Spelen op de stoep en stoepkrijten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mattie Van de Wall TS
Infopolitie Gast

Spelen op de stoep en stoepkrijten

Ongelezen bericht door Mattie Van de Wall »

Hallo allemaal,

Ik wordt al weken door mensen gevraagd of ik weet of spelen op de stoep door kinderen en stoepkrijten bij de wet verboden is.

Het lijkt me van niet, maar via internet kan ik niets vinden.

Wie kan mij hier duidelijkheid in geven.

Groetjes Mattie Van de Wall
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

hakenkruizen stoepkrijten mag in ieder geval niet. Verder moeten kinderen lekker kunnen spelen ipv rondhangen en blowen en klagen dat de gemeente niks voor ze heeft geregeld.
Wie rent, bekent!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

In de Algemene Plaatselijke Verordening van de Gemeente zijn dat soort zaken vaak geregeld. Daar staat bijvoorbeeld dat je muren e.d. niet mag bekladden. Dat is echter voornamelijk bedoeld voor graffiti en andere onzin. Persoonlijk zou ik een kind dat lekker aan het krijten is geen bekeuring geven :roll:
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

The Scorpion schreef:hakenkruizen stoepkrijten mag in ieder geval niet. Verder moeten kinderen lekker kunnen spelen ipv rondhangen en blowen en klagen dat de gemeente niks voor ze heeft geregeld.
Een kind dat stoepkrijt zal heus niet blowen of rond hangen, tenminste daar mag je vanuit gaan natuurlijk
Gast TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef:In de Algemene Plaatselijke Verordening van de Gemeente zijn dat soort zaken vaak geregeld. Daar staat bijvoorbeeld dat je muren e.d. niet mag bekladden. Dat is echter voornamelijk bedoeld voor graffiti en andere onzin. Persoonlijk zou ik een kind dat lekker aan het krijten is geen bekeuring geven :roll:
Maar mag het nu of niet ??
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ja het mag. mits je geen eigendommen van anderen be.. enz enz.
Wie rent, bekent!
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Zoals foreverblue al aangeeft is er in de APV van uw gemeente waarschijnlijk wel een artikel opgenomen over bekladden etc.

Als de kinderen geen aanstoot gevende teksten of afbeeldingen plaatsen en niet op de stoep schrijven met een of andere permanent marker maar gewoon met krijt dat na een paar regen buitjes verdwijnt. Dan denk ik niet dat dit problemen gaat opleveren.
Gast TS
Infopolitie Gast

The Scorpion schreef:ja het mag. mits je geen eigendommen van anderen be.. enz enz.
Bedankt voor de info kan ik de mensen gerust stellen dat ze hun kinderen kunnen laten spelen.

Dingen die niet door de beugel kan worden natuurlijk niet getekent en bij het spelen wordt er niets gesloopt enz.

Groetjes
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Bij stoepkrijt denk ik aan kinderen en met name aan kinderen die jonger zijn dan 12 jaar.

Buiten het feit dat de overige leden al een antwoord hebben gegeven mbt de strafbare feiten, zou ik bij een persoon, jonger dan 12 jaar, toch al geen strafrechtelijke afhandeling mogelijk zijn omdat de wet die mogelijkheid niet biedt.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

rich schreef:Bij stoepkrijt denk ik aan kinderen en met name aan kinderen die jonger zijn dan 12 jaar.

Buiten het feit dat de overige leden al een antwoord hebben gegeven mbt de strafbare feiten, zou ik bij een persoon, jonger dan 12 jaar, toch al geen strafrechtelijke afhandeling mogelijk zijn omdat de wet die mogelijkheid niet biedt.

Ik ben het eens met je Rich maar er bestaat nog wel iets als STOP voor jongeren onder de 12.
De Stop-reactie
Ook voor jonge kinderen is het heel belangrijk dat snel duidelijk is wat de gevolgen voor henzelf én voor anderen zijn, als zij wetten en regels overtreden.

De Stop-reactie is een aanbod aan ouders van kinderen onder de twaalf jaar, die zich schuldig hebben gemaakt aan een licht strafbaar feit. Het gaat hierbij om strafbare feiten zoals in de Aanwijzing Halt-feiten vermeld staan.

Het aanbod bestaat veelal uit een gesprek met ouders en kind, een leeractiviteit en - indien van toepassing - het aanbieden van excuses aan benadeelde.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Als je zo kunt straattekenen, mag je dat gerust bij mij voor de deur doen:

Afbeelding

Afbeelding
lady TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door lady »

Jammer dat het na 1 bui regen het al weer verdwenen is..... :roll:
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

O, ik dacht dat je dan het risico hebt dat het zwembad overstroomd 8)
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Tuurlijk is er de STOP reactie maar laten we die aub niet gaan gebruiken voor een paar tegels die middels krijgt van kleur veranderd zijn.

Ondanks de STOP reactie die bestaat, blijft het natuurlijk zo dat er strafrechtelijk niets gedaan kan worden als een verdachte jonger dan 12 jaar is.
STOP is op zich best makkelijk maar vaak kan je hetzelfde bereiken door een pittig gesprek te hebben met de jongere en de ouders.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Een 'STOP'-actie kennen we ook bij ons in het dorp als reactie op kalkende kinderen. Hier in de buurt krijten kinderen namelijk graag met stoepkrijt op straat. Vaak ook het woord 'STOP'.

Op de fiets geef ik daar graag gevolg aan, met daarop meteen de vraag aan hen wanneer ik weer mag doorfietsen. :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten