Brommobiel perikelen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Alex. TS
Infopolitie Gast

Brommobiel perikelen

Ongelezen bericht door Alex. »

Hallo... In de eerste plaats mijn complimenten voor dit interessante forum! Ik kwam hier terrecht via een link naar het onderwerp over de "Boete voor navigatie op voorruit" en ging toen wat verder lezen...

Even een korte inleiding om mezelf een beetje voor te stellen...
Mijn leeftijd is 41, maar door allerlei omstandigheden ben ik er nooit aan toegekomen om een rijbewijs te halen. Kortweg was ik altijd te druk met ondernemen en had een vriendin en wat vrienden die ik indien nodig om vervoer kon vragen. Aangezien ik vooral bezig was/ben als zelfstandig programmeur, had ik ook niet direkt behoefte aan eigen vervoer. De enkele keer dat het niet anders ging, nam ik de trein.
Allemaal goed en wel, maar de afgelopen jaren kreeg ik toch wat meer behoefte om de "wijde wereld" in te gaan. Dit kwam vooral doordat ik me steeds meer bezig ging houden met natuurfotografie en een beetje uitgekeken raakte op de plaatselijke parken en de omgeving van mijn woonplaats... en met een fotouitrusting die ondertussen flink in gewicht was toegenomen, was 30 kilometer fietsen ook niet echt een optie meer...

Aangezien ik dus geen rijbewijs heb, was ik dus aangewezen op een bromfiets... dacht ik...
Tijdens het zoeken naar info op het net, stuitte ik al snel op brommobielen waarna de beslissing heel snel was genomen! Na een dikke maand "onderzoek" heb ik gekozen voor een Microcar MC1 brommobiel (http://www.microcar.nl) waarmee ik sindsdien zo goed als iedere zondag (mijn vrije dag) ritten van 200 tot 300 km maak... heerlijk relaxed (met behulp van TomTom GO) over de binnenwegen zonder de stress van files of de slaapverwekkendheid van een donkergrijs lint tussen groene vlakken, en last but not least... lekker zuinig met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter diesel op 25 km :)

En ondanks dat ik vooral op zondag rijd, durf ik gerust te beweren dat ik het tegendeel van een zondagsrijder ben. En nee... ondanks deze opmerking ben ik absoluut niet arrogant :D
Toen ik zonder het afleggen van enige verplichte test maar na de simpele aanschaf (...belachelijk) van het brommobielcertificaat besloot om brommobiel te gaan rijden, ben ik onmiddelijk in de verkeersregels en -borden gedoken omdat ik veilig gedrag in het verkeer als een eerste prioriteit zie! Ik heb daarbij een aantal gratis online "proefexamens" gevolgd voor zowel het bromfietscertificaat als voor rijbewijs B, waarvoor ik in beide gevallen in de praktijk ruim voldoende zou zijn geslaagd.
Verder heb ik gretig gebruik gemaakt van 4 praktijklesuren in mijn eigen brommo door een autorijschool, waarbij men verbaasd was dat ik nog geen rijbewijs had... "Dat haal je toch zo!?"
Maar goed... genoeg opgeschept... ondanks dat ik zeer goed op de hoogte ben van de regels, zijn er toch nog een aantal dingen die door mijn hoofd blijven spoken... niet in de laatste plaats omdat ik een aantal regels bewust, maar veilig overtreed... :wink:

Vraag 1:
Ik zag in een ander draadje dat de maximum constructiesnelheid voor bromfietsen (dus ook brommobielen) wordt opgetrokken naar 50 km/u. Naast het feit dat ik dat een hele verstandige beslissing vind, roept het ook meteen weer een vraag bij me op...
Het is voor brommobielen toegestaan om op N-wegen te rijden, behalve wanneer deze N-wegen tevens autoweg zijn aangezien de minimum snelheid op een autoweg 50km/u is. Een logische vraag is dan dus; Mag de brommobiel nu ook op een N-weg die tevens autoweg is?

Vraag 2:
Bij Harderwijk kan ik vanuit Gelderland via de N302 (70km weg) Flevoland binnenrijden. De brug bestaat daar uit 2 rijbanen voor iedere richting, waarbij de rechterbaan is gereserveerd voor bussen en landbouwvoertuigen. In dat geval kies ik toch voor de voor mij verboden bus/landbouwbaan. De overweging hierbij is dat ik mezelf als zeer storend ervaar wanneer ik op de gewone (70km) rijbaan blijf en naar de rij auto's in mijn binnenspiegel kijk... :-/
Ben ik hiermee in overtreding omdat ik me op een voor brommobielen verboden bus/landbouwbaan bevind?

Vraag 3:
Een beetje aansluitend op de vorige vraag...
In Flevoland is een deel van de doorgaande N-wegen tevens autoweg en dus verboden voor brommo's. De naastliggende wegen voor langzaam verkeer zijn gesloten met een verbodsbord voor motorvoertuigen op 4 of meer wielen, wat dus tevens geldt voor brommo's, met daarbij een onderbord "Uitgezonderd landbouwvoertuigen".
Jullie begrijpen de situatie waarschijnlijk al... ik kan eigenlijk niet van Harderwijk naar Lelystad zonder 100 km om te rijden of de regels te overtreden en de autob... eeuh landbouwwegen te nemen. Moet ik voor een dergelijke overtreding "tol" betalen, of valt dit onder het "gedoogbeleid"? :D

Vraag 4:
Bijna gelijk aan vraag 3...
Her-en-der in het land worden N-wegen ineens autowegen of zijn voor brommobielen afgesloten met het voor ons beruchte C9-bord (Fiets, bromfiets en traktor in één verbodsbord). Gelukkig liggen naast dergelijke wegen meestal wel weer ventwegen waar de brommo's naartoe kunnen, maar ook deze wegen zijn regelmatig gesloten voor motorvoertuigen op 4 of meer wielen maar ditmaal met het onderbord "Uitgezonderd bestemmingsverkeer". In 99 van de 100 gevallen is mijn bestemming dan nog ver te zoeken, maar ik kies toch die weg omdat er simpelweg geen andere wegen zijn en ik geen zin heb om het meestal drukke verkeer in gevaar te brengen met een voor hen onverwachtte omkeermanouvre... als dat niet al wordt verhinderd door een middenrail...
Moet ik nu weer tol betalen? :D

Vraag 5:
Voordat ik met mijn vraag kom, moet ik eerst even een geinig verhaal kwijt...
Mijn brommobiel kan, ondanks de originele staat (nieuw gekocht) een maximum snelheid van 57 à 58 km/u halen. De snelheidsmeter geeft dan 63 aan, maar daar moet nog correctie af... :D Ik weet dat omdat TomTom GO de exacte snelheid aangeeft middels berekeningen met afstand en tijd... en dit is geijkt bevonden nadat ik vorig jaar bij een radarcontrole op de autobaan ben aangehouden omdat ik te langzaam reed! :lol:
Korte uitleg: Ik ben op de hoogte dat de weg (N348 tussen Brummen en Zutpen) verboden gebied voor me is en neem dus in Brummen altijd de afslag bij de Arnhemsestraat/Zutphensestraat... maar die was op die zondagmiddag wegens werkzaamheden afgesloten en toen ik om me heen keek, zag ik dat het C9-bord bij de N348 was verdwenen. Mijn eerste logische gedachte was dus dat dat wel een voorlopige omleiding voor het langzame verkeer zou zijn... en reed dus vol vertrouwen en zonder enige regel te overtreden de N348 op... waar ik me na twee kilometer rotschrok toen het blauwe autobaanbord opdook en ik geen kant meer op kon :shock:
Gelukkig ben ik niet iemand die snel in paniek raakt. Ik wist dat niet ver na de volgende glooiende bocht een rotonde zou volgen waar ik de autobaan zo snel mogelijk weer kon verlaten. Op dat moment ben ik onmiddelijk zoveel mogelijk naar rechts gegaan en heb het gaspedaal op de plank getrapt om met onverantwoord lage snelheid mijn weg te vervolgen en na de bocht een geparkeerde politiewagen te zien waarna 1 van de twee heren de rijbaan opliep en me een stopteken gaf. :?
"Meneer, u mag hier niet rijden", waarna ik vertelde dat ik dat wist en hem de situatie met de borden en de afgesloten weg uitlegde... "Dat moet ik even aan mijn collega vragen, die is hier beter bekend".
De collega stond ondertussen op zijn gemak de snelheid van de auto's te meten die de glooiende bocht uitkwamen, dus stapte ik ook maar even uit omdat ik nieuwsgierig werd...
Ik vroeg of hij de situatie met die borden kon bevestigen... en dat kon hij, waarna ik reageerde dat het maar gelukkig was dat het mij gebeurde en niet mevrouw Jansen van 85 die weleens heel erg in paniek kon raken en ongelukken veroorzaken... waarna de meet-agent reageerde; "Maar zoals u daar reed was ook niet echt veilig. Het verschil in snelheid is veel te groot. U reed 57 km/u... Dat verwachten de automobilisten niet.". Ik gaf hem hier onmiddelijk gelijk in, maar voegde er vervolgens lachend aan toe; "Dus... Ik reed 12 kilometer te snel maar ik reed te langzaam". Even was het stil, waarna beide heren er eigenlijk ook wel om konden lachen. Er zijn die middag geen prentjes uitgeschreven (zou mijn eerste zijn...) en bij ons afscheid heb ik nog even geïnformeerd wat ik in een dergelijke situatie nu eigenlijk het beste kan doen... Gewoon volgas doorrijden of rustig op de vluchtstrook? De reaktie was; "Volgas op de vluchtstrook met de gevaarlichten aan!" waarna we weer even lol hadden... Was best een gezellige ontmoeting... :lol:

Maar goed... nu mijn hierop aansluitende vraag...
Op 80km N-wegen komt het regelmatig voor dat er over een afstand van een paar kilometer een inhaalverbod is. Nu hoef ik met 50km/u toch niemand in te halen, maar in mijn binnenspiegel zie ik dan vaak gezichten van mensen die het liefste wel zouden inhalen. In het beste geval blijft zo iemand strak voor zich uitkijken, maar regelmatig roepen dergelijke situaties toch wel enigszins agressief gedrag op... Ik kan nog lachen om diegenen die toch inhalen, het liefst met hoge snelheid, luid claxonerend en naar het fietspad wijzend (de maloten...). Ik heb er ook niet zo'n probleem mee wanneer men denkt dat ik sneller mag rijden wanneer ze gaan kleven... maar wanneer ze dan ook nog denken dat het helpt wanneer ze me via de binnenspiegel verblinden met langdurig grootlicht, dan gaat het me wat te ver en speel ik vrolijk mee en gooi kortstondig mijn mistachterlicht aan wat meestal wel helpt.
Tegenwoordig rijd ik op de 80km wegen maar gewoon volgas (57 km/u dus) wat raar genoeg veel minder agressie oproept, en neem het risico van een boete voor lief ten behoeve van mijn eigen veiligheid. Wordt hier door de politie in het algemeen soepel mee omgegaan of volgt er in de meeste gevallen onherroepelijk een boete voor de snelheidsovertreding?

Sorry voor de lange post, maar ik was nog niet eerder een plek tegengekomen waar ik mijn vragen kwijt kon. :)

Ik moet mijn registratiebevestiging nog even afwachten, dus vandaar nog maar even als gast.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Laat ik proberen alle vragen in één keer te beantwoorden.

Als bestuurder van een brommobiel heeft u zich op de weg te gedragen alsof u een auto bent. U gebruikt de rijbaan en het fietspad is dan een verboden weggedeelte. Alle tekens en regels die voor een auto gelden, die gelden ook voor de bestuurder van een brommobiel.

Ook andere weggebruikers moeten u - voor wat betreft de regels van het RVV - niet zien als een bromfiets maar als een auto.

Een N-weg is een indelingsclassificatie en heeft verder geen verkeerrechtelijke betekenis.

De brommobiel is niet toegelaten op een autoweg, een autosnelweg en een weg waar bord C9 is geplaatst. De wegbeheerder houdt niet altijd rekening met "andere" categoriën motorvoertuigen, hetzelfde geldt voor een tractor.

Dat u 57km/h rijdt daar zult u mij niet over horen, maar ik ben dan ook geen politieagent.

Mijn persoonlijke mening: brommobielen zijn ondingen in het verkeer en zouden alleen toegestaan moeten worden binnen de bebouwde kom. Het liefst helemaal verboden, maar dat kan helaas niet i.v.m. de Europese wetgeving.
Pianoman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pianoman »

Mofkap heeft de vragen netjes beantwoord en daar wil ik dan ook niets aan toevoegen of afdoen.

Echter, ik zou ietwat positiever willen zijn naar Alex en mijn complimenten willen geven dat hij, als 1 van de weinigen denk ik, de moeite heeft genomen, ondanks het simpelweg kunnen krijgen van een certificaat wat i.d.d. belachelijk is :!: , om de regels te leren en zich te verdiepen in de (on)mogelijkheden van zijn voertuig. :!:

Chapeau Alex, ik wou dat er meer zo waren en dachten als jij. :thumright:

Groetjes,

Pianoman
Alex TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Alex »

Mofkap schreef:Als bestuurder van een brommobiel heeft u zich op de weg te gedragen alsof u een auto bent. U gebruikt de rijbaan en het fietspad is dan een verboden weggedeelte. Alle tekens en regels die voor een auto gelden, die gelden ook voor de bestuurder van een brommobiel.
Kijk... Daar zit dus zo'n knelpunt.
Wanneer ik me als een autobestuurder dien te gedragen dan ben ik toch ook verplicht om zo veilig mogelijk met de verkeersstroom mee te rijden, waardoor ik dus zo snel mogelijk moet rijden met inachtneming van de ter plaatse geldende snelheidsbeperkingen?
Wanneer ik me aan de wettelijk bepaalde maximale constructiesnelheid van 45/50 km/u zou houden, dan zou ik op vele wegen onherroepelijk het overige verkeer hinderen en/of in gevaar brengen.
Mofkap schreef:Een N-weg is een indelingsclassificatie en heeft verder geen verkeerrechtelijke betekenis.
Dat is mij bekend, maar aangezien het vooral N-wegen zijn die plotseling autoweg worden of waar het C9-bord is geplaatst, leek het me wel goed om het type weg even te noemen.
Mofkap schreef:De brommobiel is niet toegelaten op een autoweg, een autosnelweg en een weg waar bord C9 is geplaatst. De wegbeheerder houdt niet altijd rekening met "andere" categoriën motorvoertuigen, hetzelfde geldt voor een tractor.
Indien een voertuig specifiek in de verkeerswet wordt beschreven, is de wegbeheerder dan niet verplicht om rekening te houden met dergelijke voertuigen?
Aan traktoren wordt meestal wel gedacht d.m.v. het plaatsen van een onderbord "Landbouwverkeer uitgezonderd", maar in het geval van brommobielen komt het regelmatig voor dat de enige wettelijke mogelijkheid zou zijn om het voertuig ter plaatse achter te laten aangezien er geen alternatieve rijstrook bestaat en omkeren ook verboden is....
Vandaar dat ik dan maar kies voor de minst riskante optie en dus de ventweg voor landbouw- of bestemmingsverkeer neem.
Mofkap schreef:Dat u 57km/h rijdt daar zult u mij niet over horen, maar ik ben dan ook geen politieagent.
Graag zou ik hierover dan ook nog de mening van een aantal agenten horen. :)
Mofkap schreef:Mijn persoonlijke mening: brommobielen zijn ondingen in het verkeer en zouden alleen toegestaan moeten worden binnen de bebouwde kom. Het liefst helemaal verboden, maar dat kan helaas niet i.v.m. de Europese wetgeving.
Mijn persoonlijke mening: Brommobielen zijn ondingen wanneer de bestuurder er verkeerd mee omgaat... maar dat geldt voor ieder voertuig op de openbare weg.
Nu moet ik toegeven dat ik soms wel eens een brommobestuurder zie stuntelen met baanwisselen en goed voorsorteren, maar het komt veeeeel vaker (bijna dagelijks) voor, dat ik "gewone" automobilisten levensgevaarlijke stunts zie uithalen omdat ze dodelijk allergisch lijken te zijn voor de "45km sticker"...

Pianoman schreef:Mofkap heeft de vragen netjes beantwoord en daar wil ik dan ook niets aan toevoegen of afdoen.

Echter, ik zou ietwat positiever willen zijn naar Alex en mijn complimenten willen geven dat hij, als 1 van de weinigen denk ik, de moeite heeft genomen, ondanks het simpelweg kunnen krijgen van een certificaat wat i.d.d. belachelijk is :!: , om de regels te leren en zich te verdiepen in de (on)mogelijkheden van zijn voertuig. :!:

Chapeau Alex, ik wou dat er meer zo waren en dachten als jij. :thumright:
Dank je wel voor je compliment... al vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend én noodzakelijk dat iedere verkeersdeelnemer goed op de hoogte is van de regels.
Daarnaast wil ik toch wel even zeggen dat de meeste volwassen brommobielrijders die ik ken, wel goed op de hoogte zijn van hun rechten en plichten en er zich ook zo veel mogelijk naar gedragen.

Het probleem zit naar mijn mening vooral bij de jongeren die op dit moment massaal de jaren oude brommobieltjes opkopen en ombouwen tot disco-mobiel en zich in hun speelse baldadigheid niet geheel bewust zijn van de gevaren die ze lopen of voor anderen kunnen zijn.

Na het met goed gevolg afleggen van de praktijklessen bij een rijschool, kan iedere brommobielrijder naast het bromfietscertificaat tevens een brommobielcertificaat aanvragen. Ondanks dat dit document geen enkele wettelijke grondslag heeft, hecht ik hier persoonlijk toch veel meer waarde aan dan aan het bromfietscertificaat.
Alex TS
Infopolitie Gast

Sorry wanneer ik wat ongeduldig overkom, maar ik zou toch nog graag wat heldere reakties van agenten zien op mijn vragen uit het eerste bericht. :D

Vandaar dat ik dit berichtje maar even plaats om weer bovenaan in de lijst met nieuwe berichten te verschijnen.

