gescheurde voorruit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
A de Swart TS
Infopolitie Gast

gescheurde voorruit

Ongelezen bericht door A de Swart »

Vraag Mag er worden gereden met een scheur in de voorruit tot deze gerepareed is?
De scheur zit niet direct in het gezicht veld van de bestuurder.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

De scheur mag geen vertakkingen vertonen en niet binnen het gezichtsveld van de bestuurder zitten.
Dirty Harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Lijkt het je verstandig om met een scheur in de voorruit te gaan rijden dan?? Ik zou hem eerst laten maken voordat er ongelukken gebeuren.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Dat is natuurlijk het allerbeste, maar het ging er hier over of het mag. En dit mag, mits.....
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Hoe vreemd het ook mag klinken: verlijmde ruiten van moderne autos maken deel uit van de kooiconstructie van een auto. Ruitbreuken in voorruiten verzwakken deze constructie en verminderen daardoor de werking van deze veiligheidsconstructie.

Vervangen dus.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dat klopt! Er zijn zelfs auto's waarbij, als je alle ruiten verwijdert, de deuren niet eens meer sluiten!
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

ThunderSTreak schreef:Hoe vreemd het ook mag klinken: verlijmde ruiten van moderne autos maken deel uit van de kooiconstructie van een auto. Ruitbreuken in voorruiten verzwakken deze constructie en verminderen daardoor de werking van deze veiligheidsconstructie.

Vervangen dus.
Mijn wagen van '94 had dat ook... Niets moderns dus.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Wederom zijn er enkele totaal overbodige berichtjes verwijderd. Zoals bekend proberen we het forum "Stel uw vraag als gast" een beetje schoon en professioneel te houden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Ik kan verder geen info vinden over punt 3, dus lees is deze regels behoorlijk 'eng' en ben van mening dat het zonder vertakkingen ook al niet mag.
ajc TS
Infopolitie Gast

Is niet juist.

Zonder vertakking en niet in het gezichtsveld van de bestuurder, mag het wel (zie toelichting en uitvoeringsvoorschriften apk)
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ik ben geen APK keurmeester en heb niets met een APK keurboek. Wij kijken naar het voertuigreglement, als je naar de APK uitvoeringsvoorwschriften zou kijken, dan zou een keurmeester dus nog steeds over de folie mogen oordelen op voorruiten.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Janssen schreef:Mijn wagen van '94 had dat ook... Niets moderns dus.
[offtopic-mode]Dat is heel relatief. De auto bestaat zo'n 110 jaar. Dus een auto van '94 is best modern. Maar ik snap dat je er anders tegenaan kijkt als je 22 bent![/off-topic-mode]
ajc TS
Infopolitie Gast

En waar denk je dat de apk voorschriften vandaan komen ?

Ga jij maar iedereen met een "koeienoog"in zijn voorruit een pv geven, ze mogen nimmers geen beschadigingen vertonen.

Wellicht dat er daarom uitvoeringsvoorschriften van het VR zijn...

enne punt 3 staat in de uitvoeringsvoorschriften VR en...jawel...in de uitvoeringsvoorschriften voor de APK.
Gesloten