Hallo
ik heb op de vorige forums gekeken maar het is me nog steeds niet echt duidelijk.
ik heb rijbewijs B Mijn auto weegt lediggewicht 1330 kg (max massa 2005kg) max massa te trekken geremt 1250 kg Trailer weegt max 1300 kg. ledig gewicht is 510 kg
Mijn paard weegt niet meer dan 600 kg
mag ik dan met deze combinatie rijden of geld echter het max van de trailer
aanhangwagen
Moderator: Moderatorteam
- rai
- Geslacht:
Klik eens hier en u kunt het stroomschema volgen wat voor u van toepassing is met betrekking tot rijbewijs B of BE.
Tevens staan er enkele voorbeelden die het geheel duidelijk maken.
Tevens staan er enkele voorbeelden die het geheel duidelijk maken.
-
De Kok TS
- Infopolitie Gast
Waar het om gaat is dat de maximum toelaatbare massa van de aanhangwagen NIET zwaarder is dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig, oftewel de papieren massa. Tevens mogen beide hierboven genoemde gewichten bij elkaar opgeteld niet zwaarder zijn dan 3500 kilo totaal.
In uw geval: Auto weegt ledig 1330 kilo en de maximum toelaatbare massa van de aanhangwagen is 1300 kilo, aldus lichter dan de auto. En bij elkaar opgeteld is het nog lang geen 3500 kilo dus met een B-rijbewijs is deze combinatie te rijden.
Overigens gaat deze regeling (waarschijnlijk volgend jaar) vervallen en past Nederland zich aan aan zijn europese partners. Dan verdwijnt het papieren gewicht.
Ook wordt de maximum te trekken massa niet overschreden omdat de 1300 kilo, zoals u zei, niet gehaald wordt. Maar dat heeft eigenlijk niets met de categorie rijbewijs te maken, dit heeft te maken met een te zwaar voertuig trekken en is een strafbare gedraging op zich.
In uw geval: Auto weegt ledig 1330 kilo en de maximum toelaatbare massa van de aanhangwagen is 1300 kilo, aldus lichter dan de auto. En bij elkaar opgeteld is het nog lang geen 3500 kilo dus met een B-rijbewijs is deze combinatie te rijden.
Overigens gaat deze regeling (waarschijnlijk volgend jaar) vervallen en past Nederland zich aan aan zijn europese partners. Dan verdwijnt het papieren gewicht.
Ook wordt de maximum te trekken massa niet overschreden omdat de 1300 kilo, zoals u zei, niet gehaald wordt. Maar dat heeft eigenlijk niets met de categorie rijbewijs te maken, dit heeft te maken met een te zwaar voertuig trekken en is een strafbare gedraging op zich.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast