Heej, ik had een vraagje.. ik moet voor maatschappijleer een praktische opdracht maken.. en nu moet ik bij een krantenartikel 3 inzichtvragen verzinnen.. nu heb ik die drie maar kan ik het antwoord niet op vinden.. omdat het allemaal heel ingewikkeld is.. dus ik had een vraag of jullie deze vragen konden beantwoorden??
Als deze mensen schuldig worden bevonden op de moord op het negentienjarige Antilliaanse meisje Angel, wat zou dan hun straf zijn volgens het Wetboek?
Hoe kan iemand die dood is nog gestraft worden voor zijn misdaad die hij begaan is voor zijn dood?
Waarom vindt het verhoor van de getuige achter gesloten deuren plaatsvinden?
Echt heel erg bedankt alvast!! jullie zouden me er erg mee helpen!
Als deze mensen schuldig worden bevonden op de moord op het negentienjarige Antilliaanse meisje Angel, wat zou dan hun straf zijn volgens het Wetboek?
Doodslag:
Wetstekst
Artikel 287 Strafrecht.
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Moord:
Wetstekst
Artikel 289 Strafrecht.
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Hoe kan iemand die dood is nog gestraft worden voor zijn misdaad die hij begaan is voor zijn dood?
Simpel antwoord: Niet.
Waarom vindt het verhoor van de getuige achter gesloten deuren plaatsvinden?
Dit gebeurt niet altijd maar het is wel beter voor de objectiviteit. De kans dat iemand beinvloed word door personen of zaken in zijn of haar omgeving is op deze manier zo klein mogelijk en de verklaring van de getuige moet zo objectief mogelijk zijn, tenminste als deze verklaring nog zin wil hebben voor de afhandeling en het opmaken van een proces-verbaal.