Ik vraag me af na hoeveel maanden hij vervalt.. ? dus als ik heb na 5 maanden pas krijg is die dan nog geldig?
mvg Niels
Na hoeveel maanden vervalt een boete?
Moderator: Moderatorteam
-
T-nus TS
- Infopolitie Gast
Dat ligt er ook helemaal aan hoe druk men het heeft bij het CJIB. Ik weet wel dat ze het nu niet zo druk hebben.
Kreeg vandaag een acceptgiro thuis. Op dinsdag 28 februari 2006 onderweg naar mijn werk om 20.30 uur te hard gereden. 129 km/uur op de snelweg, gecorrigeerd 125 km/uur, dus 5 km/uur te hard. Boete van 17,- euro.....
Om terug te komen op de vraag van TS. Ik weet niet na hoelang een boete vervalt....
Kreeg vandaag een acceptgiro thuis. Op dinsdag 28 februari 2006 onderweg naar mijn werk om 20.30 uur te hard gereden. 129 km/uur op de snelweg, gecorrigeerd 125 km/uur, dus 5 km/uur te hard. Boete van 17,- euro.....
Om terug te komen op de vraag van TS. Ik weet niet na hoelang een boete vervalt....
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Bij jouw omschrijving is die termijn wel erg vrijblijvend SWAT. De wet mulder zelf is er toch wat stelliger over. In principe behoort de beschikking binnen 4 maanden op de mat te liggen, enkele uitzonderingen daargelaten.
De bekendmaking van de beschikking geschiedt binnen vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, door toezending van de beschikking aan het adres dat betrokkene heeft opgegeven of, indien dat niet mogelijk is en de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, aan het adres dat is opgenomen in het kentekenregister.
De site van het openbaar ministerie omschrijft enkele uitzonderingen:
Wetstekst
Art. 4 lid 2 van de Wet Mulder:De bekendmaking van de beschikking geschiedt binnen vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, door toezending van de beschikking aan het adres dat betrokkene heeft opgegeven of, indien dat niet mogelijk is en de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, aan het adres dat is opgenomen in het kentekenregister.
Bij verkeersovertredingen die onder de wet Mulder vallen (de lichtere overtredingen) behoort de CJIB-beschikking in principe binnen 4 maanden op de mat te liggen. Heeft de overtreder gebruik gemaakt van een huurauto, dan moet de CJIB-envelop binnen 8 maanden ontvangen zijn. Er zijn situaties waarbij deze termijnen overschreden mogen worden, bijvoorbeeld bij tussentijdse verhuizingen of andere omstandigheden waardoor het langer duurt om de adresgegevens van bestuurder/kentekenhouder te achterhalen.
Wanneer deze termijnen worden overschreden worden kan de overtreder een bezwaar/beroepschrift indienen bij de officier van justitie.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Motoron,
Je hebt in gelijk voor wat betreft de tekst van de wet. Het "manco" is echter dat de Wet (en dat heb ik niet zelf verzonnen maar de Hoge Raad) op overschrijding van die termijn GEEN sanctie stelt en dat moet binnen het bestuursrecht wil een termijn bindend zijn.
Zie bijvoorbeeld bij de termijn waarbinnen men beroep moet instellen. Als dit niet gebeurt binnen 6 weken zegt de wet dat de betrokkene niet ontvankelijk is.
Je hebt in gelijk voor wat betreft de tekst van de wet. Het "manco" is echter dat de Wet (en dat heb ik niet zelf verzonnen maar de Hoge Raad) op overschrijding van die termijn GEEN sanctie stelt en dat moet binnen het bestuursrecht wil een termijn bindend zijn.
Zie bijvoorbeeld bij de termijn waarbinnen men beroep moet instellen. Als dit niet gebeurt binnen 6 weken zegt de wet dat de betrokkene niet ontvankelijk is.
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Een termijnsoverschrijding wordt, zoals Swat aangeeft, hoogstens nog geaccepteerd als de redelijke termijn conform art 6 van het EVRM wordt overschreden...
En toch is het raar dat de HR iets op een dergelijke wijze benadert en er inderdaad ook geen gevolgen aan verbindt... Maar goed, wie ben ik...3.10 Betrokkene heeft niet aangegeven dat hij door de termijnoverschrijding in enig rechtens te respecteren belang is geschaad, terwijl van overschrijding van de redelijke termijn als bedoeld in art. 6, eerste lid, EVRM geen sprake is. De omstandigheid, dat de inleidende beschikking pas na vijf maanden is bekendgemaakt staat derhalve niet aan de rechtsgeldigheid van die beschikking in de weg.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'