Brommobiel perikelen
Moderator: Moderatorteam
-
Alex TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik kan me het probleem van Alex goed voorstellen. Nederland heeft, tot voor kort, altijd de gedachte gehad dat de snelweg heel veel vervoer voor z'n rekening moest nemen. Daarom bestaan nederlandse snelwegen ook uit heel veel op- en afritten. Ieder dorp kent wel een op- en afrit.
Oftewel, vanwege deze gedachte beschikken we (nog) niet over een goed aansluitend onderliggend wegennet en daar zijn dus oa brommobielen ook de dupe van... En het is ook een feit dat de 'brommobiel' niet echt een nederlands verzoeknummertje was...
1 ding weet ik wel... Rijden over een autoweg levert gegarandeert een bekeuring op. 'Lekker doorrijden' over een provinciale weg (N-weg) in dit geval wellicht....
Over de snelheid mag trouwens niemand klagen want je kan op dezelfde weg ook een tractor treffen en die zijn ook gewoon toegestaan. Het enige 'verrassende' is dat je een tractor 'van verre' al herkent als langzaam voertuig en deze bij slecht zicht ook een geel zwaailicht moet voeren. Voor een brommobiel gaat dit allemaal niet op...
Oftewel, vanwege deze gedachte beschikken we (nog) niet over een goed aansluitend onderliggend wegennet en daar zijn dus oa brommobielen ook de dupe van... En het is ook een feit dat de 'brommobiel' niet echt een nederlands verzoeknummertje was...
1 ding weet ik wel... Rijden over een autoweg levert gegarandeert een bekeuring op. 'Lekker doorrijden' over een provinciale weg (N-weg) in dit geval wellicht....
Over de snelheid mag trouwens niemand klagen want je kan op dezelfde weg ook een tractor treffen en die zijn ook gewoon toegestaan. Het enige 'verrassende' is dat je een tractor 'van verre' al herkent als langzaam voertuig en deze bij slecht zicht ook een geel zwaailicht moet voeren. Voor een brommobiel gaat dit allemaal niet op...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Dan kunnen we dus concluderen, dat auto's en brommobielen leuke uitvindingen zijn, die praktisch in het gebruik zijn, maar .......
1. dat het Nederlands wegennet hier niet op berekend is.
2. dat de Nederlandse regelgeving te veel vaagheden kent m.b.t. de brommobiel.
Misschien moet de overheid eindelijk de belastingcenten die ze binnenkrijgen van het verkeer ook besteden t.b.v. het verkeer !!!
Twijfelende groeten;
Ron
1. dat het Nederlands wegennet hier niet op berekend is.
2. dat de Nederlandse regelgeving te veel vaagheden kent m.b.t. de brommobiel.
Misschien moet de overheid eindelijk de belastingcenten die ze binnenkrijgen van het verkeer ook besteden t.b.v. het verkeer !!!
Twijfelende groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
Alex TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor je reaktie!zijlvaart67 schreef:Oftewel, vanwege deze gedachte beschikken we (nog) niet over een goed aansluitend onderliggend wegennet en daar zijn dus oa brommobielen ook de dupe van... En het is ook een feit dat de 'brommobiel' niet echt een nederlands verzoeknummertje was...
Ik heb er ook best begrip voor dat Nederland nog moet wennen aan brommo's maar verzoeknummertje of niet, waarom zou het hier niet kunnen net zoals in landen als Frankrijk en Italie waar de brommobiel al meer dan 20 jaar rondrijdt? Nogmaals... alle begrip voor de situatie, maar ik zie geen redenen waarom het hier na tien jaar nog steeds een chaos moet zijn
Is ook levensgevaarlijk! Heel graag!! Want door dat soort idioten krijgen brommobielrijders in het algemeen het imago van zwakzinnigen ondanks dat mijn IQ schommelt tussen 134 en 137... :mrgreen:zijlvaart67 schreef:1 ding weet ik wel... Rijden over een autoweg levert gegarandeert een bekeuring op.
De autowegen zijn voor de gemiddelde brommobielrijder ook niet zo'n groot probleem. Er zijn daarvoor inderdaad vaak genoeg alternatieven.
Het grootste probleem zit volgens mij (en vele andere brommorijders) in de willekeur waarmee provinciale- en gemeentelijke overheden gebruik denken te kunnen maken van het C9-bord zonder dat er daadwerkelijk iets aan de verkeerssituatie verandert.
Zo ken ik situaties waarbij een enkelbaans 80km weg overgaat in een dubbelbaans (per rijrichting) weg waar de snelheid wordt verlaagt naar 70km en met een C9-afsluiting (N324 tussen Grave en Nijmegen)... In feite is dat wegdeel dus minder riskant voor brommo's dan het eerdere enkelbaansdeel
Of... De gemeenten in het westland die op 60/80km polderwegen met naastliggend fiets/bromfietspad ook maar even een C9-bord plaatsen. Dat zal wel goedkoper zijn dan een combinatie van C15 en C8... maar daarmee worden de brommobielers (vast onbedoeld *kuch*) totaal gediscrimineerd.
Of... Je komt van de Oostvaardersdijk en moet in de richting van Nijkerk. Met een beetje mazzel en plaatselijke kennis kom je vast wel netjes door Almere, maar het is mij tot nu toe nog niet gelukt om het zonder minstens één (korte) C9-overtreding te doen
Of... ga eens de grens over naar Duitsland en Belgie... of waar dan ook... en ontdek dat het C9-bord alleen in Nederland bestaat...
Ik wacht dan ook met smart op het EU-verbod van dit bord
Breng de minister alsjeblieft niet op ideeën!!zijlvaart67 schreef:Het enige 'verrassende' is dat je een tractor 'van verre' al herkent als langzaam voertuig en deze bij slecht zicht ook een geel zwaailicht moet voeren. Voor een brommobiel gaat dit allemaal niet op...
