Laster of smaad?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
77seas TS
Infopolitie Gast

Laster of smaad?

Ongelezen bericht door 77seas »

Geacht forum,

Mijn ex-vrouw heeft op haar eigen verzoek het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling ingeschakeld, alsmede een plaatselijke afdeling van Jeugdzorg. Daarnaast heeft zij een hetse ontketend op de school van mijn kinderen, zodat ik daar in een kwaad daglicht ben komen te staan. Tevens heeft zij het mij en anderen doen voorkomen, middels een Jurist, dat de meldingen zijn gedaan door het hoofd van de school. Een officiele melding bij het A M K is, volgens hun eigen zeggen, door de politie gedaan op 10 februari. Twee maanden na de brief van de jurist.

Ik voel mij dermate beschadigd door hetgeen mijn ex-schoonfamilie blijft doen, ondanks het feit dat ik deze mensen met rust laat, dat ik aangifte van smaad of zelfs laster overweeg bij de politie. Deze voorvallen, waarvan ik al vaker het slachtoffer van ben geweest als het gaat om waarheidsbevinding, moeten stoppen in het belang van mijn kinderen, mijn ex-vrouw en niet op de laatste plaats van mijzelf en mijn toekomst.

Mijn vraag:
Kan ik op grond van bovengenoemde feiten aangifte bij de politie doen van smaad of laster?
cyclops8 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

Beste 77seas,

Het is naar mijn idee een ingewikkelde zaak die je voorlegt.
Scheidingen, en overige zaken tussen (ex)partners zijn vaak voort gekomen uit een langlopend conflict tussen beiden partijen. Vaak is er veel meer aan de hand dan op het eerste gezicht blijkt. Ik ken jouw (jullie) hele verhaal niet en kan hierover daarom moeilijk uitspraken doen.

Vind het hele verhaal ook een beetje vreemd. Vind het namelijk raar dat het AMK tegen en betrokkene zou gaan vertellen dat er door de politie een officiele melding tegen hem/haar is gedaan.

Mocht het zo zijn dat jouw ex-vrouw ten onrechte de meest vreselijke dingen over jouw loopt te roepen, dan zou ik zeker eens langsgaan bij het politiebureau om een aangifte smaad te overleggen. Mocht het zo zijn dat zij willens en wetens leugen loopt verspreiden, gaat dit over naar laster.

Dit staat er namelijk in het wetboek van strafrecht:

Wetstekst

Artikel 261.
1 Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.

Wetstekst

Artikel 262.
Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Nogmaal, jouw zaak (en velen met jou) ligt ingewikkeld. Ik kan en wil daar niet over oordelen.
Mischien kun je eens contact opnemen met je wijkagent, welke mogelijk al op de hoogte is van een deel van het verhaal en een en ander met hem overleggen. Mogelijk da je samen met hem kunt overleggen of er een mogelijk heid is tot aangifte ter zake smaad.
Succes!
77seas TS
Infopolitie Gast

smaad of laster

Ongelezen bericht door 77seas »

Beste cyclops 8

Bedankt voor je reaktie, Dat idee van die wijkagent is erg goed. In de loop van de komende weken zal ik dat beslist doen. Als je geinteresseerd bent hoe e.e.a. afloopt, kan ik je op deze plaats op de hoogte houden.

Groet,
77seas
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

in aflopen van zaken die spelen en hier op het forum besproken zijn, zijn we altijd geinteresseerd. Mocht tegen die tijd dit topic gesloten zijn, geef een berichtje aan een moderator, dan wordt hij teruggezet en geopend.
Gesloten