dat beweert de verkoper van deze yamaha grizzly 660cc quad!
quad als landbouw voertuig
Moderator: Moderatorteam
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
quad als landbouw voertuig
is het wetelijk mogelijk om een bord met 40 km op je quad te maken dan is het een landbouw voertuig en mag u op de openbareweg rijden
Het wordt geen landbouwvoertuig, want een landbouwvoertuig is een tractor etc.
Het kan wel een voertuig met beperkte snelheid worden. Vraag me niet naar de hoed en de rand. Dat bord 40 heeft er trouwens niks mee te maken. Er moet dan een driehoekig bord met afgeknotte punten zijn aangebracht. In het geval waarin ik iets daarover had uitgezocht bleek dat een zgn. "groenbedrijf" aan de quad een tank had bevestigd waarmee trottoirs werden bespoten met onkruidverdelger. De bestuurder hoefde dus ook geen helm op. Zover ik weet was ook wel de max. snelheid beperkt.
Het kan wel een voertuig met beperkte snelheid worden. Vraag me niet naar de hoed en de rand. Dat bord 40 heeft er trouwens niks mee te maken. Er moet dan een driehoekig bord met afgeknotte punten zijn aangebracht. In het geval waarin ik iets daarover had uitgezocht bleek dat een zgn. "groenbedrijf" aan de quad een tank had bevestigd waarmee trottoirs werden bespoten met onkruidverdelger. De bestuurder hoefde dus ook geen helm op. Zover ik weet was ook wel de max. snelheid beperkt.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Wetstekst
ap. motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan: motorrijtuig niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en1. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten de wegen;
2. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
Een landbouwtrekker gaat ook moeilijk worden:
Wetstekst
ab. landbouw- of bosbouwtrekker: motorrijtuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, die voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de land- of bosbouw, welk motorrijtuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijdersDus zomaar even een 40 km/u bordje erop plakken bied geen uitkomst...
Volgens mij lees je het verkeerd. Er staat immers: Onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan....ingericht voor uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken.....L.A.W. schreef:Die laatste 2 zullen in uw geval niet op gaan denk ik, dus als het een voertuig met beperkte snelheid zou worden zou hij een heeeeeeeeel stuk geknepen moeten worden wat al vrij moeilijk is en dan moet hij zijn ingericht voor het op korte afstand halen of brengen van goederen, een soort kleine SRV wagen dus... gaat niet lukken dusWetstekst
ap. motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan: motorrijtuig niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen, en
1. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten de wegen;
2. ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;![]()
...
Op die grond was dat ding van dat groenbedrijf waar ik het overhad dus wel een motorrijtuig met beperkte snelheid.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
De rechtbank in Utrecht heeft daar ooit al eens een uitspraak over gedaan ( nr 16/160030-00, 1 oktober 2001) Het komt er op neer dat het voertuig gewoon een kenteken moet hebben en geen landbouwtractor of MMBS is. Voor een MMBS is het een voorwaarde dat het voertuig ingericht is voor de genoemde werkzaamheden. Dat zul je niet vaak tegenkomen want al die onkruidverdelgingstanks etc zijn over het algemeen lading en geen inrichting
-
Knakker TS
- Infopolitie Gast
Er is ook jurisprudentie dat een landbouwvoertuig een aftakas en een driepunts-hefinrichting dient te hebben, zo niet is het voertuig gewoon kentekenplichtig. Je ziet nogal eens jeugd in een Unimog rijden die aanvoeren dat het een landbouwvoertuig is en dat zij met een trekker rijbewijs daarmee op de openbare weg mogen. Veelal is dat dus niet het geval.
-
Knakker TS
- Infopolitie Gast