Maximum snelheid brommer bibekom/bubekom

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

En ik dacht even "simpel" iets duidelijk te maken.. :roll:

Ik dien in elk geval de nieuwe richtlijnen te hanteren en dus die 30 en 50 km grens te hanteren op een rollenbanktest, ongeacht of ze wel of (nog) niet een kentekenplaat hebben.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Maurice930 schreef:
="Guido"de snelheid 45 komt nergens voor in het RVV, daar staan de toegestane snelheden op de weg, bibeko en bubeko.

De constructiesnelheid staat in het VR, en die bedraagt nu 45 en gaat naar 50
kijk voor de gein eens bij de definitie "bromfiets" in het RVV.
Nu heb ik toch het hele RVV van voren naar achteren en nog eens omgekeerd doorgelezen, maar .....

ik kom in het geheel geen definitie van bromfiets tegen. :roll:
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

in sommige boekjes staan definities van de verschillende genoemde voertuigen, deze staan dan ook maar voor het eerste artikel begint.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Het RVV1990 noemt op vele plaatsen het woord "bromfiets" maar geeft daar zelf geen definitie van. Omdat het RVV1990 voortvloeit uit de WVW1994 en die wet wel een definitie geeft, zul je voor de definitie "bromfiets" in het RVV1990 moeten terugvallen op de definitie uit de WVW1994. (zo is mij ooit verteld). Dus de definitie van artikel 1 lid 1e van de WVW1994
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Zowel de Wegenverkeerswet alsook het Voertuigreglement spreken bij de definities van bromfiets over een constructiesnelheid van maximaal 45 km/h.
Artikel 5.6.8 VR praat over een permanente eis van de constructiesnelheid (dus max 45 km/h), vermeerderd met 5 km/h.
De reden hiervoor, zowel volgens Sneep uit Streijen, die de rollenbanken produceert, alsook de RdW, is dat bij de toelating in Nederland de RdW gebruik moet maken van een geijkte rollenbank. Die kan/mag een afwijking hebben van max 5%, dus bij 45 km/h is dat 2,25 km/h.
Daarna gaat de politie bromfietsen controleren, ook weer met een geijkte rollenbank en die heeft dus ook een maximaal toegestane afwijking van 5%, dus weer 2,25 km/h. Die twee zijn bij elkaar opgeteld en dat is afgerond naar de genoemde verhoging van 5 km/h.

In (een groot deel van ) Europa kennen we de maximale constructiesnelheid van 45 km/h. Denk daarbij in Duitsland aan het rijbewijs M. Als hier de constructiesnelheid van 45 km/h naar 50 km/h verhoogd gaat worden, dan zal dat in heel Europa moeten veranderen. En daarmee zal ook de minimaal verplichte snelheid op autowegen ook omhoog moeten, anders zouden bromfietsen ineens ook de autowegen opmogen
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

gelderblom schreef:Als hier de constructiesnelheid van 45 km/h naar 50 km/h verhoogd gaat worden, dan zal dat in heel Europa moeten veranderen. En daarmee zal ook de minimaal verplichte snelheid op autowegen ook omhoog moeten, anders zouden bromfietsen ineens ook de autowegen opmogen
Maak je met dat laatste niet een klein denkfoutje? :roll:
Op een autoweg mag je toch alleen komen als minimaal 50km/uur kan of mag rijden; of ben ik nu abuis? :shock:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dusty schreef:
gelderblom schreef:Als hier de constructiesnelheid van 45 km/h naar 50 km/h verhoogd gaat worden, dan zal dat in heel Europa moeten veranderen. En daarmee zal ook de minimaal verplichte snelheid op autowegen ook omhoog moeten, anders zouden bromfietsen ineens ook de autowegen opmogen
Maak je met dat laatste niet een klein denkfoutje? :roll:
Op een autoweg mag je toch alleen komen als minimaal 50km/uur kan of mag rijden; of ben ik nu abuis? :shock:
Nee Dusty, jouw redenering klopt. Een aangezien het RVV nog steeds bepaald dat de maximum snelheid van een bromfiets buiten de bebouwde kom 40 km/u is, zal een bromfiets dus nooit op een autoweg mogen, zelfs al zou de constructiesnelheid van een bromfiets verhoogd worden 60 kilometer per uur.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten