APK verlopen: wel op de openbare weg?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

IJsbrand TS
Infopolitie Gast

APK verlopen: wel op de openbare weg?

Ongelezen bericht door IJsbrand »

Een kerel die bij mij opzij woont heeft een auto waarvan de APK sinds juli verlopen is. Die auto staat al een half jaar gewoon op de straat, hij rijdt inmiddels in een ander barrel rond en hij zal mij niets verbazen als dat ding er bij de volgende APK niet doorheen komt.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand een auto waarvan de APK verlopen is zomaar op de openbare weg neer mag zetten? Hij rijdt er weliswaar niet in, maar ik dacht dat een parkeerplaats ook onder de openbare weg valt (hij staat gewoon langs de kant van de stoep, dus filegeparkeerd). Op die manier ontneemt hij een ander de mogelijkheid zijn of haar auto te kunnen parkeren en de ruimte is al zo beperkt.
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

Hij mag tot twee maanden na het verlopen van de APK-datum op de openbare weg staan.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

Zonder geldige APK mag je de auto i.d.d. niet op de openbare weg parkeren.
Maar U krijgt echter geen bekeuring daarvoor maar de eigenaar van de auto, m.a.w. U zoekt een stok om mee te slaan in mijn ogen,
kunt U niet het parkeerprobleem niet met hem bespreken?
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

olle-griese schreef:Zonder geldige APK mag je de auto i.d.d. niet op de openbare weg parkeren.
Ik denk dat dat nu juist wel mag, zolang er maar niet mee wordt gereden. Zie art. 4.7 van het Voertuigreglement:
Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

die 2 maanden wist ik niet maar een openbaar parkeerterrein of een openbare weg zit toch geen verschil in?
Bovendien is de auto al 6 maanden uit de APK.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
kwestie van klemtonen enzo
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Wanneer de auto van jou buurtgenoot geen APK meer heeft en niet verzekerd is, is het in feite een onbruikbaar en aan zijn oorspronkelijke bestemming onttrokken voertuig. Je zou dus eens in de APV kunnen kijken of er iets geregeld is op dit vlak. In veel gemeenten hebben ze rekening gehouden met dit soort feiten.

Lees bijvoorbeeld dit artikel uit de APV van Apeldoorn eens door: APV.
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Mijn vraag is of het probleem nu de APK is of het parkeren?

Een verlopen APK doet niets af aan de bestemming van het voertuig, maar is slechts een strafbaar feit.

Een bekeuring voor de APK lost evenmin het parkeerprobleem op. In het beste geval laat de eigenaar de auto dan keuren en daarna gewoon staan.

Ik adviseer om het parkeerprobleem aan te pakken via een zuivere weg. Dat is wel zo eerlijk en veel effectiever.

Anders mag ik hopen dat u uw auto altijd goed op tijd laat keuren, stel dat die kerel die bij u opzij woont er achter komt dat u een dag te laat bent en u ziet rijden.....

Zo gaan we naar mijn mening niet met elkaar om.
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Dat ben ik met je eens, het is verstandiger eerst met de eigenaar te praten. Naar de gemeente of politie stappen kan altijd nog.
Maar het is wel handig eerst wat research te doen en argumenten te verzamelen voordat je aanbelt met het verzoek die auto weg te zetten. Blijkbaar is deze buurtbewoner van mening dat hij daar gewoon mag staan, het is aan IJsbrand om het tegendeel te bewijzen.
IJsbrand TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door IJsbrand »

Gewoon aankaarten bij de eigenaar is de meest handige weg inderdaad, maar het betreft hier een rare kwibus die niet echt geliefd is hier en persoonlijk contact met hem vermijd ik want je hebt binnen de kortste keren ruzie en die vent geeft toch niet thuis.

Dus moet het op een andere manier. Probleem is nl. dat hij niet de eerste is. Een jaar geleden deed iemand anders hetzelfde, maar die was gelukkig wel voor rede vatbaar.
We hebben ons allemaal aan de regels te houden en ik vind dat je ook nog eens je gezonde boerenverstand moet gebruiken. Ik heb al verhalen gehoord dat sommigen er een openbare autosloperij op nahouden en dat wil ik hier voorkomen.

Onderzoek of niet, als een auto maximaal twee maanden na het verlopen van de APK op de openbare weg mag staan ga ik er van uit dat dat landelijk geldt. Als ik een melding doe bij de politie (heb ik ook gedaan) en er wordt vervolgens niets aan gedaan heb ik het idee dat ze hier geen 'zin in hebben'.

Ik heb al eens een discussie gevoerd met een politieagent nadat ik heb aangegeven dat er een vrachtwagen met lange achteroverbouw op een slecht verlichte plek in een bocht bij ons in de woonkern stond. Hij vond het niet zo nodig om er werk van te maken. Ik gaf aan dat de hulpdiensten er zo niet doorheen kunnen en dat het een gevaarlijke situatie oplevert.

Die ene geparkeerde auto vormt geen gevaarlijke situatie, maar kennelijk heeft die man meer privileges. Ik kan hem zeker beter zelf gaan wegkranen ???
Anka TS
Infopolitie Gast

APK verlopen.

Ongelezen bericht door Anka »

Het probleem van IJsbrand doet zich hier ook voor, er staat al meer dan een jaar een grote amerikaan in de straat. De APK is al in 2004 verlopen.
Het probleem is dat het voertuig al meer dan 25 jaar oud is, dus mrb. vrij.
Een maand of 6 geleden zijn er twee agenten bijgeweest, gevolg was dat de auto 3 vakken verplaatst is......Konden ze het onkruid eindelijk eens weghalen om de auto heen.
Een doorn in het oog van velen hier, ook gezien het grote tekort aan plaatsen na 17.00 uur op de werkdagen.
Met de eigenaar valt niet echt te praten, dus begrijpen wij allen niet waarom de politie cq gemeente geen actie meer onderneemt.

Groetjes.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik vind het niet onredelijk dat men verwacht dat er tegen opgetreden wordt door de plaatselijke politie.
De burger is mondig en ziet zichzelf wel bekeurd voor een overtreding van max. snelheid van een paar kilometer of een parkeerbon voor een paar minuten fout parkeren (even gechargeerd) Naar mijn mening mag diezelfde burger dan ook verwachten dat het opsporingsapparaat ook optreedt bij zaken waar die burger hinder van ondervindt in de vorm van het onnodig bezet houden van een parkeerplaats. Parkeerplaatsen in een woonwijk worden immers steeds schaarser.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Er moet een grond tot optreden zijn.

Zolang het voertuig niet aan te merken is als een voertuig wrak dan kan de politie er weinig in betekenen.

Beleidsmatig is bepaald dat de politie in principe niet bekeurt voor een verlopen APK als het voertuig niet gekeurd is. Op zich is dat voor dit geval logisch want als er niet mee gereden wordt dan is er geen gevaarssetting.
Het is ook niet opportuun om hiervoor te gaan schrijven als de feitelijke gedachte er achter is dat men die auto weg wil hebben vanwege bijvoorbeeld het uitzicht.
Het bekeuren voor een verlopen APK zal geschieden middels een register controle van het RDW.

De gemeente kan misschien wat doen als het voertuig aangemerkt kan worden als wrak maar dat zijn best wel een paar eisen waaraan voldaan moet worden voordat het een wrak is.

Misschien kan een wijkagent een keer een gesprekje aan gaan maar als de persoon zijn auto wil laten staan dan is daar soms niets aan te doen.
Iemand heeft nu eenmaal het recht om een auto op zijn naam te laten staan.

Mijn vrouw rijdt misschien ook maar 2500 km per jaar. Dat houdt in dat de auto vaker op een parkeerplaats staat dan dat er mee gereden wordt. We betalen voor de rest netjes voor het bezit dus het is voor de omwonenden een kwestie van accepteren.

Op zich ben ik het wel met Gijs eens maar er moet wel een grond zijn om op te treden.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Inderdaad is mij even ontschoten dat politie niet optreedt bij geparkeerde APKfouten, alleen bij rijdende.
In de situatie die ik me voor de geest haalde was het voertuig tevens niet verzekerd.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Uiteraard staat het je als burger vrij om een briefje naar de RDW te sturen en te vragen om handhaving.
De RDW verricht de registercontroles willekeurig. Dus niet elk kenteken wordt telkens gecontroleerd.

Ik heb zelf overigens ook wel eens een dergelijk voertuig dat al maanden stond te staan, niet APK gekeurd was en regelmatig door zwervers werd gebruikt omdat hij niet afgesloten was, met een "vriendelijk" briefje aan de kentekenhouder waarin ik aangaf welke boetes hij zou kunnen verwachten, weggekregen.
Stay safe out there.
Gesloten