practijk examen voor de brommen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Caspar TS
Infopolitie Gast

practijk examen voor de brommen

Ongelezen bericht door Caspar »

hallo allemaal
Ik hoorde vandaag dat er een practijk examen voor je brommer cetivicaat moet afleggen :? dat 300 euro gaat kosten :shock: vanaf waarneer gaat dat precies in die wet en is 300 euro niet een beetje erg veel?
en moet je nou binnenkort 17 zijn om je cetivicaat te halen?

Groetjes Caspar
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Caspar,

er is inderdaad door de politiek veel geschreven over het bromfietscertificaat. Dat er een praktijkdeel gaat komen is wel zeker, maar daar zijn nog onvoldoende instructeurs voor opgeleid. mogelijk heeft iemand al een datum geroepen, maar die is mij dan niet bekend. De kosten voor dat praktijkdeel zullen door de rijscholen natuurlijk berekend worden, en ook het examen zal niet gratis zijn. Hoe hoog deze kosten zullen worden is niet bekend, hangt af van de eisen die aan de kandidaat gesteld worden. Wij geven zelf overigens als extra service een uurtje praktijk aan onze bromfietscertificaat leerlingen.

Die 17 jaar zit er al helemaal niet in, dat was een loos proefbalonnetje van een minister die zich eens beter in de (europese) wetgeving moet verdiepen.

j.l.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Volgens de regering wordt zelfs een rijbewijs, Casper.
Invoering en evaluatie
Het bromfietsrijbewijs en de veranderingen in de maximum snelheid worden ingevoerd na de introductie van kentekenplaten op brommers. De invoering van kentekenplaten zal in november 2006 zijn afgerond. Daarna volgen in januari 2007 de andere maatregelen.

Twee jaar na invoering worden de maatregelen geëvalueerd. Als blijkt dat de doelstelling van 50% minder slachtoffers niet is gehaald, worden aanvullende maatregelen genomen. De minimumleeftijd voor bromfietsers wordt vooralsnog niet verhoogd van 16 naar 17 jaar.
bron: regering.nl
Bromfietsrijbewijs per 1 oktober 2006

Het huidige bromfietscertificaat wordt per 1 oktober 2006 vervangen door een bromfietsrijbewijs. De ministerraad heeft begin oktober ingestemd met dit wetsvoorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. De invoering van het bromfietsrijbewijs moet de verkeersveiligheid vergroten. Van alle verkeersdeelnemers in Nederland lopen jonge bromfietsers het grootste risico op een ongeval.

Het bromfietsrijbewijs wordt in twee fasen ingevoerd. In de eerste fase kunnen houders van het bromfietscertificaat dit vanaf 1 oktober 2006 omruilen voor een rijbewijs. Hier hebben zij drie jaar de tijd voor.
In de tweede fase wordt het huidige bromfietsexamen aangepast. Het theorie-examen verandert en er wordt een praktijkexamen aan toegevoegd. Wie voor beide slaagt, kan op het gemeentehuis een bromfietsrijbewijs aanvragen. Het bromfietsrijbewijs wordt één van de categorieën (categorie Am) op het nieuwe rijbewijs op creditcardformaat dat ook per 1 oktober 2006 wordt ingevoerd.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aan het CBR gevraagd een voorstel te doen voor het nieuwe theorie- en praktijkexamen.
bron: CBR
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Caspar TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Caspar »

Heel Erg bedankt voor de informatie en ik ben weer helemaal gerust gesteld :D :wink:

nog maals bedankt,
Caspar
pinkeltje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door pinkeltje »

en hoe zit het dan met mij bv,ik rij al 18 jaar brommer en in bezit van een gewoon rijbewijs.
verandert er dan voor mij ook iets of blijft dit hetzelfde
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

nee, verandert niks.
Gesloten