Mag ik als particulier vragen naar papieren bij taxivervoer?
Moderator: Moderatorteam
-
Monique TS
- Infopolitie Gast
Mag ik als particulier vragen naar papieren bij taxivervoer?
Hallo,
Ik zit met een probleem. Mijn zoontje maakt gebruik van het leerlingenvervoer, aangezien hij op speciaal basisonderwijs zit.
Ik heb de taxicentrale gebeld, aangezien mijn zoon van de één op de andere dag uit de taxi is gehaald en nu geen vaste chauffeur meer heeft. Hij krijgt nu iedere keer een ander en dat vertrouw ik niet helemaal. Mag ik daarom vragen of hij de juiste papieren kan tonen?
De man bij de centrale werd boos op mij en daar heb ik nu een conflict mee.
Hij gaf aan dat hij bepaalde wie met welke taxi meeging.
Welke papieren hebben de chauffeurs hiervoor nodig?
Mag ik daar ook naar vragen?
Ik zit met een probleem. Mijn zoontje maakt gebruik van het leerlingenvervoer, aangezien hij op speciaal basisonderwijs zit.
Ik heb de taxicentrale gebeld, aangezien mijn zoon van de één op de andere dag uit de taxi is gehaald en nu geen vaste chauffeur meer heeft. Hij krijgt nu iedere keer een ander en dat vertrouw ik niet helemaal. Mag ik daarom vragen of hij de juiste papieren kan tonen?
De man bij de centrale werd boos op mij en daar heb ik nu een conflict mee.
Hij gaf aan dat hij bepaalde wie met welke taxi meeging.
Welke papieren hebben de chauffeurs hiervoor nodig?
Mag ik daar ook naar vragen?
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Beste Monique
u mag overal naar vragen, het verschil is alleen dat men niet verplicht is om u de papieren te tonen. Dat de taxicentrale bepaald wie de bus bestuurd lijkt mij niks mis mee. Het is dan een kwestie van nemen zoals het is, of een andere taxicentrale zoeken die mogelijk wel aan uw verwachtingen voldoet.
u mag overal naar vragen, het verschil is alleen dat men niet verplicht is om u de papieren te tonen. Dat de taxicentrale bepaald wie de bus bestuurd lijkt mij niks mis mee. Het is dan een kwestie van nemen zoals het is, of een andere taxicentrale zoeken die mogelijk wel aan uw verwachtingen voldoet.
-
moon TS
- Infopolitie Gast
Maar dat geeft nog niet aan welke papieren er nodig zijn voor speciaal basisonderwijs en/of evt. vervoer van kinderen.
Ik heb deze vraag geplaatst als gast, aangezien ik niet in kon loggen via mijn oude account.
Ik weet dat ik het moet nemen, maar dat houdt wel in dat mijn kind op de juiste manier vervoer aangeboden krijgt.
Groetjes, moon
Ik heb deze vraag geplaatst als gast, aangezien ik niet in kon loggen via mijn oude account.
Ik weet dat ik het moet nemen, maar dat houdt wel in dat mijn kind op de juiste manier vervoer aangeboden krijgt.
Groetjes, moon
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
Lijkt mij dat in het kader van de taxiwetgeving de volgende zaken geregeld moeten zijn en dat deze voor elke gebruiker van de taxi toepasbaar zijn:
Er moet zichtbaar in de taxi een chauffeurspas aanwezig zijn. Deze chauffeurspas krijgt een taxichauffeur pas als hij voldoet aan drie eisen. Hij moet beschikken over een rijbewijs, heeft een geneeskundige verklaring moeten overleggen, en heeft een verklaring omtrent het gedrag moeten overleggen.
Verder moet er zichtbaar een vergunning aanwezig zijn. Deze vergunning word alleen uitgegeven als de taxiondernemer aantoont vakbekwaam en betrouwbaar te zijn. Bij vakbekwaam houd in dat de taxiondernemer in het bezit is van een vakdiploma, en betrouwbaar dat deze een verklaring van goed gedrag heeft kunnen overleggen.
Zoals foreverblue aangeeft mag u overal naar vragen alleen is hij niet verplicht zijn papieren te tonen. MAAR de chauffeurspas en de vergunning moeten zichtbaar aanwezig zijn, en kunt u deze dus gewoon bekijken.
Er moet zichtbaar in de taxi een chauffeurspas aanwezig zijn. Deze chauffeurspas krijgt een taxichauffeur pas als hij voldoet aan drie eisen. Hij moet beschikken over een rijbewijs, heeft een geneeskundige verklaring moeten overleggen, en heeft een verklaring omtrent het gedrag moeten overleggen.
Verder moet er zichtbaar een vergunning aanwezig zijn. Deze vergunning word alleen uitgegeven als de taxiondernemer aantoont vakbekwaam en betrouwbaar te zijn. Bij vakbekwaam houd in dat de taxiondernemer in het bezit is van een vakdiploma, en betrouwbaar dat deze een verklaring van goed gedrag heeft kunnen overleggen.
Zoals foreverblue aangeeft mag u overal naar vragen alleen is hij niet verplicht zijn papieren te tonen. MAAR de chauffeurspas en de vergunning moeten zichtbaar aanwezig zijn, en kunt u deze dus gewoon bekijken.
-
moon TS
- Infopolitie Gast
Een kleine aanvulling op het antwoord van Sunwave.
Een chauffeurspas krijg je niet zomaar.
Om als chauffeur een chauffeurspas te krijgen moet hij/zij ook een speciaal examen afleggen. Dit is opgedeeld in een op de taxi toegespitst theorie en praktijk gedeelte. Slaag je niet voor dit examen, dan krijg je de chauffeurspas niet en is het niet toegestaan taxi te rijden.
Daarnaast wordt er ook nog van de chauffeur verwacht dat hij/zij een EHBO diploma dan wel een certificaat Levensreddend handelen in zijn/haar bezit heeft en hiervoor jaarlijks naar een herhalingscursus gaat.
Voor vervoer van kinderen van het speciaal basisonderwijs heb je buiten de hiervoor genoemde papieren geen extra papieren nodig.
Om als chauffeur een chauffeurspas te krijgen moet hij/zij ook een speciaal examen afleggen. Dit is opgedeeld in een op de taxi toegespitst theorie en praktijk gedeelte. Slaag je niet voor dit examen, dan krijg je de chauffeurspas niet en is het niet toegestaan taxi te rijden.
Daarnaast wordt er ook nog van de chauffeur verwacht dat hij/zij een EHBO diploma dan wel een certificaat Levensreddend handelen in zijn/haar bezit heeft en hiervoor jaarlijks naar een herhalingscursus gaat.
Voor vervoer van kinderen van het speciaal basisonderwijs heb je buiten de hiervoor genoemde papieren geen extra papieren nodig.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
U mag vragen naar het CCV-T chauffeursdiploma-taxi maar wij zijn niet verplicht om die aan een burger te laten zien dat is alleen verplicht aan:Politie en Koninklijke Marechaussee en IVW (inspectie verkeer en waterstaat).Moon schreef
Ik had gehoord dat er vanaf 01 januari 2006 strengere eisen zijn gesteld aan het taxivervoer voor kinderen uit het speciaal onderwijs en dat niet iedereen die nieuwe papieren heeft.
Daarom vroeg ik welke papieren dat zijn, zodat ik ernaar kan vragen.
U heeft alleen recht om te vragen naar de chauffeurspas als een taxichauffeur die kan laten tonen dan is de rest van de papieren wel in orde.
U bedoelt gewoon EHBO-diploma met de aantekening reanimatie( het nieuwe EHBO) met 2 keer op herhaling doe je dat niet dan is het diploma niet meer geldig het jaar daaroperna schreef:Een kleine aanvulling op het antwoord van Sunwave.
Dat kan een instantie of gemeente bij een aanbesteding eisen maar 10% van de werknemers van een taxibedrijf hoeven geen EHBO diploma te hebben.
CCV biedt taxichauffeurs twee verschillende vakdiploma's. Ten eerste is er het volledige vakdiploma .http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=327 . Hiermee mag je alle soorten taxivervoer verrichten. Daarnaast is er het beperkte diploma http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=328. Hiermee mag je slechts werkzaam zijn in een beperkt deel van het contractvervoer o.a schoolvervoer.
Groet Theo
-
moon TS
- Infopolitie Gast
-
PJ TS
- Infopolitie Gast
Beste Moon, Indianen verhalen over schoolvervoer.moon schreef:
Ik luister niet meer naar de indianenverhalen over het schoolvervoer.
![]()
Ik ben zelf schoolagent op een school voor speciaal onderwijs. Ik moet wel zeggen dat ik af en toe te doen heb met de taxichauffeurs die de kinderen van school naar huis moeten brengen en omgekeerd.
Veel van de kinderen zijn alleen al druk dus je kan je voorstellen als zo een taxi vol zit met kinderen.
Wat ik van de taxi's bij ons weet is dat de pappieren netjes in orde zijn. Het is een uitzondering als het niet klopt. Boete's zijn hoog voor als het niet klopt