Kinderzitjes per 1-3-2006

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij kun je NOOIT te ver gaan in de veiligheid van je eigne en andermans kinderen in het verkeer, dus deze opmerking slaat een beetje als *** op dirk.

Ik ben het met u eens dat regelgeving duidelijk moet zijn, dat ie iedereen de gelegenheid moe tgeven om zich aan te passen etc.etc. Maar ik heb inderdaad het idee dat u op zoek bent naar goeie smoezen om de kids dan toch maar niet in een kinderveiligheidsmiddel te zetten. Even voor de duidelijkheid, het leven en de veiligheid van een kind weegt NOOIT op tegen de kosten van zo'n stoeltje. Als je dat wel vindt dan moet je toch eens hulp gaan zoeken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Graz1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Graz1983 »

ik vraag me echt af hoe dit in de praktijk zal gaan. Je kunt niet aan iemand zien of hij/zij het kind is van de bestuurder. Wat als iemand keihard zegt: dat kind is van de buurman???
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Vervolgens zegt dat kind:

"He, papa, wat hoor ik nou, ben jij mijn papa niet? Dat is leuk, het huis van buurman is veel mooier."
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

:lol: :lol: :lol:

Kinderen en dronkaards vertellen de waarheid...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

The One
Superlid
BOA
BOA
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door The One »

Mijn excuses als ik het fout heb, ik putte in deze zaak uit eigen ervaring.
Ik ben zo'n 10 jaar terug taxichauffeur geweest en zo waren toen de regels...

Ik kan me niet voorstellen dat dit wet is geworden in ons land :shock:

Hebben die mensen in Brussel zelf geen kids?

Kale, mijn stem heb je :( :? :censored:
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat ik een half jaar geleden een nieuw kinderzitje heb gekocht bij de H**fords, er een E02 label aanzit?

Dan denk je dat je kind veilig zit, niet dus... :?

Is er iemand die mij kan vertellen welk verschil in eisen er zit tussen die van E02, E03 en E04?
(wees maar niet bang, ik koop echt wel een nieuwe, maar dan weet ik een beetje waar ik uiterlijk op moet letten...:wink: )

The One
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een hele goeie vraag... :lol:

Ik vraag me inderdaad ook af waarom een '02' nu opeens als onvoldoende wordt gekwalificeerd...en wat 't verschil is...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Het enige wat ik kon vinden over keurmerken in kinderzitjes is onderstaande.
Oftewel het E-nummer met daarachter de landcode van goedkeuring.

Afbeelding
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Dus die E2 betekend weer wat anders, morgen nog maar eens goed kijken... :wink:

The One
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Let op, er zijn nog meer uitzonderingen... :shock:
Bijzondere gevallen en uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen op de nieuwe regels. Deze zijn er, omdat niet altijd van u of van anderen verlangd kan worden dat er (voldoende) kinderzitjes voorhanden zijn of geplaatst kunnen worden. Uiteraard is het altijd verstandig om voor de meest veilige manier van vervoer te kiezen. En bijvoorbeeld een kinderzitje mee te geven wanneer uw kind met iemand anders meerijdt.

Let op: kinderen jonger dan 3 jaar mogen uitsluitend vervoerd worden in een kinderzitje (dit geldt niet in een taxi of bus).

Te weinig gordels (tijdelijke uitzondering)
Als er meer passagiers zijn dan gordels, dan mogen kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen zonder gordel op de achterbank zitten, zolang de aanwezige gordels maar door anderen worden gebruikt. Dit geldt tot 1 mei 2008. Daarna mag in auto's die op alle zitplaatsen gordels hebben, niemand meer zonder gordel worden vervoerd.

Te weinig plaats
Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.

Geen gordels achterin
Als er op de achterbank geen gordels aanwezig zijn, kan er geen autostoeltje worden vastgemaakt en mogen kinderen jonger dan 3 jaar er niet vervoerd worden. In dat geval mogen kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen los op de achterbank zitten.

Geen gordels voorin én achterin
Als voorin de auto ook geen gordels aanwezig zijn, mogen kinderen tot 3 jaar helemaal niet worden meegenomen. Kinderen van 3 jaar of ouder mogen, als ze kleiner dan 1,35 meter zijn, ook niet voorin zitten in een auto zonder gordels.

Vervoer van 'andere' kinderen
Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen.

Taxi- en busvervoer
In bussen en op de achterbank van een taxi is een kinderzitje niet verplicht. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen moeten dan, voor zover aanwezig, de gordels gebruiken en kinderen jonger dan 3 jaar mogen in dat geval vrij worden vervoerd. Neem bij voorkeur geen kind op schoot, want dat is riskant bij een frontale botsing.
bron:Kinderzitjes.nl

En dat noemen ze "Daar kun je mee THUIS komen"...... :cry:
Laatst gewijzigd door The One op 02 mar 2006, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

het gaat mij niet om een smoes te verzinnen, het gaat mij om de toepasbaarheid.

een goed voorbeeld wordt al gegeven met het wegbrengen van kinderen naar het zwembad. ik heb geen kinderen, dus ook geen zitje nodig in mijn auto. misschien dat ik nooit kinderen zal hebben, maar ik ga toch geen zitje aanschaffen omdat ik misschien weleens een kind moet ophalen.

en zal ik er ooit een voor het geval aanschaffen dan ligt in de auto in de weg, leg ik hem binnen in huis. en wanneer ik hem dan nodig heb heb ik hem niet bij.

met de opmerking veiligheid is een hot-item bedoelde ik dit positief, zelfs bij veel bedrijven zijn er veiligheidsmedewerkers aangesteld (geen BHV).

ik heb ooit en een fiat 500 gezeten, daar zaten geen gordels in, omdat ie toen de auto werd gepoduceerd niet verplicht waren. en dat mag.

ik wordt voor debiel verklaard omdat ik de wet hierover beargumenteer.

als ik iemands kinderen moet vervoeren zal ik zeker om een zitje vragen, maar als die er niet is. wat moet ik dan. of heb een kinderzitje en er moeten 3 kinderem mee..........
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat je je verstand voorrang moet geven. De tijd van "o, die 3 mama's rijden wel even voor school naar de duinen om daar de bruingevlekte bultrugpad te gaan bekijken" en vervolgens worden er 7 kinderen in een golfje uit 1984 gestouwd DIE is dus voorbij. Kinderen zijn geen vee en dienen, hoe je het ook wend of keert deugdelijk in een auto vast te zitten. Dat is ook de achterliggende gedachte van de wetgever. Heb je 3 kids op de achterbank, allemaal goed in een gordel en je mist een kinderzitje bij een kind wat 31 kg weegt dan zullen daar best hele goeie, degelijke en creatieve oplossingen voor te verzinnen. Voor de rest, nadenken of het zo kan en twijfel je, dan dus niet doen. Dus ook niet in die fiat 500.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
The One
Superlid
BOA
BOA
Geslacht:

Het ece 44/03 staat er inderdaad op, hij kan max. 25 kg. hebben, heb ik tóch een goede aankoop gedaan.
:)

The One
O.B.P.D. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door O.B.P.D. »

The one geeft in de tekst aan.

Geen gordels achterin
Als er op de achterbank geen gordels aanwezig zijn, kan er geen autostoeltje worden vastgemaakt en mogen kinderen jonger dan 3 jaar er niet vervoerd worden. In dat geval mogen kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen los op de achterbank zitten.

Mijn vraag is nu met een iso-fix kinderzitje mag dan wel of geen kind vervoerd worden. Hiervoor zijn geen gordels noodzakelijk maar is wel zeer veilig voor het kostbaarste bezit wat erin zit.

(mogelijk krijgen we binnen kort weer een berg jurisprudentie te verwerken en komen we weer op de ouder regels terug.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

O.B.P.D. schreef:Geen gordels achterin

Mijn vraag is nu met een iso-fix kinderzitje mag dan wel of geen kind vervoerd worden. Hiervoor zijn geen gordels noodzakelijk maar is wel zeer veilig voor het kostbaarste bezit wat erin zit.
Het eerste deel van de tekst komt vermoedelijk van de website kinderzitjes.nl af, en daar staat dan ook bij dat dat komt, omdat er geen kinderzitje kan worden vastgemaakt. Men is daar niet ingegaan op allerlei bevestigingsmogelijkheden van kinderzitjes. Kinderen mogen in een goedgekeurd isofix-zitje rustig vervoerd worden op een achterbank zonder gordels.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten