maximum snelheid politie op de snelweg
Moderator: Moderatorteam
-
Arman Deveci TS
- Infopolitie Gast
maximum snelheid politie op de snelweg
Haha misschien een domm vraag, maarre toch maar stellen. Een collega beweert dat de politie bij achtervolging op de snelweg niet harder mag rijden dan 170 km/u. M.a.w. als de verdachte 180 km/u rijdt, heeft de politie het nakijken! Lijkt mij onwaarschijnlijk, maarre misschien weet iemand hier meer van.
- Michael
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Volgens de nieuwe brancherichtlijn mag de politie inderdaad op de snelweg maar 40 km/u te hard rijden.
Maar in overleg met de meldkamer mag de politie ook sneller rijden.
Het ligt helemaal aan het feit wat er gepleegd is en hoe noodzakelijk het is om de verdachten aan de kant te krijgen.
De politie mag dus wel sneller dan 170 km/u.
Bovendien geldt deze richtlijn niet voor het AT, OT en de onopvallende VROS auto's.
PS: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden
EDIT: snelheids foutje even aangepast
Maar in overleg met de meldkamer mag de politie ook sneller rijden.
Het ligt helemaal aan het feit wat er gepleegd is en hoe noodzakelijk het is om de verdachten aan de kant te krijgen.
De politie mag dus wel sneller dan 170 km/u.
Bovendien geldt deze richtlijn niet voor het AT, OT en de onopvallende VROS auto's.
PS: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden
EDIT: snelheids foutje even aangepast
Laatst gewijzigd door Michael op 04 mar 2006, 00:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Er is sinds kort een richtlijn die stelt dat de politie op het aanrijden van incidenten (ongevallen, vechtpartijen etc) niet harder mag dan 160 km/h (40 km/h boven de maximum snelheid). Achtervolgingen van auto's zijn uitgezonderd want het kan natuurlijk niet zo zijn dat bankovervallers wegkomen omdat agenten het gaspedaal niet meer mogen intrappen.
Overigens is de hele regeling echt van de pot gerukt en is het alleen een handig middel voor korpschefs om de verantwoordelijkheid bij een ongeval direct door te schuiven naar een agent. De ene keer is 160 km/h op de snelweg al te hard en de andere keer kan er makkelijk harder gereden worden bijvoorbeeld bij goed weer en een lege weg. Maar blijkbaar mag de agent dat niet meer voor zichzelf beslissen en moet iemand in een meldkamer dat doen. Het kan dus bijvoorbeeld wel dat bij een incident en geen auto in de buurt toestemming wordt gegeven om de richtlijn te negeren. Dat gebeurt door iemand in de meldkamer...
Mocht je collega nog niet overtuigd zijn, daag hem uit het eens uit te proberen
Edit: te laat
Maar op de snelweg was het toch 40 km/h en niet 50??
Overigens is de hele regeling echt van de pot gerukt en is het alleen een handig middel voor korpschefs om de verantwoordelijkheid bij een ongeval direct door te schuiven naar een agent. De ene keer is 160 km/h op de snelweg al te hard en de andere keer kan er makkelijk harder gereden worden bijvoorbeeld bij goed weer en een lege weg. Maar blijkbaar mag de agent dat niet meer voor zichzelf beslissen en moet iemand in een meldkamer dat doen. Het kan dus bijvoorbeeld wel dat bij een incident en geen auto in de buurt toestemming wordt gegeven om de richtlijn te negeren. Dat gebeurt door iemand in de meldkamer...
Mocht je collega nog niet overtuigd zijn, daag hem uit het eens uit te proberen
Edit: te laat
Maar op de snelweg was het toch 40 km/h en niet 50??
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Het is inderdaad 40 km/h en 20 km/h op de overige wegen...
Al heb ik nog niets officieels gelezen over uitzonderingen... Ja, wel dat het mogelijk is, maar de consequentie's houden ze lekker vaag... De verantwoordelijkheid blijft namelijk ten allen tijde bij de bestuurder liggen... Dus als de korpschef een slechte dag heeft, betaal je gewoon die bon van 41 km/h te hard...
Maar die discussie is vast al eerder gevoerd...
Al heb ik nog niets officieels gelezen over uitzonderingen... Ja, wel dat het mogelijk is, maar de consequentie's houden ze lekker vaag... De verantwoordelijkheid blijft namelijk ten allen tijde bij de bestuurder liggen... Dus als de korpschef een slechte dag heeft, betaal je gewoon die bon van 41 km/h te hard...
Maar die discussie is vast al eerder gevoerd...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Knakker TS
- Infopolitie Gast
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
@Koen:
het klopt dat afwijkingen op de brancherichtlijn mogelijk zijn met toestemming van de MK.
@Knakker:
volgens mij is het nog nergens officieel afgeprocedeerd echter sommige regio's hebben het ingevoerd als pilot om knelpunten te signaleren.
Ik meende trouwens dat het stuk terug gegaan was ri RHC met verzoek om herziening. Daar al iets van bekend?
het klopt dat afwijkingen op de brancherichtlijn mogelijk zijn met toestemming van de MK.
@Knakker:
volgens mij is het nog nergens officieel afgeprocedeerd echter sommige regio's hebben het ingevoerd als pilot om knelpunten te signaleren.
Ik meende trouwens dat het stuk terug gegaan was ri RHC met verzoek om herziening. Daar al iets van bekend?
-
TSp TS
- Infopolitie Gast
-
sleepy hunter TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
Videosleepy hunter schreef:Wie kan mij vertellen wat een VROS voertuig is.Ik ken deze niet, die andere twee eenheden ken ik helaas wel.Heb een keer vol in mijn ho ijzers moeten staan door dat deze personen in eens gek gingen doen tijdens hun rijopleiding cq rijvaardigheids opleiding.
sander
Rijdende
Onopvallende
Surveillance
de weg misbruikers auto's en blik op de weg enzo