ik ben de laatste weken nogal veel gecontroleerd, niks mis mee, maar wat mij verbaasde is dat geen enkele agent zich voorstelde met naam of rang.
de vraag is nu dan ook, hoeft een agent zich niet, al was het alleen maar uit beleefdheid, voor te stellen of legitimeren?
graag antwoord a.ub. b.v. mijn dank
Agenten moeten zich niet voor te stellen met rang en naam. Dit is een stukje beleefdheid. Ik stel me ook niet altijd voor aan iedereen die ik op straat aanspreek.
De verkoopster bij de Hema doet dat toch ook nie
Legitimeren alleen noodzakelijk bij optreden in burger of als daar omgevraagd wordt en de situatie laat het toe.
Inderdaad als ik iemand aanspreek over zijn gedrag dan stel ik mij niet voor. Kom ik bij iemand aan de deur kom voor een aangifte of getuigeverklaring danwel op het bureau komt dan stel ik mij netjes voor.
SWAT schreef:Inderdaad als ik iemand aanspreek over zijn gedrag dan stel ik mij niet voor. Kom ik bij iemand aan de deur kom voor een aangifte of getuigeverklaring danwel op het bureau komt dan stel ik mij netjes voor.
Inderdaad, als ik echter een verdachte hoor, stel ik me ook voor, al is het maar om het ijs te breken.
Het heeft dan ook alles te maken met de omstandigheden waaronder je iemand spreekt. Niet of je met iemand te maken hebt als verdachte, getuige, aangever of anderszins.