Filmen Politie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mike_0 TS
Infopolitie Gast

Filmen Politie

Ongelezen bericht door Mike_0 »

Stel dat mijn brommer op de rollerbank moet, mag ik dan filmen en/of foto's maken daarvan, om eventueel later aan te kunnen tonen dat de controle niet op juiste wijze werd uitgevoerd?

Alvast bedankt
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Zolang je de werkzaamheden niet hindert wel.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

foreverblue schreef:Zolang je de werkzaamheden niet hindert wel.
Kun je mij dan vertellen waar dat staat?

Ik kan mij zo voorstellen dat het in ieder geval geen recht is.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Eeen agent mag tijdens zijn werkzaamheden gewoon gefilmd worden waar dat staat dat weet ik niet.
Maar zoals eerder gezegd is het mag niet als er hinder is.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

R.A. schreef:

Het maakt niet zo veel uit waar staat dat het mag. Het gaat erom dat nergens staat dat het niet zou mogen.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Das altijd waar.

Ik ga er van uit dat iemand niet standaard een fototoestel/filmcamera bij zich heeft. Ik ga er dus niet op wachten tot dat geregeld is.

Maar iedereen fotograveert en filmt natuurlijk met zijn mobieltje. Stom van mij :oops:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik heb op die manier al een bezwaarschrift onder ogen gehad. Foto's waren trouwens stiekem gemaakt.
De jongen wilde daarmee aantonen dat ik niet met beide benen van de grond af was op het moment dat ik de test deed. Het was echter duidelijk te zien dat het achterwiel niet draaide. Oftewel het was nog voor of na de test, terwijl ik bezig was om op te stappen.

Hij is in het ongelijk gesteld. En toen ik in mijn reactie nog even aanhaalde dat de knuppel voor de zoveelste keer aan het bureau was met zijn opgevoerde brommer kreeg hij (zover ik weet) nog een extra pofferd mee.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Kijk, zo moet dat.
Mike_0 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mike_0 »

Dus dan zou je met een filmpje zoiets wel kunnen aantonen?!
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Mike_0 schreef:Dus dan zou je met een filmpje zoiets wel kunnen aantonen?!
Voordeel van een filmpje is dat het continue draait, in tegenstelling tot een foto wat een momentopname is.
Nu denk ik dat, gestelt dat er niet conform richtlijnen is gemeten, een bezwaarschrift wel gehonoreerd wordt.
Immers, als ik zo'n test niet correct uitvoer, en daar een terecht bezwaarschrift over ontvang ga ik niet zitten liegen om een bonnetje door te kunnen laten gaan.
ik ben dan dus gewoon een :censored: dat ik blijkbaar de boel verklooi.
En trust me, dat gebeurd echt niet!! :twisted:

Zorg wel dat de beelden duidelijk zijn en aansluitend.
Niet zo'n filmpje waarbij iemand op een bromfiets de meting doet en dat er in een 2e opname het geconstateerde vermogen wordt gefilmt.
Beetje fraudegevoelig met waarschijnlijk hetzelfde resultaat als die eerder genoemde foto.

Nu nog de hele dag met een camera (of een knap mobieltje) rondlopen :wink:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Maar het is wel heel erg leuk dat filmen, maar dan moet degene die de film maakt wel weten hoe het exact moet qua procedures enz. en niet achteraf een bezwaar maken dat het niet volgens de procedures is en daar als bewijslast alleen een filmpje meesturen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Werkt goed, dat Photoshop.... :P

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

R.A. schreef:

Het is niet zo moeilijk, wat mag en niet mag staat duidelijk omschreven in art 137 en 139 WvS, voor de rest zie de jurisprudentie :wink:
Dartpijl TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dartpijl »

posco schreef:
R.A. schreef:

Het is niet zo moeilijk, wat mag en niet mag staat duidelijk omschreven in art 137 en 139 WvS, voor de rest zie de jurisprudentie :wink:
139 is vervallen ;)

137 zegt;

Onder de bevoegdheid tot kennisneming van processtukken wordt begrepen die tot het maken van aanteekeningen daaruit.

kennisneming, valt dat hierbij ook tussen "zelf maken" van processtukken?

Als dat zo is, mag de politie je niet beletten tot het "maken" van bewijsstukken om je eigen "onschuld" te verdedigen?

dus een zogenaamde rollerbank-controle moet plaatsvinden met de betrokkenen/verdachte erbij?
:roll:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Noch art. 137, noch art 139 is van toepassing.

Er staat gewoon nergens in de wet dat het verboden is voor burgers om van een technisch onderzoek waar ze bij zijn foto's of video te maken.

Ook staat er nergengs dat een betrokkene bij de controle aanwezig moet zijn. Als hij daarom vraagt dan is er, behoudens praktische overwegingen niets wat zijn aanwezigheid in de weg staat.
Laatst heb ik de eigenaar van een auto gebeld op het moment dat de technische dienst kwam voor een technisch onderzoek aan zijn auto. Hij wilde er graag bij zijn en naar mijn mening was het geen enkel bezwaar.
Maar nogmaals: geen rechten/ geen plichten.
Gesloten