dan een overtreding bega en mijn rijbewijs word ingevorderd dan verlies ik bevoegdheid tot het besturen van BEIDE categorieën.
als ik het omdraai: ik heb een succesvol examen afgelegd voor het behalen van categorie b dus nu kan ik ook wel met motorrijtuigen van categorie a de weg op...
of is dit nu wel heel kort door de bocht?
Opmerking van moderator MotoRon
even een handje geholpen met de leesbaarheid-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Als het rijbewijs is ingvorderd mag je geen motorvoertuig meer besturen waarvoor een rijbewijs is vereist!
Pas als het rijbewijs is terug gegeven mag dat weer.
Het CBR kan er als het rijbewijs is ingevorderd en naar het CBR is gestuurd voor kiezen om een bepaalde categorie ongeldig te verklaren of alle categorien...
Pas als het rijbewijs is terug gegeven mag dat weer.
Het CBR kan er als het rijbewijs is ingevorderd en naar het CBR is gestuurd voor kiezen om een bepaalde categorie ongeldig te verklaren of alle categorien...
-
siemco TS
- Infopolitie Gast
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
-
siemco TS
- Infopolitie Gast