vage bewijslast boete rood licht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

johanvK TS
Infopolitie Gast

vage bewijslast boete rood licht

Ongelezen bericht door johanvK »

Ik heb eeb acceptgiro in de bus gekregen voor een boete door roodlicht rijden. Ik heb de bewijslast opgevraagd, maar krijg te horen dat deze is geconstateerd door waarschijnlijk een ambtenaar alleen in burger die gezien zou hebben dat ik een verkeerslicht wat 3 seconden even op rood heeft gestaan genegeerd zou hebben. Ik heb gevraagd om welk verkeerslicht het dan wel ging, maar wist men niet. Lokatie was Willemsplein te Arnhem. Maar dat is een heel groot verkeersplein met wel 25 of meer stoplichten in totaal. U begrijpt, ik twijfel echt aan de juistheid, daar ik normaal een nette weggebruiker ben die zich altijd aan de regels houd. Maak ik kans op bezwaar ?

Mvrgr. Johan
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wilt u bezwaar maken tegen een beschikking? Dan is de Bezwaartest een handig instrument om alvast in te schatten of uw bezwaar 'kans maakt'. Op basis van de meestvoorkomende bezwaren en de bijbehorende reactie van de Officier van Justitie krijgt u direct duidelijkheid. Bijvoorbeeld over bezwaren die gaan over snelheidsovertredingen bij inhalen en bezwaren over frontaal flitsen.
Doe de bezwaartest
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Re: vage bewijslast boete rood licht

Ongelezen bericht door gvdbor »

johanvK schreef:een verkeerslicht wat 3 seconden even op rood heeft
Ik denk eerder dat bedoeld zal zijn: Een verkeerslicht wat al drie seconden op rood stond.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Beste Johan,

voor politieagenten die in hun vrije tijd overtredingen constateren, is er de mogelijkheid om dit door te bellen en op die manier te bekeuren. Als het verkeerslicht werkelijk 3 seconden op rood heeft gestaan, lijkt het me verstandiger om gewoon te betalen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Thijs schreef:Beste Johan,

voor politieagenten die in hun vrije tijd overtredingen constateren, is er de mogelijkheid om dit door te bellen en op die manier te bekeuren. Als het verkeerslicht werkelijk 3 seconden op rood heeft gestaan, lijkt het me verstandiger om gewoon te betalen.
Over die 3 seconden, dat hebben ze zo exact gezegd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Er wordt dus bedoeld dat het licht al 3 seconden op rood stond. Dat hij daarna nog een minuut op rood stond, of nog 5 minuten, of 10 seconden doet niet terzake.
feitelijk zou al bekeurd kunnen worden vanaf 1 seconde.
Voor de roodfase zit immers nog de geelfase. In die tijd had je het voertuig tot stilstand kunnen brengen.
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

gvdbor schreef: Voor de roodfase zit immers nog de geelfase. In die tijd had je het voertuig tot stilstand kunnen brengen.
Toch merk ik dat de mensen je heel raar beginnen aan te staren als je dit ter sprake brengt..
....
HUH!?, stoppen bij geel/oranje??!?....

:slaan:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Bij een hoop mensen is geel/oranje inderdaad een teken om nog even snel gas bij te geven om zo te proberen de kruising nog even snel over te schieten.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Onyx schreef:
gvdbor schreef: Voor de roodfase zit immers nog de geelfase. In die tijd had je het voertuig tot stilstand kunnen brengen.
Toch merk ik dat de mensen je heel raar beginnen aan te staren als je dit ter sprake brengt..
....

Dat was toch het gaspedaal intrappen om het nog net te halen voordat het licht op rood springt. Vandaar dat de meeste RLC's ook kontroleren op snelheid :twisted:
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

andre schreef:
Onyx schreef:
....

Dat was toch het gaspedaal intrappen om het nog net te halen voordat het licht op rood springt. Vandaar dat de meeste RLC's ook kontroleren op snelheid :twisted:
wil je beweren dat er camera's staan om te vangen ipv dat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid? :D :D :D
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Walter schreef:
andre schreef:
Onyx schreef:
....

wil je beweren dat er camera's staan om te vangen ipv dat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid? :D :D :D
Natuulijk niet. Ik zou dat niet durven :roll: :roll: :roll:
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Thijs schreef:Beste Johan,

Waaruit concludeer jij dat de ambtenaar in zijn/haar vrije tijd was ?
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Moet men ook niet kunnen vertellen door welk rode licht men gereden is ? Als ik het verhaal van TS zo lees, is niet bekend bij welke van de 25 verkeerslichten de overtreding gepleegd is. Maar alleen dat de overtreding op dat plein geweest is. En ik neem toch een beetje aan dat men wel moet vermelden vanwaar de auto kwam en welke richting de auto vervolgens op ging.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Het is helemaal niet van belang of het nou door een agent in diensttijd of een agent in prive-tijd geweest is, het maak de bon niet meer en niet minder (on)geldig.
Waar het bij mulder-gedragingen om gaat is of het feit gepleegd is.

Ik heb een beetje het gevoel dat de TS iets aan het zoeken is om in zijn bezwaarschrift te zetten, wat overigens zijn goed recht is.
Hij weet namelijk precies om welke locatie het gaat enz., maar is m.i. een beetje op zoek naar zoek naar uitspraken om te kunnen gebruiken.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

En om even op een van zijn opmerkingen terug te komen. Het maakt dus in het geheel niet uit van WELK verkeerslicht de agent heeft gezien dat je door rood licht hebt gereden..... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten