Precies 50 km/u te hard gereden: Recidiveregeling

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
minifan TS
Infopolitie Gast

Precies 50 km/u te hard gereden: Recidiveregeling

Ongelezen bericht door minifan »

Hallo, helaas ben ik door een video surveillance auto gepakt met 50km/u te hard buiten de bebouwde kom na correctie. Rijbewijs is dus ingevorderd.

Nu is mijn vraag.. Weet iemand toevallig of men dan kijkt of ik eerder iets gedaan heb in het verkeer wat niet mocht en voor hoe lang kijkt men dan terug?

Ik ben namelijk al eens eerder gepakt 's nachts op de autosnelweg toen ik 44 te hard reed maar dit is al 3 jaar geleden.

wellicht dat iemand ook mij kan zeggen of ik mijn rijbewijs snel terug krijg of dat ik het 3 maanden / 120 dagen kwijt ben.

Alvast bedankt!
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wat houdt de recidiveregeling gedocumenteerde snelheidsovertredingen in?

De recidiveregeling is van toepassing als een bestuurder nadat hij al eerder meer dan 30 km/u te hard hebt gereden (40 km/uur op autosnelwegen), binnen een jaar na afdoening van die eerste zaak nogmaals meer dan 30 (40) km/uur te hard rijdt. Het OM biedt dan geen transactie meer aan. De verdachte moet voor de kantonrechter verschijnen. In zo'n geval kan de officier naast een boete een ontzegging eisen van de bevoegdheid een motorrijtuig te besturen (OBM). Die kan onvoorwaardelijk zijn of voorwaardelijk. In het laatste geval mag de chauffeur blijven rijden, mits hij niet opnieuw over de schreef gaat. Doet hij dat wel, dan gaat de ontzegging alsnog in.

Mijn rijbewijs is ingevorderd omdat ik meer dan 50 km/uur te hard heb gereden. Wat nu?

Nadat het rijbewijs is ingevorderd, wordt het toegezonden aan de Officier van Justitie. De Officier neemt binnen 10 werkdagen een beslissing over de duur van de inhouding. Als de officier besluit om het rijbewijs terug te geven, dan moet het rijbewijs altijd opgehaald worden - het wordt niet opgestuurd. In principe moet de verdachte het rijbewijs zelf ophalen, maar hij/zij kan ook iemand machtigen. Als er sprake is van recidive of als er ook ander gevaarlijk verkeersgedrag is vertoond, dan zal de officier waarschijnlijk besluiten om het rijbewijs niet terug te geven voordat de zitting plaatsvindt.

Bestuurders die voor het eerst een grote snelheidsoverschrijding begaan en die minder dan 70 km/uur te hard hebben gereden, krijgen een transactie aangeboden. Bestuurders die wel eerder meer dan 30 km/uur te hard hebben gereden (40 km/uur op autosnelwegen), moeten voor de rechter verschijnen. Dat geldt ook voor bestuurders die ander verkeersgevaarlijk gedrag hebben vertoond.
bron
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
minifan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door minifan »

Thanks voor de verduidelijking. Dus mag ik hieruit interpreteren dat omdat ik het afgelopen jaar niet gekke dingen heb gedaan dus rustig gereden heb mijn rijbewijs kan ophalen binnen 10 werkdagen en dat ik alsnog een transactievoorstel krijg?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dit is ter beoordeling van de officier van justitie. Ik kan niet namens hem het verlossende woord hier geven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten