Achterbank

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Achterbank

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb het idee om een leuk klein sportief wagentje te kopen en deze dan nog wat (qua uiterlijk)sportiever te maken.
Zo wil ik ook de achterbank eruit halen en dan op die plek traanplaat te plaatsen.

Maar mag ik in een personenauto ook meer als 2 mensen vervoeren ook al zit er geen achterbank in????
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Wetstekst

Artikel 61b
1. Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.
Mijn inziens word deze ruimte dan aangemerkt als laadruimte en is het dus bij artikel 61 b van het rvv niet toegestaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

wanneer wordt het dan aangemerkt als laadruimte??

Stel in het meest extreme geval dat ik een aangepast campingstoeltje op het traanplaat plaatst is het een zitplek, toch.
Wat zijn precies de vereisten van een zitplek??
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

De zitplek moet door de constructie zijn bestemd en uitgerust als zitplek en de zitting moet deugelijk zijn bevestigd.

Dus een campingstoel voldoet niet aan die eisen, immers is hij niet deugelijk bevestigd en de plek is niet meer uitgerust als zitplek.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Op de kentekenbewijzen van nieuw ingebruik genomen (personen)auto's staat het aantal zitplaatsen. Bij de oude, al afgegeven kentekenbewijzen staat dat niet.
Als je de achterbank er uit haalt, heb je een ander aantal zitplaatsen, zal dat een wijziging in de constructie zijn en moet het kentekenbewijs (de nieuwe dus) worden aangepast. Vanaf 2008 mogen er dan niet meer mensen worden vervoerd dan er zitplaatsen zijn.
Dirty Harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Mij inziens mag er zowieso geen persoon vervoerd worden op een plaats waar niet normaal gezeten kan worden en waar geen gordel zit.

Het is standaard verboden om zonder gordel in de auto te rijden dus....
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vanaf 2008 wordt het pas verboden om in een auto meer mensen te vervoeren als dat er gordels zijn.

Je mag momenteel nog steeds zonder gordel op de achterbank zitten als alle beschikbare gordels in gebruik zijn (met z'n viertjes op de achterbank bijv)... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Dirty Harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Waarom krijg je dan wel een boete als je zonder gordel in de auto zit? Is toch in princiepe dezelfde situatie. Geen gordel om = geen gordel om. Of dat nou is omdat er geen gordel is of omdat je het vergeten bent om te doen.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Omdat de wetgever het verplicht om gebruik te maken van de aanwezige autogordel.

Dat er in wat oudere auto`s soms geen gordel zit heeft weer te maken met het voertuigregelement.
Gesloten