inbreuk op privacy
Moderator: Moderatorteam
-
margo TS
- Infopolitie Gast
inbreuk op privacy
mag een politieagent een dossier van een derde laten lezen aan exvrouw en dochter?????????
hier had ik heel graag antwoord op.
hier had ik heel graag antwoord op.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
gvdbor schreef:eerst even duidelijkheid hebben over wat u onder "dossier" en onder "een derde" verstaat.
Het lijkt me goed als u de zaak eerst even verduidelijkt.
tegen mijn zoon van 19 jaar was een valse aangifte gedaan, hij is hiervoor verhoord en er is uitgekomen dat hij met de hele zaak niks van doen heeft, hij heeft een alibi voor zowel het tijdstip als de gehele dag van het gebeuren.
nu blijkt dat de agent die met deze zaak belast is, de vader is van zijn verkering.
deze agent in kwestie heeft nu het dossier dat er schijnbaar van mijn zoon is op het politiebureau, waarvan wij niet eens de inhoud weten, aan zijn ex- vrouw en dochter laten zien.
de bedoeling hiervan was een einde aan deze verkering, waar ik best begrip voor heb.
mijn zoon is geen onbeschreven blad, maar het enige wat wij weten is een diefstal van een beurs, fout maar niet onoverkomelijk.
wel hebben zowel hij als wij al een aantal keren aangifte moeten doen tegen derden, of dat dan het dossier is??????
maar het gaat erom, mag hij dit laten zien aan zijn gezin, met welke bedoeling dan ook?
nu is het zo dat zijn gezin, buitenstaanders, wel de inhoud weet, terwijl wij als ouders het niet eens weten
bij de politie is doorgaans sprake van "zaaksdossiers"
Het is dus niet zo dat alles wat u een keer heeft gemeld bij de politie in het dossier zit van mevr. x (zoals het bijvoorbeeld in het ziekenhuis gaat)
Bij de politie wordt een dossier opgebouwd met als uitgangspunt "een zaak of aantal bij elkaar horende zaken.
Als de betreffende agent de zaak die over uw zoon gaat aan zijn exvrouw en zijndochter heeft laten lezen dan lijkt dit allemaal op schending vanzijn ambtsgeheim. Het is echter niet automatisch dan zo dat alles wat uzelf of uw zoon ooit bij de politie heeft gemeld ook bij die exvrouw en dochter terecht zijn gekomen.
Het is dus niet zo dat alles wat u een keer heeft gemeld bij de politie in het dossier zit van mevr. x (zoals het bijvoorbeeld in het ziekenhuis gaat)
Bij de politie wordt een dossier opgebouwd met als uitgangspunt "een zaak of aantal bij elkaar horende zaken.
Als de betreffende agent de zaak die over uw zoon gaat aan zijn exvrouw en zijndochter heeft laten lezen dan lijkt dit allemaal op schending vanzijn ambtsgeheim. Het is echter niet automatisch dan zo dat alles wat uzelf of uw zoon ooit bij de politie heeft gemeld ook bij die exvrouw en dochter terecht zijn gekomen.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
nee dat zal ook wel niet, maar zoals zijn dochter mijn zoon heeft verteld waren er twaalf zaken die haar vader haar over mijn zoon heeft laten lezen,
en zoals diezelfde dochter verteld ging het over het persoonlijke dossier van mijn zoon.
dus waar valt dit onder, schending van beroepsgeheim en dus de privacy van mijn zoon,
en kunnen wij hier een klacht of een aangifte over doen,
of zijn er mazen in de wet waarop hij zich kan beroepen i. v. m. verantwoordelijkheid over zijn dochter????
en zoals diezelfde dochter verteld ging het over het persoonlijke dossier van mijn zoon.
dus waar valt dit onder, schending van beroepsgeheim en dus de privacy van mijn zoon,
en kunnen wij hier een klacht of een aangifte over doen,
of zijn er mazen in de wet waarop hij zich kan beroepen i. v. m. verantwoordelijkheid over zijn dochter????
Dit valt gewoon ( nou ja, gewoon) onder schending van het beroepsgeheim.
Het lijkt me goed dat u contact legt met zijn meerdere daarover. Hij mag dit soort dingen gewoon niet vertellen en al helemaal niet in detail.
Als hij daar wat over zou willen zeggen wat verantwoordelijkheid naar zijn dochter aangaat dan had hij zich op de vlakte moeten houden.
Ik heb ook een dochter en ik heb ook weleens mijn zorg gehad daarover. Ik denk dat ik in voorkomend geval iets gezegd zou hebben als: "Ik weet niet of je wel zo verstandig aan deze relatie doet" Dat zou in mijn geval in ieder geval genoeg zijn geweest en mogelijk zou je daarmee zelfs al op het randje balanceren. maar dat zou dan maar zo moeten zijn.
Het lijkt me goed dat u contact legt met zijn meerdere daarover. Hij mag dit soort dingen gewoon niet vertellen en al helemaal niet in detail.
Als hij daar wat over zou willen zeggen wat verantwoordelijkheid naar zijn dochter aangaat dan had hij zich op de vlakte moeten houden.
Ik heb ook een dochter en ik heb ook weleens mijn zorg gehad daarover. Ik denk dat ik in voorkomend geval iets gezegd zou hebben als: "Ik weet niet of je wel zo verstandig aan deze relatie doet" Dat zou in mijn geval in ieder geval genoeg zijn geweest en mogelijk zou je daarmee zelfs al op het randje balanceren. maar dat zou dan maar zo moeten zijn.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
jeanette TS
- Infopolitie Gast
We kennen maar 1 kant van het verhaal , dus laten we niet oordelen maar ts verwijzen naar het bureau voor een goed gesprek.
Denk aan al die verhalen in geliefde land (relaties tussen jongeren/jeugdigden) over vermeende mishandelingen, bedreigingen, verkrachtingen etc....die blijkens onderzoek vervolgens op lucht gebasseerd zijn omdat iemand bang is voor zijn/haar ouders of kwaad is omdat een relatie uit is gemaakt
En ja het is te triest voor woorden maar lijkt de laatste tijd wel een trent te worden.
gr, mashi
Denk aan al die verhalen in geliefde land (relaties tussen jongeren/jeugdigden) over vermeende mishandelingen, bedreigingen, verkrachtingen etc....die blijkens onderzoek vervolgens op lucht gebasseerd zijn omdat iemand bang is voor zijn/haar ouders of kwaad is omdat een relatie uit is gemaakt
En ja het is te triest voor woorden maar lijkt de laatste tijd wel een trent te worden.
gr, mashi
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
inderdaad kennen jullie maar een kant van het verhaal, maar het is wel hoe het is gegaan.
en even ter verduidelijking, mijn zoon heeft nog nooit geweld gebruikt, tegen niemand,
en al zeker niet tegen zijn vriendin, die nu pas niet meer zijn vriendin is, en niet ten tijde van de valse aangifte die totaal niks met zijn vriendin te maken heeft.
en even ter verduidelijking, mijn zoon heeft nog nooit geweld gebruikt, tegen niemand,
en al zeker niet tegen zijn vriendin, die nu pas niet meer zijn vriendin is, en niet ten tijde van de valse aangifte die totaal niks met zijn vriendin te maken heeft.