Mistlicht voeren
Moderator: Moderatorteam
-
Stoekie TS
- Infopolitie Gast
Mistlicht voeren
Mijn vraag luidt als volgt:
Als het voeren van een mistlicht (bijvoorbeeld bij mist met een zicht van minder dan 50 meter) is toegestaan en mijn voertuig (auto) heeft mistlampen, is het dan VERPLICHT om mistlampen te voeren of MAG je dan mistlampen voeren?
Als het voeren van een mistlicht (bijvoorbeeld bij mist met een zicht van minder dan 50 meter) is toegestaan en mijn voertuig (auto) heeft mistlampen, is het dan VERPLICHT om mistlampen te voeren of MAG je dan mistlampen voeren?
Het voeren van mistlichten is onder bepaalde omstandigheden toegestaan, NIET verplicht. Bij het voeren van een mistachterlicht is het wel raadzaam rekening te houden met degene die achter je rijdt. Zo'n rood pitje kan aardig verblindend werken in de mist.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Hier even het relevante wetsartikel
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
Wetstekst
Artikel 34. RVV1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Botje schreef:Het voeren van mistlichten is onder bepaalde omstandigheden toegestaan, NIET verplicht. Bij het voeren van een mistachterlicht is het wel raadzaam rekening te houden met degene die achter je rijdt. Zo'n rood pitje kan aardig verblindend werken in de mist.
En juist omwille van dat verblindende effect bij kort volgend verkeer, heeft de wetgever gemeend het gebruik juist niet verplicht te moeten stellen. Dit geeft u als bestuurder de mogelijkheid om zinvol gebruik te maken van uw mistachterlicht bij een zicht van minder dan 50 meter.
Staat u voor een stoplicht bij een zicht van minder dan vijftig meter te wachten en staat er achter u een voertuig: dan doet u uw mistachterlicht uit. Wordt u niet (zichtbaar) gevolgd en is het zicht minder dan 50 meter; dan gebruikt u uw mistachterlicht. Echter zodra er een voertuig zich achter u meldt, kunt u het weer uit doen! Het voordeel daarvan is dat u het zicht van de achter u rijdende bestuurder niet verblind en daarmee ook voor u zelf meer veiligheid creeert.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
motormuiss TS
- Infopolitie Gast
Tja wat is dan veiliger, als mijn achterligger door het aan laten wel op 50 meter afstand blijft voelt dat natuurlijk ook erg fijn aan.ThunderSTreak schreef: Staat u voor een stoplicht bij een zicht van minder dan vijftig meter te wachten en staat er achter u een voertuig: dan doet u uw mistachterlicht uit. Wordt u niet (zichtbaar) gevolgd en is het zicht minder dan 50 meter; dan gebruikt u uw mistachterlicht. Echter zodra er een voertuig zich achter u meldt, kunt u het weer uit doen! Het voordeel daarvan is dat u het zicht van de achter u rijdende bestuurder niet verblind en daarmee ook voor u zelf meer veiligheid creeert.
"die het zicht ernstig belemmert" hiermee wordt verstaan een afstand van minder dan 200 meter.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Die laatste zin slaat toch op het gebruik van mistvoorlichten. Heeft toch niets met mistachterlichten van doen.motormuiss schreef:
Tja wat is dan veiliger, als mijn achterligger door het aan laten wel op 50 meter afstand blijft voelt dat natuurlijk ook erg fijn aan.
"die het zicht ernstig belemmert" hiermee wordt verstaan een afstand van minder dan 200 meter.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Voor mistvoorlichten geldt een zicht van minder dan 50 meter.ThunderSTreak schreef:Die laatste zin slaat toch op het gebruik van mistvoorlichten. Heeft toch niets met mistachterlichten van doen.motormuiss schreef:
Tja wat is dan veiliger, als mijn achterligger door het aan laten wel op 50 meter afstand blijft voelt dat natuurlijk ook erg fijn aan.
Die 50 meter gelden voor het mistachterlicht. Bij mistlichten aan de voorzijde wordt gesproken over zicht dat ernstig wordt belemmerd door mist, regen- of sneeuwval. Zoals al aangehaald werd wordt zicht van 200 meter of minder aangemerkt als een ernstige belemmering.Janssen schreef: Voor mistvoorlichten geldt een zicht van minder dan 50 meter.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Ik heb de tekst er maar even bij gezochtArt. 34: Gebruik mistlicht.
Bestuurders van motorvoertuigen en gehandicaptenvoertuigen
mogen mistlicht aan de voorzijde voeren bij:
mist
sneeuwval
regen,
die het zicht ernstig belemmert.
De omstandigheid "die het zicht ernstig belemmert" geldt voor alle drie weertypen, dus zowel voor mist, sneeuwval en regen.
Het mistachterlicht mag gevoerd worden bij:
mist
sneeuwval
die het zicht tot een afstand van minder dan 50 meter beperkt
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety