Boete voor rijden over verdrijvingsvlak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

SWAT schreef:
Ruuuuud schreef: Dagelijks zie ik mensen gevaarlijke situaties creeren en dingen zwaar onderschatten. Die ontspringen, op dat moment, de dans en dat frusteerd me enorm.
Doordat de betreffende collega op dat moment daar reed kwam u er (ditmaal) niet mee weg zoals die (andere) "mensen".
Tja, zoals SWAT al aanhaald, u frustreerd zich enorm over al die andere "wegpiraten" die ermee weg komen.
Aan de andere kant vind u het schrijven op kenteken geen oplossing waardoor dit gedrag dus onbestraft zou blijven...

Ziet u uw eigen tegenstrijdigheid hierin??
Omdat agenten in hun vrije tijd dit soort excessen ook mee kunnen nemen blijft het gedrag nooit 100 % onbestraft.
Probleem in deze is dat u op zo'n moment alleen de overtreding ziet en niet de collega in vrije tijd die het kenteken al genoteerd heeft.
Nu bent u zelf "slachtoffer" geworden van zo'n zelfde soort actie...alles heeft zijn voor en tegens.

@ SWAT: probeer volgende keer alle reacties even in 1 reply te plakken, houd het lekker leesbaar vind ik.. :wink:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Op dat tijdstip had ik niet zoveel zin meer in knippen en plakken en wissen etc.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ruuuuud

Ongelezen bericht door Gast »

OK, laten we het weggebruik van andere wegbruikers achterwege laten. Dat is in deze niet relevant, maar puur mijn waarneming/mening.

Over het er tussen laten: een keer heb ik een situatie meegemaakt waarbij ik voor het invoegen op de autosnelweg eerst van de linkerbaan naar de rechter moest ritsen. Er was sprake van filevorming. Ik geef altijd netjes richting aan, zelfs 's nachts op een lege rotonde. Maar goed, dat deed ik bij het invoegen dus ook. Ik reed nog op de linkerrijstrook, maar volledig voor de auto op de rechterrijstrook. Ik ging naar rechts toen plots die domme muts het gat dichtreed en mij op het verdrijvingsvlak dirigeerde. Dit noem ik nou asociaal. Eerst 'schijnbaar' mij de gelegenheid geven waarbij ik alle regeltjes netjes opvolg en vervolgens een gevaarlijke situatie creeren waarbij ik vervolgens de wet moet overtreden. Dit is in dezelfde periode gebeurd, maar is volgens mij niet het gevalletje waar de prent aan ten grondslag ligt (naar mijn weten was dit bij daglicht, het andere was tegen zessen en toen was het al donker). Maar het zou best eens kunnen.

Mocht het deze situatie geweest zijn:
a. waarom ben ik dan niet staande gehouden?
b. is die andere dan niet geverbaliseerd?

Er zomaar tussen prakken doe ik nooit omdat ik altijd m'n snelheid aanpas aan het verkeer op de andere rijstrook. Vaak genoeg zie ik van die hersenlozen die met volle snelheid aan komen scheuren en vervolgens flink in de ankers gaan. Dan kan ik me goed voorstellen dat medeweggebruikers zoiemand er niet tussenlaten. Eerlijk gezegd ben ik daar ook niet van gecharmeerd en zou ik ook de deur op slot doen. Je past je aan en het is ook wel zo veilig.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Ruuuuud

Ongelezen bericht door SWAT »

Anonymous schreef: Mocht het deze situatie geweest zijn:
ad a:
Daar kunnen wij geen zinnig woord over zeggen aangezien wij daar niet bij waren. Er kunnen legio redenen zijn dat staandehouding niet mogelijk was.

ad b:
Dit kunt u nooit met zekerheid stellen aangezien u geen zicht heeft op het feit of iemand anders wel of geen bekeuring heeft gekregen. Ook dat zou immers op kenteken kunnen gebeuren.
Stay safe out there.
Onyx TS
Infopolitie Gast

Re: Ruuuuud

SWAT schreef:
Anonymous schreef: Mocht het deze situatie geweest zijn:
ad a:
Daar kunnen wij geen zinnig woord over zeggen aangezien wij daar niet bij waren. Er kunnen legio redenen zijn dat staandehouding niet mogelijk was.
Een hele goede reden zou kunnen zijn dat de collega in vrije tijd onderweg was van of naar zijn werk, dus niet in uniform of bewapend etc.
In zo'n geval zou ik misschien wel willen bekeuren maar ik ga niet proberen met mijn priveauto u tot stoppen te dwingen... probeer u eens voor te stellen wat er gebeurd als er opeens een "normale" auto met daarin een totaal onbekende persoon u opeens naar de kant probeerd te dirigeren... krijg je weer dat niemand wil stoppen omdat iedereen wel kan roepen dat hij van de politie is..
Met een stopbord gaat dat stukken beter kan ik u verklappen.
Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ruuuuud »

OK, dat snap ik. Maar:
Hebben agenten na een gedraaide dienst dan altijd een bonnenboekje in de auto liggen? Of kliederen ze dat op een kladblaadje. Kennelijk heeft de verbalisant zitten schrijven tijdens het rijden. Immers, je kunt niet alles onthouden:
- plaats overtreding
- tijdstip overtreding
- omschrijving van de overtreding
- kenteken van de auto

Hoe verklaar je dat dan?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Op je hand schrijven (deed ik altijd tenminste.....) :roll:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Ja ja, dus kijk je tijdens het rijden niet voor je, maar concentreet je je op het schrijven. Kaartlezen mag niet, bellen mag niet en dan mag dit wel? Dit vind ik dan ook niet door de beugel kunnen. En dan nog: je kliedert gauw even wat op een kladblaadje o.i.d. en pent het thuis of op het bureau over ???
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Kaartlezen mag niet!?
Eerste wat ik hoor...

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de verbalisant stilstond voor een stoplicht o.i.d.
Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Op de snelweg mag je niet stilstaan, op de plek waar het geconstateerd is is geen vluchtstrook en als de verbalisant bij het stoplicht stond heeft hij of zij het nooit kunnen zien, althans zeker geen kenteken af kunnen lezen. Het voorval zou midden in de avondspits plaats hebben gevonden en het is daar dan superdruk op de weg. Rijden en schrijven tegelijk kan niet, mag (mijns inziens) niet en is buitengewoon gevaarlijk omdat er veel ongelukken gebeuren.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ruuuuud schreef:OK, dat snap ik. Maar:
Hebben agenten na een gedraaide dienst dan altijd een bonnenboekje in de auto liggen? Of kliederen ze dat op een kladblaadje. Kennelijk heeft de verbalisant zitten schrijven tijdens het rijden. Immers, je kunt niet alles onthouden:
- plaats overtreding
- tijdstip overtreding
- omschrijving van de overtreding
- kenteken van de auto

Hoe verklaar je dat dan?
Is heel eenvoudig:

- plaats overtreding Kan vanuit het geheugen; dus later. Eventueel 3 cijfers voor hectometerpaal. Direct noteren!
- tijdstip overtreding. Slechts vier cijfers. Noteren!
- omschrijving van de overtreding Geheugen en feitcode; opzoeken op het bureau
- kenteken van de auto Slechts een combinatie van zes tekens noteren!

Bij alles geldt dat schrijven in de auto niet verboden is als dit de besturing van het voertuig niet beinvloed. Even stoppen kan dan helpen, of rijdend op de rug van de hand schrijven!

Sommige regio's kennen zelfs de luxe van een 'horkenlijn'. Functionaris buiten dienst belt (handsfree!!) met een meldpunt waar een collega direct de gegevens voor hem noteert en hij bij een volgende dienst de gegevens verder kan verwerken!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ruuuuud schreef:Ja ja, dus kijk je tijdens het rijden niet voor je, maar concentreet je je op het schrijven. Kaartlezen mag niet, bellen mag niet en dan mag dit wel? Dit vind ik dan ook niet door de beugel kunnen. En dan nog: je kliedert gauw even wat op een kladblaadje o.i.d. en pent het thuis of op het bureau over ???
Hmmm, ik begrijp dus dat dit allemaal meningen zijn ??? (Slechts voor mijn eigen beeldvorming)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ruuuuud schreef:Ja ja, dus kijk je tijdens het rijden niet voor je, maar concentreet je je op het schrijven. Kaartlezen mag niet, bellen mag niet en dan mag dit wel? Dit vind ik dan ook niet door de beugel kunnen. En dan nog: je kliedert gauw even wat op een kladblaadje o.i.d. en pent het thuis of op het bureau over ???
Ruuuuud schreef:Op de snelweg mag je niet stilstaan, op de plek waar het geconstateerd is is geen vluchtstrook en als de verbalisant bij het stoplicht stond heeft hij of zij het nooit kunnen zien, althans zeker geen kenteken af kunnen lezen. Het voorval zou midden in de avondspits plaats hebben gevonden en het is daar dan superdruk op de weg. Rijden en schrijven tegelijk kan niet, mag (mijns inziens) niet en is buitengewoon gevaarlijk omdat er veel ongelukken gebeuren.
Ruud, het begint erop te lijken dat je alleen maar uitvluchten aan het zoeken bent voor het gepleegde feit.
In 1e instantie verklaar je dat je het niet (meer) weet en het je moeilijk kan voorstellen, dat er meer van dat soort type auto's een bijna vergelijkbaar kenteken hebben etc.
Als dit niet een "geldig" excuus blijkt te zijn ga je net zolang vragen zitten stellen tot je iets gevonden (denkt) te hebben waarmee de verbalisant mogelijk in overtreding zou kunnen zijn=> Dit doet niets af aan het gepleegde feit.

Uiteindelijk is de vraag meer dan beantwoord lijkt mij.
-je hebt een bon gekregen voor rijden over het verdrijvingsvlak,
-jij moet je onschuld of tenminste redelijke twijfel aantonen, anders moet je gewoon betalen,
-de verbalisant schrijft alleen als hij zeker is van het kenteken,
-dus heeft de verbalisant op dat tijdstip een auto gezien van jou merk, model, kleur met die kentekenplaat,
-Hoe de verbalisant dit allemaal noteerd en/of onthoud is uw probleem niet, maar een aantal voorbeelden zijn al gegeven.
(Op je hand, horkenlijn, door de bijrijder, etc..)

Heb nog steeds niets gelezen dat je zelf al enige actie hebt ondernomen om de betreffende verbalisant te spreken te krijgen want een hoop van je vragen horen bij de agent terecht ipv hier, het blijft hier "invullen" terwijl geen van ons erbij was.

Sucses met een eventueel bezwaarschrift.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Ruud,

kennelijk wil je heel graag horen hoe agenten bekeuren op kenteken met hun prive-voertuig. Zoals gezegd is dat helemaal niet zo moeilijk, ik heb altijd een kladblokje en pen binnen handbereik. Misschien vind je het kinderachtig, maar als je met een herkenbaar politievoertuig ergens rijdt dan houden de meeste mensen zich meestal aan de regels. Zodra je de hoek om bent niet meer. Ik vind het dus een prima uitkomst om overtredingen te constateren die je normaliter niet zou constateren, en het is nog toegestaan ook.

Ga dus aub geen uitvluchten zoeken om er onder uit te komen. Je hebt hem gewoon verdient, volgens de collega.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

ThunderSTreak schreef:
Sommige regio's kennen zelfs de luxe van een 'horkenlijn'. Functionaris buiten dienst belt (handsfree!!) met een meldpunt waar een collega direct de gegevens voor hem noteert en hij bij een volgende dienst de gegevens verder kan verwerken!

ik bel ook wel niet handsfree de horkenlijn hoor
Gesloten