Gelukkig zijn de meeste brommobielen tegenwoordig voorzien van goede stads-, groot- en dimlichten, meestal nog aangevuld met derde remlicht en mistachterlicht
In ieder geval dank voor je "vakmatige" reaktie
Wie volgt?!
Leuk beredeneerd r0n, maar.... Wij betalen geen wegenbelasting, dus waarom zouden we daar recht op hebben? :mrgreen:r0n. schreef:Misschien moet de overheid eindelijk de belastingcenten die ze binnenkrijgen van het verkeer ook besteden t.b.v. het verkeer !!!
Maar ik ben het wel met je eens dat er wat meer aan de verkeersdeelnemers op de binnenwegen mag worden gedacht. Kijk voor de gein eens naar een wegenkaart van geheel Europa... De dikste kluit autosnelwegen ligt in Nederland...
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Wegenbelasting bestaat niet meer, dat heet tegenwoordig houderschapsbelasting .......Alex schreef:Leuk beredeneerd r0n, maar.... Wij betalen geen wegenbelasting, dus waarom zouden we daar recht op hebben?
Maar je betaald wel accijns op de brandstof !
In Nederland zijn we een ster in verkeerd bezuinigen (vind ik persoonlijk):
We maken de van Brienenoordbrug breder, maar vergeten voor het gemak dat er nu meer auto's over het Kleinpolderplein moeten, dat heet file verplaatsing
We leggen een 2e spoorbrug aan bij Moerdijk, speciaal voor de HSL-lijn.
Dat de "oude" Moerdijk-spoorbrug het drukst bereden stuk spoor in van Nederland en dat daar veel stremming door komen wordt vergeten.
De nieuwe brug gelijk voorzien van 2 extra sporen was goedkoper geweest, dan 1 jaar later ontdekken dat de oude brug verbreed moet worden......
We zijn sterren in korte termijn planning en het oplossen van files op één plaats, maar we vergeten, dat elke uitbreiding voor de komende 20 jaar voldoende moet zijn !
Of gaan we (net als ik) elke dag met de trein naar ons werk ?
vrolijke offtopic groeten;
ROn
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Zoals uit voorgaande antwoorden al blijkt, wordt hier een probleem gesignaleerd waar op dit moment eigenlijk geen antwoord op is. De inrichting van de weg en de regelgeving sluiten niet op elkaar aan.
Er worden meerdere oplossingen aangedragen, waarbij meestal wel een gedraging wordt overtreden. Ik denk dat hierbij de slogan van de introductie van het RVV1990 van toepassing is:
GEEF JE VERSTAND EENS VOORRANG
Volgens mij doet TS dat al aardig. Hopelijk doen de politieambtenaren dat ook. En ik hoop dat de verzekeringsmaatschappijen dat ook zullen doen als het een keer fout gaat.
Er worden meerdere oplossingen aangedragen, waarbij meestal wel een gedraging wordt overtreden. Ik denk dat hierbij de slogan van de introductie van het RVV1990 van toepassing is:
Volgens mij doet TS dat al aardig. Hopelijk doen de politieambtenaren dat ook. En ik hoop dat de verzekeringsmaatschappijen dat ook zullen doen als het een keer fout gaat.
-
Alex TS
- Infopolitie Gast
En wederom dank voor een reaktie vanuit professioneel inzicht!gelderblom schreef:Zoals uit voorgaande antwoorden al blijkt, wordt hier een probleem gesignaleerd waar op dit moment eigenlijk geen antwoord op is. De inrichting van de weg en de regelgeving sluiten niet op elkaar aan.
Volgens mij doet TS dat al aardig. Hopelijk doen de politieambtenaren dat ook.
Inderdaad... Zonder een beetje nadenken, lef en verkeersinzicht kom je als brommorijder niet ver wanneer je alleen een wegenkaart bij je hebt. Zelfs met TomTom is het nog lastig aangezien deze geen onderscheid maakt tussen gewone N-wegen en N-autowegen... om het nog maar niet te hebben over C9-wegen...
Wanneer ik een autoweg of C9 tegenkom, dan plaats ik meestal een z.g. "Nuttige Plaats" met een C9- of G3-indicatie op de bewuste positie (vanzelfsprekend eerst even stoppen...), aangevuld met een indicator voor een eventuele alternatieve richting, zodat ik een volgende keer meteen kan zien of de route over een voor mij verboden weg gaat en of er ter plaatse een alternatief beschikbaar is.
Ik hoop het ook... al ga ik er niet van uit. Over het algemeen ben ik me er zeer van bewust wanneer ik iets te snel rijd, waarbij ik dus goed (en nog verder) vooruit kijk om de situatie tijdig in te schatten. Bij kruispunten en splitsingen laat ik altijd het gas wat los, zelfs wanneer ik op een voorrangsweg zit... tenslotte is voorrang krijgen een recht, maar voorrang nemen niet. Deze instelling heeft me al een paar keer voor een aanrijding op een rotonde behoedt omdat een automobilist zichzelf erg belangrijk vond en glashard de rotonde opreed terwijl ik toch duidelijk de richtingaanwijzer naar links aan had om aan te geven dat ik nog een kwart ronde verder moest...gelderblom schreef:En ik hoop dat de verzekeringsmaatschappijen dat ook zullen doen als het een keer fout gaat.
p.s. Hopelijk heeft er vanmiddag geen agent mij tevergeefs staan opwachten bij de N305 bij Almere? Ik ben vanmiddag weer van de Oostvaardersdijk naar Nijkerk gereden en heb eindelijk een goede route zonder C9-overtreding gevonden... :mrgreen: