Invalidenparkeren in Arnhem

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wim Hoogland TS
Infopolitie Gast

Invalidenparkeren in Arnhem

Ongelezen bericht door Wim Hoogland »

Mag je in Arnhem met een invalidenparkeerkaart parkeren op een plek voor vergunninghouders? Ik deed dit en kreeg wel een bekeuring. Kan echter nergens vinden dat dit niet mag in Arnhem.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Het antwoord is eenvoudig. Het mag officieel nergens meer sinds de invoering van de nieuwe blauwe invalidenkaarten. De nieuwe invalidenkaarten geven enkel en alleen nog een vrijstelling van het parkeerverbodsbord E1 (en varianten daarop, zie http://www.infopolitie.nl/verkeer/borde ... borden.php) en niet (meer) van het bord E9. U bent als kaarthouder (als het goed is) hierover ingelicht bij afgifte van de kaart middels een folder die standaard bij de kaart wordt meegeleverd, en waarin de regels staan die voor gebruik van de kaart gelden (niet alleen in nederland maar in heel europa.)

Afbeelding
Bord E1 - Parkeerverbod

Afbeelding
Bord E9 - Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders

Voor de volledigheid even het artikel wat de grondslag vormt voor uw vrijstelling:

Wetstekst

Art. 85: Parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

De volgende artikelen zijn niet van toepassing op bestuurders van motorvoertuig met een geldige gehandicaptenparkeerkaart en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen.

Art. 25: Parkeren in parkeerschijfzone.
Art. 24: Langs gele onderbroken streep (mag dan max. 3 uren)
Art. 46: Parkeren binnen een erf. (mag max. 3 uren)
Art. 62: Bord E-1 (alg. parkeerverbod (max. 3 uren)

* Als de bestuurder gebruik maakt van het recht om 3 uren te mogen parkeren, moet hij de gehandicapten blauwe parkeerschijf instellen en duidelijk zichtbaar in het motorvoertuig leggen.

* Buitenlandse gehandicaptenparkeerkaarten zijn in Nederland ook geldig.
Laatst gewijzigd door Frans op 05 mar 2006, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Frans, de gehandicaptenparkeerschijf? Ik ken alleen de "gewone" parkeerschijf en die moeten alleen in motorvoertuigen op meer dan twee wielen worden geplaatst. Aangezien een gehandicaptenvoertuig geen motorvoertuig is....
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

hehehe, ik lees het nu ook pas, dit is de letterlijke tekst uit het wetsartikel. Uiteraard zal hier een blauwe parkeerschijf mee worden bedoeld.

Voor wat betreft het gehandicaptenvoertuig haal je 2 dingen door elkaar heen. Een gewone personenauto welke parkeert met een geldige GPK valt ook onder dit artikel en is toch echt een motorvoertuig hoor...;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Jawel, ik haal het ook niet door elkaar :) Voor de kijkers thuis: een gehandicaptenvoertuig die gebruik wil maken van die betreffende plaats mag ook maar max. drie uren parkeren. Die hoeft dus géén kaart te plaatsen omdat het geen motorvoertuig is. Vandaar mijn verwarring van je eerdere bericht over de gehandicaptenparkeerschijf. Dacht dat er iets nieuws was 8)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

kee...;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten