stads lichten in mistlampen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

frank weemering TS
Infopolitie Gast

stads lichten in mistlampen

Ongelezen bericht door frank weemering »

hoi ik heb een vraagje mag ik stads lichten in mijn mistlampen zetten ,zoja hoeveel watt mogen deze dan zijn ik heb wel een gehoord van daglicht lampen zie je vaak op vrachtwagens,deze zijn namelijk 21watt :idea: en mag je deze dan voeren :lol:

groetjes frank
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Je mag best stadslichten in je mistlampen zetten (het is voor ons niet te controleren wat voor lampjes er achter het glas zitten), maar je mag ze niet aan hebben. Dus ik zie de meerwaarde er niet zo van in.

In je koplampen zit namelijk al een stadslicht en de brand gelijktijdig met je dimlicht. Meer of andere verlichting voeren is niet toegestaan.

Mistverlichting mag alleen aan in combinatie met je grootlicht (dus als er verder geen weggebruikers zijn) of bij dichte mist, sneeuw of zware regen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

en die verlichting die op vrachtwagens worden gevoerd????
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Wess schreef:Je mag best stadslichten in je mistlampen zetten (het is voor ons niet te controleren wat voor lampjes er achter het glas zitten), maar je mag ze niet aan hebben. Dus ik zie de meerwaarde er niet zo van in.

In je koplampen zit namelijk al een stadslicht en de brand gelijktijdig met je dimlicht. Meer of andere verlichting voeren is niet toegestaan.

Mistverlichting mag alleen aan in combinatie met je grootlicht (dus als er verder geen weggebruikers zijn) of bij dichte mist, sneeuw of zware regen.
dagrijlichten mogen gelijktijdig gevoerd worden OVERDAG.

Echter, als TS aan de kant gegooid word en er staat nog steeds een (B) of (F) in het glas dan krijgt hij waarschijnlijk gewoon een bekeuring, daar tegen ingaan later met een bezwaarschrift zal geen zin hebben.

Snachts mogen die dagrlijlichten niet gebruikt worden.

Geen B of F in het glas is voordeel schutter, die mag dan aangeven wat voor lichten het zijn....
Wess TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:en die verlichting die op vrachtwagens worden gevoerd????
Bij vrachtwagen hoort het er gewoon bij. Die extra contour verlichting da's best mooi om te zien en niet hinderlijk.

Wanneer een vrachtwagen echter naar buiten stralende blauwe lampjes aan heeft staan, of met mistverlichting rijd, dan staan ie bij mij ook zo aan de kant hoor.

Het gaat er om wat er verblindend/hinderlijk is, of het gevaar opleverd en hoe het door de mede weggebruikers ervaren word.
Wess TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:
Wess schreef:Je mag best stadslichten in je mistlampen zetten (het is voor ons niet te controleren wat voor lampjes er achter het glas zitten), maar je mag ze niet aan hebben. Dus ik zie de meerwaarde er niet zo van in.

Echter, als TS aan de kant gegooid word en er staat nog steeds een (B) of (F) in het glas dan krijgt hij waarschijnlijk gewoon een bekeuring, daar tegen ingaan later met een bezwaarschrift zal geen zin hebben.

Geen B of F in het glas is voordeel schutter, die mag dan aangeven wat voor lichten het zijn....
Geen B of F in het glas is bij mij gewoon categorie 2 N650, andere verlichting voeren dan toegestaan met daarbij de omschrijving welke verlichting er gevoerd werd.

En dat is alles wat geen stads/dimlicht en geen mistlamp is.
Guido TS
Infopolitie Gast

Wess schreef:
Guido schreef:

Geen B of F in het glas is bij mij gewoon categorie 2 N650, andere verlichting voeren dan toegestaan met daarbij de omschrijving welke verlichting er gevoerd werd.

En dat is alles wat geen stads/dimlicht en geen mistlamp is.
koen heeft me een keer uitgelegd dat dagrijlichten gevoerd mogen worden.
bij onduidelijkheid over mist of dagrijlicht mag je dat vragen aan bestuurder, als die zegt dat het dagrijlichten zijn kan je hem (overdag) neits maken
Wess TS
Infopolitie Gast

Als Koen dat zegt dan geloof ik het, misschien dat hij mij dan ook eens uit wil leggen wat precies dagrijlichten zijn...... Zegt mij namelijk helemaal niets. (maar dat zegt ook niet alles :wink: )
Guido TS
Infopolitie Gast

RVV
Art. 41: Bijzondere lichten

Bestuurders van motorvoertuigen mogen
tegelijk met dim- of mistlicht
aan de voorzijde voeren:

bermlicht
richtlicht of;
lichten ter aanduiding van de omtrek van het voertuig of lading.
Guido TS
Infopolitie Gast

Wat zegt de wet??

Mistlampen zijn voorzien van de codering: B (Brouillard=mist in het Frans) of F (Fog=mist in het Engels).
Dagrijlichten zijn voorzien van de codering: RL

Even wat belangrijke zaken op een rij:

1. Coderingen in de lampen geven aan om wat voor soort licht het gaat.
2. Mochten er in de lampen die in de voorbumper zijn aangebracht geen lettercodering aanwezig zijn dan bepaalt de bestuurder wat voor soort lamp het is, een mistlamp of een dagrijlicht.
3. dagrijlichten mogen daarentegen zowel zelfstandig als in combinatie met het dimlicht worden gebruikt!!! Immers, een dagrijlamp is minder fel als een gewoon dimlicht danwel mistlicht
4. het RVV1990 regelt niets over het gebruik van de dagrijlichten.
5. Artikel 41 van het RVV1990 werd door de commissie Feiten en Tarieven buiten spel gezet als het gaat om optreden tegen het gebruik van o.a. dagrijlichten overdag bij normaal zicht.
6. het gebruik van dagrijlichten bij nacht is dus niet toegestaan!!!!
De naam zegt het ook al, het gaat hier om een dagrijlicht bestemd voor gebruik overdag teneinde een beter zicht te creeren. Te denken valt hierbij aan het criterium zien en gezien worden waarbij het gebruik van dagrijlichten verantwoordelijk is voor het gezien worden.
7. Verblindende verlichting is nooit toegestaan, wat voor soort lamp het ook betreft. Hiertegen kan ook nog gewoon worden opgetreden.

Sommige agenten zullen het gebruik van dagrijlichten waarschijnlijk zien als het voeren van niet geoorloofde verlichting echter daarvoor ontbreekt een feitcode (als zulks bedoeld in artikel 41 RVV1990). En omdat de Commissie Feiten en Tarieven het voeren van dagrijlichten overdag absoluut niet als een probleem ziet is er een gerede kans dan wanneer men een aankondiging van beschikking krijgt opgelegd ten opzichte van het voorengaande dat dit gesponeerd wordt. Dit geldt ook dan wanneer er door de desbetreffende agent een Proces Verbaal wordt opgemaakt omdat dus immers de feitcode ontbreekt. In dit Proces Verbaal zal het type licht zeer duidelijk moeten worden omschreven en in bijna alle gevallen zullen deze zaken dan ook worden geseponeerd.

Let wel: het gebruik van dagrijlichten tijdens de nacht en overdag bij slecht zicht blijven wel strafbaar!!!
(Hiervoor kent men de feitcodes, resp. m R456 a en m R456 b)

Kortom toegestaan onder de hierboven beschreven omstandigheden.
Ontbreekt dus de codering is het aan jou om te zeggen om wat voor soort licht het gaat. Denk er aan dat het geen verblindende verlichting is.

en hier hebben ze een punt
Wess TS
Infopolitie Gast

Tja, da's duidelijk. Ik heb ze wel eens gezien in de bumper van een Corrado geloof ik. Geven inderdaad minder licht dan dimlicht. Is niet verblindend of hinderlijk en daar zal dan ook niet snel voor geschreven worden.

Daglichten op de plaats waar normaal gesproken de mist lampen zitten ben ik nog niet tegen gekomen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

op de vrachtwagen:

Afbeelding

maar dan vaak bij deze lampen zodat ze ook blauw/wit licht stralen

Afbeelding

mag dat???
Wess TS
Infopolitie Gast

Die hele batterij zoeklichten voorop mag niet aan, alleen wanneer/samen met grootlicht. Die mistlampen/breedstralers in de bumpers mogen ook niet aan, alleen in hiervoor genoemd geval of bij sneeuw/mist.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: stads lichten in mistlampen

Ongelezen bericht door MotoRon »

frank weemering schreef:hoi ik heb een vraagje mag ik stads lichten in mijn mistlampen zetten ,zoja hoeveel watt mogen deze dan zijn ik heb wel een gehoord van daglicht lampen zie je vaak op vrachtwagens,deze zijn namelijk 21watt :idea: en mag je deze dan voeren :lol:
groetjes frank
In de hedendaagse mistlichten kun je maar lampen plaatsen van 1 bepaald type. Dit heeft te maken met de vorm van de reflector, en daarmee het lichtbeeld dat de lamp geeft.
De vorm van de fitting van de lamp, die erin "hoort", zal afwijken van die van een lampje van een stadslichtje. De door jouw geschetse optie behoort dus waarschijnlijk niet eens tot de mogelijkheden.
Mocht een ander type lamp toch passen, dan blijft de verlichtingsunit zijn oorspronkelijke functie houden. Als het dus van oorsprong een mistlicht is (te herkennen aan de aanduiding F of B in het glas), zal dit dus niet veranderen door de plaatsing van een ander type lamp.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Wess schreef:Als Koen dat zegt dan geloof ik het, misschien dat hij mij dan ook eens uit wil leggen wat precies dagrijlichten zijn...... Zegt mij namelijk helemaal niets. (maar dat zegt ook niet alles :wink: )
Foei. Ik mag van een agent toch meer verwachten.. :?

Wetstekst

Artikel 1 VR

n3. dagrijlicht:

een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;
Gesloten