Terrein of huisbewaking door hond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ruud L. Brouwer TS
Infopolitie Gast

Terrein of huisbewaking door hond

Ongelezen bericht door Ruud L. Brouwer »

Een terrein is goed afgeschermd en een woning is goed afgesloten met een duidelijke aanduiding dat er een grote hond aanwezig is. Wat is het gevolg als een eigenwijze inbreker de woning of het terrein toch onrechtmatig en zonder toestemmingen gaat betreden en gebeten wordt door de hond?
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Re: Terrein of huisbewaking door hond

Ongelezen bericht door rai »

Ruud L. Brouwer schreef:Wat is het gevolg als een eigenwijze inbreker de woning of het terrein toch onrechtmatig en zonder toestemmingen gaat betreden en gebeten wordt door de hond?
Het gevolg is waarschijnlijk dat de vermeende inbreker vermoedelijk een aantal gaatjes in zijn lichaam gaat krijgen.

Maar dat even terzijde.
Is het de bedoeling om deze hond gewoon binnen los te laten lopen of gaat deze hond buiten, op het afgeschermde terrein vertoeven bij afwezigheid van de bewoners.
Sjaakie TS
Infopolitie Gast

Re: Terrein of huisbewaking door hond

Ongelezen bericht door Sjaakie »

Ruud L. Brouwer schreef:Een terrein is goed afgeschermd en een woning is goed afgesloten met een duidelijke aanduiding dat er een grote hond aanwezig is. Wat is het gevolg als een eigenwijze inbreker de woning of het terrein toch onrechtmatig en zonder toestemmingen gaat betreden en gebeten wordt door de hond?
Het zal wel hetzelfde zijn als dat jij een inbreker in huis betrapt en een pak op zijn sodemieter geeft, dat mag ook niet. Bij mij komt hij of zij er misschien wel in, maar niet meer eruit. Is hij of zij toch gestruikeld en viel ergens tegen aan.
Wij wonen in een afgelegen boerderij met twee kleine honden en een wat grotere hond. Ik zal ze echt niet tegen houden.
Enkele jaren geleden heeft onze (helaas te vroeg overleden) rotweiler door zijn uiterlijk ons gered van een inbraak.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik ben niet helemaal op de hoogte maar als jij het goed hebt aangegeven dat er een gevaarlijke hond loopt, dan is het de verantwoording van de inbreker. Het is volgens mij anders als er helemaal niets staat aangegeven. Maar misschien dat Doggieman hier meer over kan vertellen.

Groetjes Kale :wink:
sleepy hunter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sleepy hunter »

RAi ik heb een vraag.Maakt het iets uit of de hond binnen in de woning loopt of bij afwezigheid van de bewoners op een afgesloten terrein?
Ik ben zelf in het bezit van een rotweiler welke zowel binnen in de woning loopt dan wel buiten op een terrein welke is afgesloten voor andere mensen.
Er is mij ooit vertelt dat als je het aangeeft daar er een hond loopt en ongewenst bezoek komt toch op jouw terrein dat het op zijn eigen risco is.Ik weet niet of het klop maar voor de zekerheid heb ik het zowel voor als achter mijn woning aan gegeven dat er een hond loopt.
Mogelijk dat jij of iemand anders er antwoord op kan geven of het klopt.En mocht het niet kloppen hoe ik het dan moet veranderen dat het wel zo word.

sander :toost:
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Borden met de tekst: "Hier waak ik" en dergelijke hebben absoluut geen enkele rechtswaarde. Mocht een inbreker toch (heel dom) over de omheining heen klimmen en wordt gebeten door de "waakhond" dan heeft de eigenaar gewoon een probleem. Tenminste als de inbreker via een civiele procedure een zaak aan gaat spannen.

Echter wanneer je je eigendom dermate hebt afgezet, dan bedoel ik hoge hekken met eventuele punten, etc, etc. dan zal een rechter hier altijd gevoelig voor zijn. Er is een keer een uitspraak geweest waarbij de gedaagde in zijn gelijk werd gesteld. Deze eigenaar had er op allerlei manieren voor gezorgd dat het "haast" onmogelijk was om het terrein te betreden van zijn woning, buiten liepen twee honden en rondom de hekwerken had hij met voldoende bordjes aangegeven dat er honden op zijn terrein zaten. Toch een inbreker welke het probeerde met alle gevolgen van dien. De rechter wees de eis van de klager af.....................

Maar ik zou het risico niet nemen, mijn diensthond loopt ook altijd los bij zijn kennel, echter ik hoop niet dat er ooit iemand over het hek heen klimt :roll:
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Dus het feit dat een inbreker zich, wederrechtelijk en zonder toestemming van de eigenaar/ bewoner, op iemands erf bevindt, doet niet ter zake?
sleepy hunter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sleepy hunter »

Best vreemd.Het persoon komt ongevraagd op jouw terrein waar een hond loopt en wat staat aan gegeven dan kun je dus ook nog voor de kosten op draaien als hij zijn slag niet kan slaan.En als deze geluks vogel dan op je terrein probeert te komen en hij pakt in de punten welke zichtbaar zijn aan gebracht hoe word het verhaal dan? Kun je dan als nog voor de schade opdraaien?
Mijn tuin is al voorzien van een schutting welke te hoog is volgens de woningbouw.
Maar hoe kan ik dan mijn erf zo afscheiden zonder dat ik gezeur krijg als ik ongewenst bezoek krijg .
sander :toost:
Gesloten