paardentrailer achter 'lichte' auto met rijbewijs BE
Moderator: Moderatorteam
-
gast(e) uit den haag TS
- Infopolitie Gast
paardentrailer achter 'lichte' auto met rijbewijs BE
Hallo,
Bij mij op stal rijdt iemand, die in het bezit is van een rijbewijs BE, met een voertuig waarvan het ledig gewicht 1100 kg. is. Met dit voertuig trekt zij een trailer met een ledig gewicht plus laadvermogen 2000 kg. Alleen, in de trailer vervoert zij een klein paard van ong 450 kg.
Mag dit?
met andere woorden; mag je met een lichte auto een zware trailer trekken zolang er een lichte lading in staat? en zolang je maar in het bezit bent van een rijbewijs BE?
Bij mij op stal rijdt iemand, die in het bezit is van een rijbewijs BE, met een voertuig waarvan het ledig gewicht 1100 kg. is. Met dit voertuig trekt zij een trailer met een ledig gewicht plus laadvermogen 2000 kg. Alleen, in de trailer vervoert zij een klein paard van ong 450 kg.
Mag dit?
met andere woorden; mag je met een lichte auto een zware trailer trekken zolang er een lichte lading in staat? en zolang je maar in het bezit bent van een rijbewijs BE?
-
T-nus TS
- Infopolitie Gast
Het ledig gewicht van de aanhangwagen is meer dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ledig gewicht van de aanhangwagen is 2000 kg. en het ledig gewicht van het trekkend voertuig is 1100 kg. Samen is dit 3100 kg.
Hier zal dan nog een paard bijkomen van 450 kg. Dus totaal een gewicht van 3550 kg. Dit zou mogen met een rijbewijs BE, MAAR....
Op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig staat een maximale treklast. Mag het voertuig van 1100 kg. een aanhangwagen (geladen) trekken, dus een aanhangwagen met een gewicht van 2450 kg. ??
Even voor de collega's. Het blijft een lastige wetgeving, je moet even rekenen. Als het niet correct is, dan hoor ik graag jullie antwoord.
Hier zal dan nog een paard bijkomen van 450 kg. Dus totaal een gewicht van 3550 kg. Dit zou mogen met een rijbewijs BE, MAAR....
Op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig staat een maximale treklast. Mag het voertuig van 1100 kg. een aanhangwagen (geladen) trekken, dus een aanhangwagen met een gewicht van 2450 kg. ??
Even voor de collega's. Het blijft een lastige wetgeving, je moet even rekenen. Als het niet correct is, dan hoor ik graag jullie antwoord.
Re: paardentrailer achter 'lichte' auto met rijbewijs BE
Ledig gewicht voertuig is 1100 kg. TMM aanhanger is 2000 kg, is dus meer dan ledig gewicht trekkend voertuig, Rijbewijs BE is dus verplicht, Dat heeft die persoon, daarvoor dus geen probleem.gast(e) uit den haag schreef:Hallo,
Mag dit?
Het is nu van belang te weten wat het ledig gewicht is van de aanhanger en wat op het kenteken staat dat het trekkend voertuig mag trekken. Met de info die nu gegeven is kan daar geen antwoord op gegeven worden.
tav topicstarter: tel het gewicht van de lege aanhanger op bij het gewicht van het paard. Als dit onder het toegestane trekgewicht blijft dan is er geen probleem.
Ik heb deze combinatie globaal wel vaker gezien. Het kan dus zeker wel.
- Bartikel
- Roepnaam: Bart
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dag T-nus,
Jij schreef:
Als het gaat om het juiste rijbewijs of niet is BE voldoende.
Groetjes Bartikel
Jij schreef:
Klopt niet ! Zie hieronder wat niet.Het ledig gewicht van de aanhangwagen is meer dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Ledig gewicht van de aanhangwagen is 2000 kg. en het ledig gewicht van het trekkend voertuig is 1100 kg. Samen is dit 3100 kg.
Hier zal dan nog een paard bijkomen van 450 kg. Dus totaal een gewicht van 3550 kg.
Het gaat dus om het lediggewicht + laadvermogen van de AHW in combinatie met het lediggewicht van het trekkend voertuig.Het ledig gewicht van de aanhangwagen is meer dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Dit is niet verteld dus hoe weet jij dat.Ledig gewicht van de aanhangwagen is 2000 kg. De 2000kilo is het lediggewixht + LAADVERMOGENen het ledig gewicht van het trekkend voertuig is 1100 kg. Samen is dit 3100 kg.Hier zal dan nog een paard bijkomen van 450 kg. Dus totaal een gewicht van 3550 kg. Nee, want het gewicht van het paard zit al verrekend in het laadvermogen van de AHW. Het blijft dus 3100 kilo.
Als het gaat om het juiste rijbewijs of niet is BE voldoende.
Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
-
haagse TS
- Infopolitie Gast
bedankt voor de reactie
groeten Haagse
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Helaas verbaast het me niet dat deze vraag bij heel veel mensen leeft... De regeling is (zeker voor een burger maar zelfs voor sommige dienders) best ingewikkeld...
'Toevallig' heb ik afgelopen week ook even wat extra aandacht aan aanhangers besteedt; Van de 8 a 9 bestuurders die ik controleerde, hadden er 7 niet het vereiste 'E' rijbewijs...
Ik geloof echt niet dat het allemaal onwil is... 1 bestuurder wist me er zelfs van te overtuigen dat hij (telefonisch) de verkeerde info van de politie had gekregen...
En ook dat gebeurt, en waarom ook niet... Ook wij maken fouten, alleen jammer dat het hele nare gevolgen kan hebben...
'Toevallig' heb ik afgelopen week ook even wat extra aandacht aan aanhangers besteedt; Van de 8 a 9 bestuurders die ik controleerde, hadden er 7 niet het vereiste 'E' rijbewijs...
Ik geloof echt niet dat het allemaal onwil is... 1 bestuurder wist me er zelfs van te overtuigen dat hij (telefonisch) de verkeerde info van de politie had gekregen...
En ook dat gebeurt, en waarom ook niet... Ook wij maken fouten, alleen jammer dat het hele nare gevolgen kan hebben...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59