handfree bellen
Moderator: Moderatorteam
-
remy TS
- Infopolitie Gast
handfree bellen
Ik vraag me af als jezelf rijd en je bijrijder neemt jou gsm op en houd die bij je oor......geldt dit ook als handsfree bellen?
Alsvast bedankt.
Alsvast bedankt.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
In de wet staat dat je geen mobiele telefoon vast mag houden. Als iemand een telefoon vast houdt en aan jouw oor houdt, dan ben je volgens dat artikel niet strafbaar. Wel ben je afgeleid en met andere dingen bezig dan deelnemen aan het verkeer, en daarvoor zou artikel 5 WVW eventueel ten laste gelegd kunnen worden.
-
lady TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
In Nederland wel, dat klopt.lady schreef:Gewoon een "oortje" kopen....ben je van alle ellende af........
Het is wel van belang om te weten dat het gebruik van een mobiele telefoon voor de bestuurder in sommige Europese landen alleen is toegestaan met behulp van een carkit. Het "oortje" is ook verboden.
Daar zijn afgelopen zomer al een aantal landgenoten door schade en schande (o.a. in Spanje) wijs geworden.
-
lady TS
- Infopolitie Gast
Van de regelgeving in het buitenland weet ik nagenoeg niets....zolang is mijn ketting niet..Mofkap schreef:In Nederland wel, dat klopt.lady schreef:Gewoon een "oortje" kopen....ben je van alle ellende af........
Het is wel van belang om te weten dat het gebruik van een mobiele telefoon voor de bestuurder in sommige Europese landen alleen is toegestaan met behulp van een carkit. Het "oortje" is ook verboden.
Daar zijn afgelopen zomer al een aantal landgenoten door schade en schande (o.a. in Spanje) wijs geworden.
Ik vind wel dat alle EU landen op 1 lijn moeten gaan liggen mbt zulke regelgeving dat scheelt een hoop toestanden...
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Wil je dat ik hem losser maak?lady schreef:
Van de regelgeving in het buitenland weet ik nagenoeg niets....zolang is mijn ketting niet..![]()
Was dat maar waar; het zou alleen al heel veel aanrijding in de grensstreek met België voorkomen.lady schreef: Ik vind wel dat alle EU landen op 1 lijn moeten gaan liggen mbt zulke regelgeving dat scheelt een hoop toestanden...
Maar zolang Nederland al een eigen (afwijkende) mening blijft hebben over b.v. de verkeersrechtelijke betekenis van een doorgetrokken streep, kunnen we eens bij onszelf beginnen.
(Maar dat ligt dacht ik niet in onze aard, het vingertje wijst altijd de andere kant op.)
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Peter Kurvers TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Bim TS
- Infopolitie Gast
Ach, kom nou toch ....Mofkap schreef:Volgens mij en de wetgevermag het niet.
Het levert de gedraging op met feitcode P 030 (VR 5.18.3) goed voor 130 euro.
Er is helemaal geen sprake van hinder als het een beetje normaal gebeurt. Natuurlijk moet de bijrijder niet over de bestuurder heen gaan hangen en proberen de gsm aan het linker oor te houden.
Nederland weer op z'n smalst ....
Flink mierenneuken over dit soort kleine vergrijpjes en forse boetes heffen.
Dan mag je wel een heel goed verbaal gaan maken en de gevaarzetting duidelijk neerzetten. Zolang je mag roken in de auto en de betreffende auto verder normaal rijdt, krijg je art. 5 never hard.foreverblue schreef:In de wet staat dat je geen mobiele telefoon vast mag houden. Als iemand een telefoon vast houdt en aan jouw oor houdt, dan ben je volgens dat artikel niet strafbaar. Wel ben je afgeleid en met andere dingen bezig dan deelnemen aan het verkeer, en daarvoor zou artikel 5 WVW eventueel ten laste gelegd kunnen worden.
En hinder vind ik echt wel heel ver gezocht. Daar trapt geen officier in.
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
snoeike TS
- Infopolitie Gast
@ Bert,Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
er hoeft dus nog geen hinder of gevaar plaatsgevonden te hebben. De mogelijkheid dat het kan gebeuren is al genoeg.