Geachte heer/ mevrouw,
Ik ben momentheel bezig met een project voor mijn opleiding verpleegkundige. Hierbij kom ik regelmatig het onderwerg Inbewarrringsstelling tegen voor een psychiatrische patient. Wat inbewarringsstelling inhoudt is overal te vinden dat is het probleem niet. Maar in mijn casus gaan een aantal dingen fout met betrekking op de politie begeleiding naar de instelling voor de separeer afdeling.
Wat zijn hierover de afspraken?? Moet de politie meelopen tot de patient in de separeer is?? Mag de patient zomaar weglopen zonder dat hij wordt tegengehouden (hij is wel dreigend agressief)?? Is de politie verantwoordelijk voor het vervoer en aankomtst??
Ik hoop spoedig antwoordt te hebben.
Met vriendelijk groet
Vervoer bij een IBS
Moderator: Moderatorteam
-
PJ TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Hallo!
Ik heb recentelijk, samen met een lid van de Korpsleiding, een protocol opgesteld voor onze regio. Gebaseerd op de wettelijke grondslagen en de normale werkwijze. Protocol is gemaakt samen met de politie, de GGZ, de medisch manager ambulancezorg en de CPA. Mocht je belang hebben wil ik em je mailen. Mocht er meer belangstelling zijn op dit forum wil ik em ook wel posten. Echter niet in de gastenbak. Horo het wel.
Walter
Ik heb recentelijk, samen met een lid van de Korpsleiding, een protocol opgesteld voor onze regio. Gebaseerd op de wettelijke grondslagen en de normale werkwijze. Protocol is gemaakt samen met de politie, de GGZ, de medisch manager ambulancezorg en de CPA. Mocht je belang hebben wil ik em je mailen. Mocht er meer belangstelling zijn op dit forum wil ik em ook wel posten. Echter niet in de gastenbak. Horo het wel.
Walter
- Bartikel
- Roepnaam: Bart
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dag Jackie,
Bij een aangehouden verward persoon, wordt de crisesdienst van de GGZ geÃnformeerd. Zij be-oordelen of de patient gedwongen opgenomen kan worden. De burgemeester beslist. Op het moment dat de patient vanuit het politiebureau getransporteerd moet worden, wordt dit gedaan door de ambulance. Zij zijn hier voor ingericht. De patient wordt ingeriemd en krijgt eventueel medicijnen. (kalmering)
De instelling (GGZ) draagt zorg voor het transport en opname in de instelling. In principe is hier geen politie mee gemoeid. Echter er zijn situaties denkbaar dat de politie wordt verzocht een handje te helpen. Aan dit verzoek zal altijd worden voldaan. De opname is bevolen door de burgemeester die ook de baas is van de politie als het gaat om de openbare orde en hulpverlening aan mens of dier.
Groetjes Bartikel
Bij een aangehouden verward persoon, wordt de crisesdienst van de GGZ geÃnformeerd. Zij be-oordelen of de patient gedwongen opgenomen kan worden. De burgemeester beslist. Op het moment dat de patient vanuit het politiebureau getransporteerd moet worden, wordt dit gedaan door de ambulance. Zij zijn hier voor ingericht. De patient wordt ingeriemd en krijgt eventueel medicijnen. (kalmering)
De instelling (GGZ) draagt zorg voor het transport en opname in de instelling. In principe is hier geen politie mee gemoeid. Echter er zijn situaties denkbaar dat de politie wordt verzocht een handje te helpen. Aan dit verzoek zal altijd worden voldaan. De opname is bevolen door de burgemeester die ook de baas is van de politie als het gaat om de openbare orde en hulpverlening aan mens of dier.
Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
de tekst wordt maandag gepost in uniformbak.PJ schreef:Bij IBS wordt de patient per ambu vervoerd.
Politie gaat soms mee voor de veiligheid van het personeel en de patient.
IBS is medisch en verantwoording licht dus dan niet meer bij de politie![]()
blijkt wel dat in verschillende regio's verschillende afspraken zijn. (1 politie Nederland)