door politie gedwongen tot plegen misdrijf?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

siemco TS
Infopolitie Gast

door politie gedwongen tot plegen misdrijf?

Ongelezen bericht door siemco »

hallo,op 7 januari van dit jaar ben ik aangehouden door een inspecteur in een burgerauto buiten zijn rayon na het begaan van een overtreding die valt onder artikel 5 van de wegenverkeerswet.
hij vorderde direct mijn rijbewijs in en vroeg aan het bureau hoofddorp om assistentie voor het vervoeren van mijn motorfiets van plaats van tot staanhouding naar het bureau in hoofddorp +/- 4km verderop.
deze assistentie kwam ter plaatse in een opel vectra sedan en ik kreeg de indruk dat de inspecteur een busje had verwacht,na enig overleg tussen de inspecteur en de twee agenten van bureau hoofddorp kreeg ik de opdracht om achter de opel vectra aan te rijden,deze voerde de tekst "politie volgen"en achter mij reed de inspecteur in zijn grijze seat leon.
zo zijn we naar het bureau gereden.
rijden zonder rijbewijs=het plegen van een misdrijf.
wat als ik nou een ongeluk had gekregen tijdens de rit naar het bureau?
was ik dan verzekerd?
ik denk van niet,of je ontneemt mij mijn rijbevoegdheid,of je geeft het me terug maar niet voor die "uitzondering"van 4 km voor dat ritje naar het bureau.
ik ben van mening dat hier onrechtmatig is gehandeld.
groeten siemco.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Inderdaad, het was formeel juister geweest als men de motor ter plaatse voor u aan de ketting had gelegd zodat deze door onverlaten had kunnen worden gestript of men u de motor aan de hand had laten verplaatsen naar het vier kilometer verderop gelegen politiebureau.

Dit alles was te voorkomen geweest wanneer u geen artikel vijf gedrag had vertoond lijkt mij!

Met andere woorden waar wilt u naar toe met uw vraag?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

Op gezag van de politie mogen meer "regels" overtreden worden hoor .....
Door omstandigheden kan het weleens nodig zijn, om het verkeer vanaf de verkeerde kant een éénrichtingsweg in te sturen,
ook kan door omstandigheden de maximaal toegestane snelheid worden veranderd.

Het rijden op de motor komt op mij, als simpele burger, dus niet vreemd over.
Zoals TS al schrijft, je mag blij zijn dat de motor niet onbeheerd is achtergelaten en gestript is :idea:

Gehoorzame groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En verder is daar nog natuurlijk art. 159 lid 6 van de Wegenverkeerswet, gaat over opvolgen van bevelen.
siemco TS
Infopolitie Gast

inderdaad het had formeel juister geweest om geen artikel 5 overtreding te maken dat is logisch,maar gedane zaken nemen geen keer en ik maakte een overtreding maar ik werd vervolgens opgedragen een misdrijf te plegen omdat de politie zijn zaakjes niet voor mekaar heeft.
dus als ik een fout maak word ik meteen gestraft maar wat als hun een fout maken?
daar wil ik heen met mijn vraag
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

En daar heb je volgens mij al drie antwoorden op gekregen.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Zolang het bordje "politie volgen" aanstaat volgt u een aanwijzing van de politie en is de agent die u deze opdracht geeft verantwoordelijk voor u!

Is het vierde antwoord! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

En er wordt door u op dat moment dus GEEN misdrijf gepleegd
siemco TS
Infopolitie Gast

in artikel 160 lid 6 staat inderdaad dat ik verplicht ben de door hem gegeven bevelen op te volgen maar dat is bedoeld ter bescherming van het verkeer betrokken belangen...en ik had zojuist een dusdanige overtreding begaan dat het de inspecteur onveilig leek dat ik mocht rijden,volgens mij een cotradictie in termus of hoe noem je zoiets :wink:
siemco TS
Infopolitie Gast

maar ff tussendoor,bedankt voor jullie reacties,ik ben er wel iets mee opgeschoten,ik was namelijk niet zo op de hoogte van de wetgeving en dankzij deze reacties is mij wel het en en ander duidelijk geworden
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

contradictio in termini!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Nou, ik vind het bijzonder kwalijk dat men voor deze oplossing heeft gekozen.

In dit soort zaken ben ik altijd vrij makkelijk, er wordt geen millimeter meer gereden door de verdachte.

Dat er in de wet staat dat men bepaalde bevelen moet accepteren is leuk en aardig maar mi is dit een onbevoegd gegeven bevel dat niet gegeven mag worden door de politie en ook zeker niet opgevolgd zou moeten worden door een burger.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik sluit me helemaal aan bij Rich. Ook "mijn" verdachte rijdt na invordering van het rijbewijs geen meter meer. Als je het voertuig van een verdachte dan toch aan hte bureau wilt hebben, zijn er betere methoden te verzinnen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

MotoRon schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Rich. Ook "mijn" verdachte rijdt na invordering van het rijbewijs geen meter meer. Als je het voertuig van een verdachte dan toch aan hte bureau wilt hebben, zijn er betere methoden te verzinnen.
Dat zei ik al :wink: :
Inderdaad, het was formeel juister geweest als men de motor ter plaatse voor u aan de ketting had gelegd zodat deze door onverlaten had kunnen worden gestript of men u de motor aan de hand had laten verplaatsen naar het vier kilometer verderop gelegen politiebureau.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Het zou een beetje van de zotten zijn als het probleem van de dienders tot het probleem van de verdachte wordt gemaakt.

De politie heeft voldoende materiaal en als je duidelijk communiceerd dan kan je dit soort dingen voorkomen.

Het zal je gebeuren dat er iemand wordt aangereden waarvan jij net een rijbewijs hebt ingevorderd.
Je vordert dat rijbewijs in omdat je vindt dat deze persoon een gevaar is op de weg. Wat doe je vervolgens? Je laat hem over dezelfde weg rijden terwijl zijn rijbewijs is ingevorderd.

:?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten