mistachterlicht
Moderator: Moderatorteam
-
Adrie de jong TS
- Infopolitie Gast
mistachterlicht
Hoe zit dat met mistachterlichten?? Hoe is de wetgeving hierover? wanneer moet ik mijn mistachterlicht aandoen??
- Maaike
- Roepnaam: Maaike
- X: @mama_maaike
- Facebook: MDJ1980
- Geslacht:
- Leeftijd: 45
BronArt. 34: Gebruik mistlicht.
Bestuurders van motorvoertuigen en gehandicaptenvoertuigen
mogen mistlicht aan de voorzijde voeren bij:
mist
sneeuwval
regen,
die het zicht ernstig belemmert.
De omstandigheid "die het zicht ernstig belemmert" geldt voor alle drie weertypen, dus zowel voor mist, sneeuwval en regen.
Het mistachterlicht mag gevoerd worden bij:
mist
sneeuwval
die het zicht tot een afstand van minder dan 50 meter beperkt.
Bij regen mag dus het mistachterlicht niet worden gebruikt, omdat dit onder die omstandigheid verblindend werkt. De omstandigheid "die het zicht tot een afstand enz." geldt voor beide weertypen, dus zowel voor mist als sneeuwval
-
Adrie de jong TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Dat heeft te maken met de Europese goedkeuringseisen van voertuigen. Als u altijd in Nederland blijft rijden dan hoeft u het mistachterlicht nooit te gebruiken.Adrie de jong schreef:Mooi is dat dan weer. Je moet hem hebben, hij moet werken maar je hoeft hem niet te gebruiken. WAT EEN GEWELDIGE ONZIN IS HET DUS WEER.
In sommige andere Europese landen is het gebruik van het mistachterlicht verplicht, soms ook bij felle regen en soms al bij een zicht minder dan 100meter. Die regels kunnen per land verschillen.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
Alex TS
- Infopolitie Gast
Is toch eigenlijk logisch...MotoRon schreef:Zoiets is een gedraging en zou geregeld moeten zijn in het RVV. Het huidige RVV zegt daarover echter niets, dus ik ben benieuwd naar het antwoord...rijschoollucassen schreef:Let wel, Mistachterlicht mag niet gebrukt worden als je op korte afstand door een ander vtg gevolgd wordt.
Mistachterlicht mag gevoerd worden bij zicht van minder dan 50 meter.
De 2 secondenregel wijst uit dat een bestuurder bij 50km/u op een afstand van nog geen 30 meter kan rijden, en dan dus verblind kan worden door het mistachterlicht.
Of zit ik er met mijn logica nu helemaal naast?
Moet een mistachterlicht bedienbaar zijn vanuit de auto?
Ik kon daarover niets vinden, wel dat alle verlichting functioneel moet zijn.
Is een schakelaar achterop de mistachterlicht voldoende functioneel?
Ik hoef de mistachterlamp nl niet te gebruiken....Dus waarom al die draden trekken etc.
Ik gebruik mijn caravan 2x per jaar, en als het echt mistig is, vertrek ik iets later.
Johan
Ik kon daarover niets vinden, wel dat alle verlichting functioneel moet zijn.
Is een schakelaar achterop de mistachterlicht voldoende functioneel?
Ik hoef de mistachterlamp nl niet te gebruiken....Dus waarom al die draden trekken etc.
Ik gebruik mijn caravan 2x per jaar, en als het echt mistig is, vertrek ik iets later.
Johan
Of het mistachterlicht vanuit de auto bedienbaar moet zijn zegt de wetgeving niet, maar de wetgeving zegt wel:
U zult dus een controlelamp in het dashboard moeten hebben, de bedrading zal dus toch getrokken moeten worden.Artikel 5.2.62 Voertuigreglement
Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.
Mistachterlicht van de caravan is meestal gelijkgeschakeld met het mistachterlicht van de personenauto. Op het moment dat een personenauto een aanhangwagen trekt, wordt de combinatie gezien als 1 voertuig. Ergo: ook voor het mistachterlicht van de caravan is een verklikkerlicht nodig.
Oftewel:
Oftewel:
Artikel 5.18.38 voertuigreglement
De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig op die van het trekkend voertuig zijn aangesloten dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkend voertuig.
Tja,.....
Alles afwegende lijkt het me verstandig om mistachterlicht toch maar door te verbinden op de mistachterlichten van de auto, eventueel met een uitschakel relais.
Zodat mistachterlichten op auto doven als er een aanhanger achterzit.
Dan is het verklikkerprobleempje ook meteen opgelost.
Dat van het verklikkerlampje wist ik niet.....vandaar..
Johan
Alles afwegende lijkt het me verstandig om mistachterlicht toch maar door te verbinden op de mistachterlichten van de auto, eventueel met een uitschakel relais.
Zodat mistachterlichten op auto doven als er een aanhanger achterzit.
Dan is het verklikkerprobleempje ook meteen opgelost.
Dat van het verklikkerlampje wist ik niet.....vandaar..
Johan