paardentrailer trekken
Moderator: Moderatorteam
-
DeniseBonfrere TS
- Infopolitie Gast
paardentrailer trekken
Hallo Allemaal!
Ik heb een Renault Kangoo die (volgens de papieren) 1150 kg mag trekken. Mijn paard weegt ongeveer 450 kg. Een trailer weegt ongeveer 600 kg. Mag ik nou met mijn B-rijbewijs deze combi trekken?
Hij weegt niet meer dan wat de auto mag trekken, de combi weegt samen niet meer dan 3500 kg, maar ik weet dat ze voor een beladen trailer 1300 kg rekenen. Kan ik dit dan laten wegen en laten optekenen ergens, of wordt ik dan van de weg gehaald?
Denise
Ik heb een Renault Kangoo die (volgens de papieren) 1150 kg mag trekken. Mijn paard weegt ongeveer 450 kg. Een trailer weegt ongeveer 600 kg. Mag ik nou met mijn B-rijbewijs deze combi trekken?
Hij weegt niet meer dan wat de auto mag trekken, de combi weegt samen niet meer dan 3500 kg, maar ik weet dat ze voor een beladen trailer 1300 kg rekenen. Kan ik dit dan laten wegen en laten optekenen ergens, of wordt ik dan van de weg gehaald?
Denise
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 69
Ik denk dat je hier genoeg antwoord kan vinden
dierenvervoer
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- rai
- Geslacht:
Opmerking van moderator rai
Naar aanleiding van een mailtje van de topicstarter de topic weer even opnieuw geopend.In je opening geef je aan dat je in het bezit bent van rijbewijs B.DeniseBonfrere via mail schreef:Er staat 2x een link bij, heel fijn, dat hele spul had ik dus ook al doorgelezen, maar daar staat geen antwoord op mijn vraag.
Nogmaals: wordt een trailer (1 of 1,5-paards) altijd gerekend als zijnde 1300 kg geladen, of mag ik die dan toch trekken met mijn Kangoo die 1150 kg mag trekken (trailer + paard =1100 kg)?
Alvast bedankt
Denise Bonfrere
Vanuit deze stelling gaan we verder.
Verder geef je aan dat de TTM van de trailer 1300 kg is. (gewicht van de aanhanger + het gewicht wat je erin mag stoppen.)
Je wilt het geheel trekken met een Kangoo.
Voor rijbewijs B mag de TTM van de aanhanger niet zwaarder zijn dan het trekkende voertuig.
Je moet dus kijken naar de papieren gewichten en NIET naar daadwerkelijke gewichten.
Om deze aanhanger te mogen trekken met alleen rijbewijs B moet je auto dus zwaarder zijn dan de door jouw genoemde 1300 kg. (wat ik betwijfel bij een Kangoo)
Verder mag het hele geheel (auto+laadvermogen plus aanhager+laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 3500kg.
Oftwel, in jouw casus, als de Kangoo niet zwaarder is dan 1300 kg mag je de combinatie NIET trekken.
Ongeacht wat er mee vervoert wordt, ook al is hij leeg.
Laatst gewijzigd door rai op 11 mar 2006, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Peter Kurvers TS
- Infopolitie Gast
-
Denise BOnfrere TS
- Infopolitie Gast
Kangoo-verhaal
Ik weet het niet, ik heb zelf geen trailer, maar als ik kijk op marktplaats ofzo, bij de verkochte trailers, dan staat overal bij: max. laadvermogen 1300 kg. Vandaar deze vraag.
Weet iemand dan misschien of een 1-paards trailer minder laadvermogen heeft?
Denise
PS: bedankt voor het herplaatsen van mijn vraag, ik heb er nu eindelijk antwoord op!
Denise
PS: bedankt voor het herplaatsen van mijn vraag, ik heb er nu eindelijk antwoord op!
- rai
- Geslacht:
Wat van belang is bij het zoeken naar en geschikte aanhanger voor rijbewijs B is dat je goed kijkt wat je auto volgens het kentekenbewijs weegt en daar dan een aanhanger bij zoekt waarvan het totale gewicht (lege aanhanger + laadvermogen) niet boven het gewicht van de auto uit komt.
Het is moeilijk om op afstand te bepalen wat de TTM van een 1-paards-trailer is.
Een en ander zal onder andere afhankelijk zijn van het merk, type, enz.
Succes met zoeken.
Het is moeilijk om op afstand te bepalen wat de TTM van een 1-paards-trailer is.
Een en ander zal onder andere afhankelijk zijn van het merk, type, enz.
Succes met zoeken.
Re: Kangoo-verhaal
Ik ben al eens combinaties tegengekomen voor 1 paard, waarvoor een rijbewijs B voldoende was, ER zijn dus paardentrailers waarvan de TMM minder is dan ledig gewicht trekkend voertuig.Denise BOnfrere schreef:Ik weet het niet, ik heb zelf geen trailer, maar als ik kijk op marktplaats ofzo, bij de verkochte trailers, dan staat overal bij: max. laadvermogen 1300 kg. Vandaar deze vraag.
Denise
Maar of een Renault Kangoo dat ook redt?
Een Renault Kangoo heeft een gewicht van ong. 1040 kilo (bron: autotelegraaf.nl)
Na het bekijken van een aantal aanhangwagensites zie ik, dat een 1-paard-paardentrailer ongeveer 1350 kilo totaal zal wegen. Dit is aanhangwagen + laadvermogen.
Mijn conclusie zou dan zijn, dat een Kangoo gebruiken met paardentrailer niet toegestaan is. Of je moet een heel lichte aanhangwagen weten te vinden.
Na het bekijken van een aantal aanhangwagensites zie ik, dat een 1-paard-paardentrailer ongeveer 1350 kilo totaal zal wegen. Dit is aanhangwagen + laadvermogen.
Mijn conclusie zou dan zijn, dat een Kangoo gebruiken met paardentrailer niet toegestaan is. Of je moet een heel lichte aanhangwagen weten te vinden.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht: