handboeien gebruiken als burger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Er mag afgezien worden van een voorgeleiding maar het geniet de voorkeur om dit eerst (telefonisch) te bespreken met een (h)ovj.

Het moet dan wel heel erg duidelijk zijn dat iemand echt niet aan te merken is als verdachte.

Koen en ik hebben een tijdje geleden nog iemand vervoerd die aangehouden was door een medewerker van een winkel. Al snel was duidelijk dat de persoon nergens van verdacht werd. We hebben hem toen wel overgebracht maar de verdachte stond ook net zo snel weer buiten.

Ik ga met Frans mee in deze...je vingers niet aan branden tenzij je echt in tijdnood zit.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Johannes TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Johannes »

Ehh,,

Mijn oren flapperen, dus als ik iets jat uit een winkel, en ik verlaat het winkelpand, maar de bedrijfsleider springt op m;n rug.

En draait m'n arm op me rug, waarbij ik wat blauwe plekken oploop.

Dan zou die bedrijfslijder ook nog mogen voorkomen??

Heel vreemd....

En wat als ik "gepakt" wordt "IN" het pand, mogen ze me dan opsluiten?
Welk fysiek geweld mag men gebruiken om me tegen te houden.
Ik wil natuurlijk weg, dat snap je wel....

Johan

( Die overigens niets van plan is)

:D

Opmerking van moderator rich

In het vervolg graag even inloggen ;) )
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Ik dacht dat al duidelijk omschreven was dat een burger geen geweld mag gebruiken.

Een beveiligingsmedewerker heeft een opleiding gevolgd en die weet wat hij wel en niet kan doen. Als hij iets doet wat niet kan dan loopt hij het risico op vervolging.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Wat is daar vreemd aan Johan ? Het geweldsmonopolie ligt bij de politie, niet bij de winkelier. Pas als er (bijvoorbeeld) sprake is van noodweer dan mag je (en pas daar ook mee op) net als een agent proportioneel geweld gebruiken. Iemand die een cd jat van € 12,- mag je dus GEEN dwarslaesie slaan met een honkbalknuppel waardoor ie de rest van zijn leven onderhouds- en verzorgingskosten van in totaal een slordige miljoen euro nodig heeft........allemaal van de staat der nederlanden uiteraard......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Johannes TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Johannes »

Nadat ik mijn verdachte had overgedragen aan collega's, ben ik naar de tweede verdachte gelopen ( die was blij dat ik kwam) en ik zag dat meerdere bewoners op hem zaten en met kracht zorgden dat hij niet ontkwam. Na overleg met de ovj zijn er verder geen stappen ondernomen tegen deze personen.

We moeten dit niet te zwart/wit zien en de burger mag best wat doen zolang het maar niet te gek wordt.

Wordt het toch te gek dan zal een raadsman al snel naar een strafuitsluitingsgrond grijpen en dan is het aan de rechter wat die daar van vindt.

Strafuitsluitingsgrond.......

Ergens zit hier iets goed scheef, mensen/buren die helpen een boef te vangen..
overleg met ovj ...........wat moeten we doen????

ovj, strijkt over zijn hart, laat de buren maar gaan.....

Gaat dat soms ook niet een beetje tegen het gevoel van jullie als agent in?

Kijk ik begrijp dat je geen excessief geweld moet gebruiken, voor een winkel diefstalletje of inbraak hoef je iemand niet te mishandelen.

Zoals ik het nu lees zou het verstandigste zijn, wanneer je iets strafbaars ziet, bv vernieling van auto, om goed op de dader te letten eventueel bijzonderheden onthouden.
(tegenwoordig kun je al een foto maken met een mobieltje)

Al bovengenoemde is beter dan zelf actie te ondernemen...

Johannes
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

enne,,

Ik heb automatisch inloggen nu aangevinkt...
(zitten ze mijn ip nummer te vergelijken... duhh....)
type dat nummer ook maar eens in op je browser....

:D

Ben trouwens al avonden aan het lezen op deze site.

Maar van dit draadje viel men mond een stukje open....

vandaar...

Nu weer verder lezen..

Johan
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Maar... Als ik mijn vriendin nu vastboei aan mn bed en ik val vervolgens in slaap (man hé...). Dan wordt zij vreemd genoeg heel boos. Kan ze me dan succesvol laten voorkomen?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Janssen schreef:Maar... Als ik mijn vriendin nu vastboei aan mn bed en ik val vervolgens in slaap (man hé...). Dan wordt zij vreemd genoeg heel boos. Kan ze me dan succesvol laten voorkomen?
euh, is dit hypothetisch....
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Theoretisch misschien, als ze zegt dat ze het niet wilde en dat jij haar tegen haar wil hebt vastgemaakt ... ja dan wel. Maar anders nee, niet echt :D
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Guido schreef:
Janssen schreef:Maar... Als ik mijn vriendin nu vastboei aan mn bed en ik val vervolgens in slaap (man hé...). Dan wordt zij vreemd genoeg heel boos. Kan ze me dan succesvol laten voorkomen?
euh, is dit hypothetisch....
Nog wel, maar als ik een cariere bij de politie ambieer kan ik geen vermelding gebruiken... :twisted:
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

Johannes schreef:Ehh,,

En wat als ik "gepakt" wordt "IN" het pand, mogen ze me dan opsluiten?

Ja hoor.
Dat mag.
Ze mogen je namelijk beletten om te vertrekken.
Onder voorwaarde dat eea is in het kader van zo spoedig mogelijk overdragen aan een opsporingsambtenaar.

Je bent aangehouden, ze zetten jou even in een (afgesloten) kamertje en de politie wordt gebeld ... niks mis mee.
Kirs
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door Kirs »

Als je het goed aanpakt en bij wakker worden het helemaal goed maakt, hoef je je denk ik nergens zorgen over te maken! :wink: :roll:
Wat niet uit je hart komt, zal een ander hart niet raken
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De postings lezende bestaat het gevaar dat een burger die op heterdaad een verdachte aanhoud daarbij niets zou mogen en de verdachte met fluwelen handschoentjes zou moeten aanpakken.

De burger mag dus best wel iets maar wat de burger mag is geheel afhankelijk van het gedrag van de verdachte.
Als een verdachte vervelend gaat doen en weg wil lopen mag de burger de verdachte best vast pakken om dat te beletten. Begint de verdachte te slaan dan mag dat slaan best tegen worden gegaan door (indien daarin bekwaam) een armklem toe te passen. Als het nodig is om weg te lopen te voorkomen of om geweld te stoppen mag de verdachte best naar de grond worden gebracht en daar vast gezet worden.
Het gebruikte geweld moet echter in verhouding blijven tot het gedrag van de verdachte waardoor het toepassen van dat geweld nodig is.

De politie heeft weliswaar het geweldsmonopolie maar ook de politie mag niet meer geweld toepassen dan strict noodzakelijk is.

Overigens geldt ook hier de bekende spreuk dat het met stroop beter vliegen vangen is dan met azijn.
Laatst gewijzigd door SWAT op 23 jan 2006, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Stay safe out there.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

kleine correctie:

Bestaat wel voor een burger in 1 geval, als jij een burger hebt verzocht/bevolen je te helpen.
Gesloten