Aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

Ongelezen bericht door Rogier »

Als ik het nu goed begrijp is het dus als volgt:

- Als het gaat om B of BE, dan dien je naar de gegevens te kijken zoals vermeld op autopapieren en aanhangerpapieren met in gedacht:
1) Niet met een combinatie op pad gaan die meer dan 3500 kg KAN wegen
2) Het max. toelaatbaar gewicht niet boven het ledig gewicht van de auto laten komen

Nu ik dit op een rijtje heb komt bij de volgende vraag op wat het kenteken aangaat. Sinds enkele jaren dient een aanhanger >751 kg een eigen kenteken te hebben. MAAR NU KOMT HET: Waarvoor??

Antwoordoptie
1) Dit een keer zo is vastgesteld (Tja.....)
2) Omdat de aanhanger anders niet meer dan 751kg mag wegen.

Met andere woorden:

Het is niet geoorloofd om met een volle tandemasser te rijden met een totaal gewicht van 2000kg zonder eigen kenteken. Is het WEL geoorloofd om een tandemasser die technisch gezien gebouwd is voor een max. toelaatbaar gewicht van 2000kg te gebruiken als een aanhanger die niet meer dan 751 kg weegt.

Ik kan de vraag nog anders stellen:

Is het geoorloofd met rijbewijs B een aanhanger die eigenlijk een eigen kenteken heeft, achter de auto te hangen met een witte plaat met het kenteken van de auto en deze dus te gebruiken als een aanhanger die eigenlijk geen kenteken heeft ofwel maximaal 750kg mag wegen.

Of: Mag onder bepaalde voorwaarden een geremde tandemasser op de weg met een witte plaat (=met het kenteken van het trekkende voertuig).

Ik denk dat mijn vraag nu wel duidelijk is........

Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

BVD
Rogier
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Aanhangers waarvan de TMM (= toegestane max. massa, oftewel ledig gewicht plus laadvermogen) meer bedraagt dan 750 kg dienen eigen kenteken te hebben.

Een tandemasser met witte plaat zal dus hoogstwaarschijnlijk niet voor kunnen komen.

Waarom het zo is dat aanhangers eigen kenteken moeten hebben is niet interessant, het is gewoon zo, eea in navolging van Europese richtlijnen.

mbt rijbewijs: de TMM van de aanhanger mag niet hoger zijn dan ledig gewicht trekkend voertuig.

Jouw kreet "2) Het max. toelaatbaar gewicht niet boven het ledig gewicht van de auto laten komen " kan gelezen worden alsof je dus de belading lager kan laten zijn waardoor je daar niet aan zou voldoen. Klopt dus niet.

VWB rijbewijs kijken we naar zgn papieren gewichten, vwb technische eisen en kentekenbewijs naar feitelijke gewichten.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Re: Aanhanger

Rogier schreef:Als ik het nu goed begrijp is het dus als volgt:

- Als het gaat om B of BE, dan dien je naar de gegevens te kijken zoals vermeld op autopapieren en aanhangerpapieren met in gedacht:
2) Het max. toelaatbaar gewicht niet boven het ledig gewicht van de auto laten komen
zie eerdere opmerking
Nu ik dit op een rijtje heb komt bij de volgende vraag op wat het kenteken aangaat. Sinds enkele jaren dient een aanhanger >751 kg een eigen kenteken te hebben. MAAR NU KOMT HET: Waarvoor??

Antwoordoptie
een ahw zonder eigen kenteken heeft een TMM van max 750 kg als er geen voertuigplaatje op zit. Heeft die dat wel dan geldt het gewicht van het plaatje en wordt er dus gereden zonder kenteken.
Met andere woorden:

Het is niet geoorloofd om met een volle tandemasser te rijden met een totaal gewicht van 2000kg zonder eigen kenteken. Is het WEL geoorloofd om een tandemasser die technisch gezien gebouwd is voor een max. toelaatbaar gewicht van 2000kg te gebruiken als een aanhanger die niet meer dan 751 kg weegt.
nee
Ik kan de vraag nog anders stellen:

Is het geoorloofd met rijbewijs B een aanhanger die eigenlijk een eigen kenteken heeft, achter de auto te hangen met een witte plaat met het kenteken van de auto en deze dus te gebruiken als een aanhanger die eigenlijk geen kenteken heeft ofwel maximaal 750kg mag wegen.
nee dus
Of: Mag onder bepaalde voorwaarden een geremde tandemasser op de weg met een witte plaat (=met het kenteken van het trekkende voertuig).

Ik denk dat mijn vraag nu wel duidelijk is........
Ik denk het ook, wat jij wilt mag dus niet.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag Rogier,

Gvdbor heeft de juiste antwoorden gegeven. In aanvulling daarop nog een kleine detailopmerking. Jij schreef:
In één geval kan dit wel met een rijbewijs B.

Als jij een voertuig bezit (bv. transportbus) met een gewicht van 3500 kilo, kun/mag je daar met een rijbewijs B een ahw met een ledig gewicht + laadvermogen van 750 kilo achterhangen. Totaalgewixht dus 4250 kilo en enkel rijbewijs B.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger3

<< Jouw kreet "2) Het max. toelaatbaar gewicht niet boven het ledig gewicht van de auto laten komen " kan gelezen worden alsof je dus de belading lager kan laten zijn waardoor je daar niet aan zou voldoen. Klopt dus niet.
>>

Ik bedoelde met 2) dat je er dus voor moet zorgen de juiste aanhanger te lenen/kopen/huren. En hier heb je dus wel de mogelijkheid TMM die je achter je auto hangt volgens het typeplaatje zo te kiezen dat je niet in overtreding gaat.
<<
Quote:

Antwoordoptie

een ahw zonder eigen kenteken heeft een TMM van max 750 kg als er geen voertuigplaatje op zit. Heeft die dat wel dan geldt het gewicht van het plaatje en wordt er dus gereden zonder kenteken.

>>

Moet ik deze laatste opmerking dus zo opvatten dat wanneer een aanhanger voorzien is van een type/voertuigplaatje per definitie/wetmatig vast ligt of de aanhanger wel of geen eigen kenteken moet hebben?

Geen typeplaatje houdt dan automatisch in dat tot TMM=750 gegaan mag worden en een witte plaat vereist is.

OFWEL
Dit zou dus betekenen dat een aanhanger zonder voertuigplaatje ongeacht de uitvoering (enkel/tandem-as, etc) met het kenteken van het trekkende voertuig (=witte plaat) mag worden voortbewogen.
En dat zou weer betekenen dat een aanhanger zonder voertuigplaatje of een eigen gefabriceerde en niet gekeurde aanhanger in aanmerking komt. Wanneer een aanhanger namelijk zelf gefabriceerd wordt, is er ja geen plaatje aanwezig. Of is het niet geoorloofd een zelf gemaakte aanhanger ongekeurd op de weg te gebruiken?

Een reactie op deze vragen zou ik ook nu weer zeer op prijs stellen.

Rogier
Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

Met de opmerkingen van GvdBor en Bartikel:

Rijbewijs B of BE
Met rijbewijs B mag met aanhanger/caravan gereden worden indien:

PUNT 1
De combinatie(=trekkende en getrokken voertuig) waarmee gereden wordt niet meer dan 3500 kg weegt en daarbij het TMM van de aanhanger MEER dan 751kg bedraagt.
PUNT 2
De combinatie(=trekkende en getrokken voertuig) waarmee gereden wordt niet meer dan 4250 kg weegt en het TMM van de aanhanger MINDER dan 750kg bedraagt.
PUNT 3
Het maximaal toelaatbaar gewicht OFWEL toegestane max. massa (=TMM) NIET MEER bedraagt dan het ledige gewicht van het trekkende voertuig.

Het komt er dus op neer dat wanneer je wilt weten of je rijbewijs B geschikt is om met aanhanger/caravan gereden te rijden er enkel gekeken hoeft te worden in de papieren (kentekenbewijs/typeplaatje trekkende/getrokken voertuig).

Technische beperkingen
Naast deze zaken dient rekening gehouden te worden met de technische beperkingen die het trekkende voertuig met zich meebrengt. Dat wil zeggen dat de totale massa, zoals deze daadwerkelijk achter het trekkende voertuig hangt, niet boven het gewicht uit mag komen zoals deze omschreven staat op het kentekenbewijs (ongeremd of geremd). Indien mogelijk is het dus niet onverstandig de aanhanger te wegen voordat je wegrijdt.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Re: Aanhanger3

Geen typeplaatje houdt dan automatisch in dat tot TMM=750 gegaan mag worden en een witte plaat vereist is.

OFWEL
Dit zou dus betekenen dat een aanhanger zonder voertuigplaatje ongeacht de uitvoering (enkel/tandem-as, etc) met het kenteken van het trekkende voertuig (=witte plaat) mag worden voortbewogen.
En dat zou weer betekenen dat een aanhanger zonder voertuigplaatje of een eigen gefabriceerde en niet gekeurde aanhanger in aanmerking komt. Wanneer een aanhanger namelijk zelf gefabriceerd wordt, is er ja geen plaatje aanwezig. Of is het niet geoorloofd een zelf gemaakte aanhanger ongekeurd op de weg te gebruiken?

Een reactie op deze vragen zou ik ook nu weer zeer op prijs stellen.

Rogier
Indien een aanhanger niet is voorzien van een voertuigplaatje is automatisch het TMM 750 kg. In dat geval is dus ook geen E rijbewijs vereist. Indien echter blijkt dat er hoger beladen is dan die 750 kg is er dus wel sprake van overbelading, echter niet van rijden zonder rijbewijs E, immers hadden we zojuist gesteld, dat was niet nodig voor die combinatie.
Indien echter aangetoond kan worden dat de aanhanger wel voorzien is geweest van zo'n plaatje gaat u het schip in omdat u het plaatje verwijderd heeft.

Met een eigenbouw aanhanger mag wel op de weg gereden worden.
Laatst gewijzigd door gvdbor op 15 feb 2006, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag Rogier,

Punt 1 en 3 zijn in strijd met elkaar. M.i. zijn twee punten voldoende te weten:
De combinatie(=trekkende en getrokken voertuig) waarmee gereden wordt niet meer dan 4250 kg weegt en het TMM van de aanhanger MINDER dan 750kg bedraagt.

Het maximaal toelaatbaar gewicht OFWEL toegestane max. massa (=TMM) NIET MEER bedraagt dan het ledige gewicht van het trekkende voertuig, waarbij het TMM van de aanhanger MEER dan 751kg bedraagt, en deze combinatie de 3500 kilo niet overschrijd.

Groetjes Bart
Voorbereid op het onverwachte !!
Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

Hallo Bart en GvdBor,

Hartelijk dank voor de toelichting. Mijn vragen "zijn op dit moment op".... :D

De opmerking wat punt 1 en 3 betreft snap ik, maar het is mij wat dit aangaat nu geheel duidelijk.

Wat de kentekenplaat betreft is het mij nu denk ik ook duidelijk (hopelijk verwoord ik het nu wel goed :) :

GELE OF WITTE KENTEKENPLAAT

- Een aanhanger behoeft niet noodzakelijkerwijs een typeplaatje en/of eigen kenteken
- Een aanhanger zonder typeplaatje staat daarmee automatisch te boek als een aanhanger die
een TMM=750kg heeft en moet voorzien zijn van een WITTE KENTEKENPLAAT (=kenteken
trekkend voertuig).
- Maak je zelf een aanhanger, valt deze automatisch in deze categorie met een TMM=750kg.
Ook deze aanhanger dient voorzien te zijn van een witte kentekenplaat.
- Wil je meer gewicht achter je voertuig hangen dien je een GEKEURDE aanhanger te hebben MET
EEN TYPEPLAATJE en dus MET EEN EIGEN KENTEKEN. Anders mag deze aanhanger zich niet op de
weg begeven.
- Een aanhanger van origine voorzien van een typeplaatje mag IN GEEN GEVAL zelf verwijderd
worden. Andere waarden op het typeplaatje kunnen hooguit veranderd worden door een
herkeuring.
- Kan de aanhanger te zwaar worden voor het trekkende voertuig zijn er twee mogelijkheden:

1) Aanhanger laten herkeuren
2) Een andere aanhanger regelen

Opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik hoop dat het aanvullingen zullen zijn.... :wink:

Groet,
Rogier
Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

In discussie met een vriend van me wat dit onderwerp aangaat kwam toch nog een vraag naar voren. Het uitgangspunt hierbij was de behoefte aan een aanhangwagen met witte kentekenplaat.

Wanneer spreekt men eigenlijk van een zelf gemaakte aanhangwagen; wat is de definitie van een zelf gemaakte aanhangwagen?

- Is dit het geval wanneer er geen enkel nummer (chassinummer, voertuigplaatje) of iets dergelijks aanwezig is, wat natuurlijk zelf nooit wordt aangebracht.
- Wanneer de constructie zodanig is dat deze regulier niet wordt aangeboden op de markt (geverfde staaldelen, surfplankenconstuctie etc., wat ons eigenlijk sterk lijkt, maar goed)

Hoe kun je dus eigenlijk aantonen dat de aanhanger zelf gemaakt is (en bijvoorbeeld niet gestolen)? We konden ons bijvoorbeeld ook voorstellen dat je een bestaande aanhangwagen verbouwt. Men neme bijvoorbeeld een compleet onderstel van een caravan en bouwt zelf de opbouw. Is dit dat een zelf gemaakte aanhanger?

Of:
Je koopt een as die een totaal gewicht mag dragen van 1000 kg en contrueert zelf de trekboog, koppeling, opbouw etc. Is dit dan een zelf gemaakte aanhanger?

Of:
Stel een aanhanger met typeplaatje TMM=2000 kg en niet gekeurd en niet voorzien van eigen kentekenplaat wordt (op internet) aangeboden. Is het mogelijk/toegestaan deze te verbouwen/aan te passen dat deze wel met een witte kentekenplaat gevoerd mag worden. Of moet/kan deze alleen door (her)keuring met witte platen op de weg toegestaan worden?

In afwachting op een reactie...
Rogier
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik ben klaar, Je gaf aan dat je vragen op waren en dat het je duidelijk is.
Als je wilt filosoferen over wetgeving, prima. Zoek de wet erbij en zoek precies uit wat nou wel en niet kan.
Rogier TS
Infopolitie Gast

Aanhanger

[Jammer!!! Maar toch erg bedankt voor de overige INFORMATIE. Het heeft mij erg geholpen.

Het is nu voor mij kijken hoe ik het makkelijkst een aanhanger zelf kan maken met witte platen, wat ik nu van plan ben. Een te koop aangeboden niet gekeurde aanhanger komt blijkbaar niet in aanmerking. Ik zal ergens anders te rade moeten gaan..............

NOGMAALS BEDANKT VOOR HET GEDULD !!!!
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Naar mijn idee benader je de regelgeving vanaf de verkeerde kant.
In artikel 36 WVW staat de algemene, voor iedere aanhangwagen geldende regel dat iedere aanhangwagen moet zijn voorzien van een kenteken. Punt.
In artikel 37 staan de uitzonderingen, zoals een aanhangwagen met een TMM onder de 750 kg. Maar dat is wel een uitzondering en niet de algemene regel.
Rogier TS
Infopolitie Gast

Op correcte wijze zelf een aanhanger maken

Hallo Gelderblom,

Ik heb de artikels 36 en 37 bekeken en kan alleen maar instemmen met je opmerking. Alleen de (laatste) benadering zoals je zegt als zijnde verkeerd is als volgt:

Uitgaande van enkel rijbewijs B en licht trekkend voertuig, is er behoefte om inderdaad van ARTIKEL 37 WVW gebruik te maken --> Een aanhanger met een TMM<751kg

MAAR WANNEER VALT EEN AANHANGER IN DEZE CATEGORIE?
1) Natuurlijk wanneer de aanhanger op het typeplaatje TMM=<750kg aangeeft
2) Als de aanhanger zelf gemaakt is (en er dus geen gegevens wat TMM etc aangaat aanwezig zijn)

En nu gaat het om punt 2:
Met in gedachte Vr - Hoofdstuk 6. Wijziging in de constructie, is de gedachte om zelf maar een aanhanger naar wens te maken aangezien deze niet standaard op de markt te verkrijgen is.

In hoeverre kunnen voor de bouw van een aanhanger vallende in categorie TMM<751kg en dus geldende onder artikel 37 WVW, hier delen van (een) bestaande aanhanger(s) uit categorie TMM>751kg voor gebruikt worden?

(Door deze vraagstelling kwam de discussie/het betoog eerder over def. zelfgemaakte aanhanger naar voren)

Het is klaarblijkelijk zo dat wanneer een aanhanger voorzien wordt van een witte kentekenplaat deze aanhanger NIET automatisch onder categorie <751kg valt, wanneer gegevens op de aanhanger en/of geregistreerde gegevens anders aangeven en dus niet als ZELFGEMAAKT opgevat wordt. Een andere formulering van de vraag (vetgedrukt boven) is dus: Hoe kun je aantonen dat de aanhanger zelf gemaakt is (en het niet gaat om een constructief omgebouwde aanhanger) wanneer onderdelen van categorie >751kg gebruikt worden en welke onderdelen kunnen/mogen daarbij dan niet gebruikt worden?

Het is een redelijk lang verhaal geworden, maar hopelijk wel helder...................

REACTIES ZIJN WELKOM
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Optie 1:

Bouw een aanhanger die aan alle vereisten van art 5.13.* voldoet en registreer deze niet (laat deze dus niet keuren door de rdw). Dan is het juridisch gezien automatisch een aanhanger met een tmm van 750 kg.

Optie 2:

Koop een aanhanger met een tmm van bijv 2000 kg. Verbouw deze naar wens en laat de aanhanger door de rdw 'terugkeuren' naar de 750 kg grens (puur een administratieve aangelegenheid) en je hebt hetzelfde bereikt, een aanhanger met een tmm van 750 kg. :wink:

Je rijdt dan evengoed nog rond met een aanhangwagen met een eigen kenteken, maar dat maakt niet uit...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten