Opiumwet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Student TS
Infopolitie Gast

Opiumwet

Ongelezen bericht door Student »

Hallo allemaal

Ik had een vraag over het volgende.

Is het opstarten van een hennepkwekerij strafbaar of niet. Dus de goederen heb je en je bent bezig met alles aan te sluiten en klop klop de politie. Je hebt nog geen planten staan.

Ik ben al een tijdje bezig met het opzoeken van het juiste antwoord maar kom er niet achter. Er wordt in de Opiumwet alleen gesproken over voorbereidingshandelingen (geen uitvoering) en niet over een poging (wel uitvoering).
Kunnen jullie mij helpen? Ik heb echt alles geprobeerd. Mogelijk dat jullie er een uitspraak over kunnen vinden want mij lukt het niet.

Alvast bedankt
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Eerst maar even de vraag wat je studeert? In verband met de forumspelregels:
Bespreken van opdrachten van de opleiding
Het is aspiranten niet toegestaan om casussen uit de opleiding hier ter behandeling voor te leggen. Het uitlokken van een antwoord op een casus is niet toegestaan. Het is immers niet de bedoeling dat collega's binnen het forum opdrachten uit de opleiding gaan maken. Het toch aanbieden van een casus uit de opleiding levert een gele kaart op. Leermomenten uit stages kunnen wel besproken worden.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Even uit de losse hand dus ik kan er naast zitten....

Ik denk dat je doelt op dit artikeltje:
Artikel 10a

Hij die om een feit, bedoeld in het derde of vierde lid van artikel 10, voor te bereiden of te bevorderen:

een ander tracht te bewegen om dat feit te plegen, te doen plegen, mede te plegen of uit te lokken, om daarbij behulpzaam te zijn of om daartoe gelegenheid, middelen of inlichtingen te verschaffen,

zich of een ander gelegenheid, middelen of inlichtingen tot het plegen van dat feit tracht te verschaffen,

voorwerpen, vervoermiddelen, stoffen, gelden of andere betaalmiddelen voorhanden heeft, waarvan hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat zij bestemd zijn tot het plegen van dat feit,
wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
derde en vierde lid van art 10:
Hij die opzettelijk handelt in strijd met het in artikel 2, onder B of D, gegeven verbod, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Hij die opzettelijk handelt in strijd met een in artikel 2, onder A, gegeven verbod, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Daar spreekt men weer over artikel 2 uit de opiumwet:
Artikel 2
Het is verboden een middel als bedoeld in e bij deze wet behorende lijst I, dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;

te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;

aanwezig te hebben;

te vervaardigen.
Hier spreekt men over de stoffen behorende bij lijst 1 van de opiumwet en hieronder valt hennep dus niet en daarmee is art 10 a mi niet van toepassing.

Ik weet alleen even niet uit mijn hoofd of 3a onder 5 van toepassing is op hennep. Ik ga er eerlijk gezegd niet van uit.

In de praktijk gebeurt er ook niets als men dergelijk materiaal aantreft als er nog geen planten aanwezig zijn. De hele bende wordt ook pas inbeslaggenomen als er een hennepkwekerij in werking is. Ook dan blijft er nog wel het een en ander aan materiaal achter.
Laatst gewijzigd door rich op 16 mar 2006, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Student TS
Infopolitie Gast

Opiumwet

Ongelezen bericht door Student »

Ik studeer rechten aan de Haagse Hogeschool
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Voor wat betreft de poging binnen de Opiumwet kan je terecht bij artikel 91 van het Wetboek van Strafrecht: dat verklaart in beginsel de pogings- en voorbereidingsbepalingen van het Wetboek van Strafrecht ook van toepassing binnen de Opiumwet.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Toon, zonder planten, maar eens aan dat het om een hennepkwekerij gaat.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

rich schreef:Toon, zonder planten, maar eens aan dat het om een hennepkwekerij gaat.
Wil ik op mijn zoldertje tomaten gaan kweken haalt de politie alles weg :?

:twisted:
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

juist!

rich@infopolitie.nl

Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag student,

Jij schreef:
Is het opstarten van een hennepkwekerij strafbaar of niet. Dus de goederen heb je en je bent bezig met alles aan te sluiten en klop klop de politie. Je hebt nog geen planten staan.
Niks aan de hand. Er is hierover in de Opiumwet niks geregeld. Wat niet verboden is, is toegestaan. Strafrecht voorziet hier ook niet in. Zodra dat er een stekkie of plantje staat, maak je je wel schuldig.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
Gast TS
Infopolitie Gast

Hennepkwekerij

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Het is niet strafbaar gesteld volgens de Opiumwet maar als je een kwekerij begint heb je daar papieren (vergunning) voor nodig. Het is namenlijk een inrichting wat je hebt en dat is vergunnings of meldingsplichtig zie Wet Milieubeheer onder artikel 8.1 onder 1 (vergunning) of art 8.1 onder 2 (meldingsplichtig). Je pleegt dan een economisch delict namenlijk en daar staan hoge (zeer) boetes op.

Vriendelijke groeten,

Jensmen
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Daar heeft Gast gelijk in. Opiuimwet is nog niet van toepassing.

Maar voor tomaten te kweken meer dan voor eigen gebruik komt de wet milieubeheer kijken :wink:
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Gast heeft m.i. geen gelijk. De vraag van TS was :
Het is niet realistisch om voor een illegale hennepkwekerij een vergunning te gaan aanvragen. Er werd specifiek een vraag gesteld omtrent een hennepkwekerij en geen tomatenkwekerij. Als het zou gaan om een tomatenkwekerij dan heeft Gast gelijk, maar die vraag werd niet gesteld.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

En daar sluit ik me bij aan.

De Wet Milieubeheer is een optie maar deze wordt zelden tot nooit gebruikt. Als ik het goed heb, heeft men in de regio Utrecht hier wel wat mee gedaan.

De discussie is er wel want men wil deze vorm van overlast in de toekomst misschien gaan overhevelen naar de gemeente.

Enne: Ik ben verslaafd aan tomaten en aan sla en aan wortels etc etc....moet ik voor groenten uit eigen tuin/zolder nu maar even met de gemeente in overleg? :wink:

rich@infopolitie.nl

PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Bartikel schreef:Gast heeft m.i. geen gelijk. De vraag van TS was :
Het is niet realistisch om voor een illegale hennepkwekerij een vergunning te gaan aanvragen. Er werd specifiek een vraag gesteld omtrent een hennepkwekerij en geen tomatenkwekerij. Als het zou gaan om een tomatenkwekerij dan heeft Gast gelijk, maar die vraag werd niet gesteld.

Groetjes Bartikel
Maar hoe weet je dat er een hennepkwekerij wordt opgestart als er geen plantjes zijn :roll:

Kom je toch weer bij de tomaten uit. :wink:
Ook in Zeeland is Wet Milieubeheer al gebruikt in sommige vergelijkbare situatie's en zover ik weet was dit met succes.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Er is sprake van het hebben van alle goederen voor een hennepkwekerij, muv het essentiele deel wat het een hennepkwekerij maakt, namelijk de planten. Dan kun je wel van allerlei wetgeving er bij halen om dit toch strafbaar te kunnen stellen, maar niet alles wat gebeurt is in een strafbaar plaatje te passen. Soms zijn dingen gewoon niet geregeld en daarmee dus gewoon toegestaan.

Als ik besluit om tig warmtelampen en bijbehorende goederen op mijn zolder te leggen, is er niemand die mij daarvan tegenhoudt. Als ik besluit om die lampen te installeren om daarmee bijv. orchideeen te kweken is er niemand die mij daarvan tegenhoudt zolang ik dit voor eigen doel doe, zonder winstoogmerk dus. Knappe jongen die dan besluit om deze kwekerij "even" in beslag te nemen.

Oftewel: het hebben van de lampen is gewoon toegestaan, probeer er geen omwegen aan vast te knopen om het toch strafbaar te stellen.
Gesloten