Ik begrijp dat Guido wat 'zoekwerk' heeft gedaan...
Daarnaast ben ik 't niet met Ron eens... Al heeft het koplampglas een code 'B' of 'F', zodra je hierin een stadslichtje weet te plaatsen is het geen mistlicht meer. De definitie van mistlicht (VR) is immers duidelijk:
mistlicht aan de voorzijde: licht, bestemd voor een betere verlichting van de weg bij mist, sneeuwval, hevige regenval of stofwolken;
Het licht moet
bestemd zijn voor een betere verlichting bij mist, etc... Van de sterkte van een stadslichtje kan je dit absoluut niet verwachten en is er dus feitelijk geen sprake meer van een mistlicht... Hetzelfde gaat op als ik een mistlamp inbouw in m'n kofferbak omdat ik graag wat meer verlichting achterin wil hebben. Het is echt onmogelijk om mij op te schrijven voor onjuist gebruik van een mistlicht als ik m'n kofferbak opentrek, de functie is immers veranderd en de lamp is zeker niet meer bedoeld om de weg te verlichten....
Wat dagrijlichten betreft bestaan er inderdaad niet veel eisen. Ze moeten tegenwoordig wit zijn, en wat interessanter is, het mogen er maar 2 zijn... en als je gaat tellen, gaan de meeste vrachtwagenchauffeurs heel simpel de 'bietenbrug' op...
Maar een lamp zonder code kan dus meerdere functie's hebben. Een bestuurder kan bij mist verklaren dat het een mistlamp is en bij mooi weer dat het een dagrijlicht betreft... Het is gewoon nagenoeg onmogelijk om daar een 'vinger achter te krijgen'... het zij zo.
Het enige wat nog enige invloed heeft is het feit dat er een europese richtlijn zou bestaan die regelt dat de normale verlichting 'dimt' of compleet 'dooft' als de dagrijlichten worden ontstoken. Dit geldt echter weer alleen voor de typegoedkeuring van hagelnieuwe auto's en staat weer los van wat wij handhaven (of van wat een eigenaar achteraf zelfstandig inbouwt).