Scootmobiel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tanja TS
Infopolitie Gast

Scootmobiel

Ongelezen bericht door Tanja »

Hallo,

Mag een kind onder de 16 jaar op een scootmobiel rijden die niet harder kan dan 10 km?

Weet iemand de wettelijke regels hierover?

Tanja
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Ja, staat in de WVW maar welk artikel precies kan ik je zo uit mijn hoofd niet vertellen. Maar het mag wel.
Tanja TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Tanja »

Weet je misschien ook of de scootmobiel dan verzekerd moet zijn en moet dat dan op naam van de bestuurder?
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Tanja schreef:Weet je misschien ook of de scootmobiel dan verzekerd moet zijn en moet dat dan op naam van de bestuurder?
Een scootmobiel moet verzekerd zijn en deze staat op de naam van de bestuurder / houder van de scootmobiel

Mischien kunt u nader uitleg geven op uw vraag, want een scootmobiel is niet leeftijd gebonden het heeft namelijk te maken met de lichamelijke beperkingen die een persoon heeft en zo'n scootmobiel nodig heeft :wink:
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Een scootmobiel is wel leeftijdgebonden als het sneller kan en mag dan 10 km/h. Als deze namelijk sneller kan en mag dan is deze bestemd voor bestuurders die 18 jaar of ouder zijn. Er kan een lagere leeftijd worden gesteld als dit inderdaad nodig is. Artikel 5 Rr stelt echter dat als het gehandicaptenvoertuig niet 10 km/h of harder kan, het artikel in de WVW niet opgaat. Volgens mij was dat artikel 111 van het WVW. Ergens in die buurt zat het.
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

een gehandicaptenvoertuig > 10 km/h mag bestuurd worden door bestuurders die de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt.

<10 km/h valt onder voetgangers. (bijv. die vele electrische kinderauto's etc.)
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Je bent het dus met me eens zie ik 8)
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

muv de 18 jaar wel.
16 is gewoon hard genoemd.
Gesloten