Misschien helpt het wanneer ik erbij vertel dat enige antwoorden mij in dergelijke situaties van een zekere onzekerheid kunnen verlossen, wat ten goede zal komen van de verkeersveiligheid... :P

En ja... Ik weet dat ik in bepaalde situaties wettelijk in overtreding ben en zal een eventuele bekeuring dan ook met een glimlach accepteren, maar ik vraag me vooral af hoe jullie hier in de praktijk mee omgaan. Denk je in de eerste instantie vooral aan de geldende regels, of speelt het ook nog een rol dat ik dergelijke overtredingen vooral maak in het belang van de verkeersveiligheid? (natuurlijk rijd ik ook weleens te snel op rustige binnenwegen... :oops: )
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Alex schreef: En ja... Ik weet dat ik in bepaalde situaties wettelijk in overtreding ben en zal een eventuele bekeuring dan ook met een glimlach accepteren, maar ik vraag me vooral af hoe jullie hier in de praktijk mee omgaan. Denk je in de eerste instantie vooral aan de geldende regels, of speelt het ook nog een rol dat ik dergelijke overtredingen vooral maak in het belang van de verkeersveiligheid? (natuurlijk rijd ik ook weleens te snel op rustige binnenwegen... :oops: )
Tsja..wat verwacht je ? Dat een collega hier gaat zeggen van ohhh nee maar met zo'n motivatie mag je van mij je gang gaan hoor. Dan weet ik wel wat u als verdediging gebruikt bij het eerstvolgende bekeuringsgesprek.

Het is goed om met uw vragen hier te komen, graag zelfs, daar is het voor bedoeld. Maar ik zou voorzichtig zijn met dit vragen :) De ene agent is namelijk de ander niet, iedere collega maakt zijn eigen beslissingen.
Sagar TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sagar »

Alex schreef:
Mofkap schreef:Als bestuurder van een brommobiel heeft u zich op de weg te gedragen alsof u een auto bent. U gebruikt de rijbaan en het fietspad is dan een verboden weggedeelte. Alle tekens en regels die voor een auto gelden, die gelden ook voor de bestuurder van een brommobiel.
Kijk... Daar zit dus zo'n knelpunt.
Wanneer ik me als een autobestuurder dien te gedragen dan ben ik toch ook verplicht om zo veilig mogelijk met de verkeersstroom mee te rijden, waardoor ik dus zo snel mogelijk moet rijden met inachtneming van de ter plaatse geldende snelheidsbeperkingen?
Wanneer ik me aan de wettelijk bepaalde maximale constructiesnelheid van 45/50 km/u zou houden, dan zou ik op vele wegen onherroepelijk het overige verkeer hinderen en/of in gevaar brengen.
Ik ben dan geen agent (want daar zit je op te wachten begrijp ik) maar ik heb hier wel iets over te melden.
ALs je met 45km tussen verkeer rijdt dat 80 km mag, dan is er sprake van hinder. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de meeste mensen brommobielen irritante voertuigen vinden. Volgens mij kan dat echter geen reden zijn om dan maar een stuk harder te gaan rijden dan wettelijk toegestaan. Ik vind het ook geen hinder in de zin van art 5 WvW.
Bij het ontbreken van parallelwegen is het nu eenmaal zo dat er langzamer rijdend verkeer tussen komt. Ik ken dat bij mij in de buurt ook. Hinderlijk is het wel, gevaarlijk betwijfel ik. Een automobilist dient hier tegenwoordig rekening mee te houden. En op dat soort wegen rijden tenslotte ook tractoren, en die gaan nog langzamer.
Sagar TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef:Tsja..wat verwacht je ? Dat een collega hier gaat zeggen van ohhh nee maar met zo'n motivatie mag je van mij je gang gaan hoor. Dan weet ik wel wat u als verdediging gebruikt bij het eerstvolgende bekeuringsgesprek.

Het is goed om met uw vragen hier te komen, graag zelfs, daar is het voor bedoeld. Maar ik zou voorzichtig zijn met dit vragen :) De ene agent is namelijk de ander niet, iedere collega maakt zijn eigen beslissingen.
Ik denk dat TS wel een gegronde reden heeft om dit te vragen. Hij zit met een hoop prakische problemen en wil eigenlijk gewoon weten hoe de wetshandhavers hier in het algemeen mee omgaan. Het toepassen van de wet is niet altijd zwart/wit, toch?
En als dat het wel zo is, dan weet hij waar hij rekening mee kan houden in de toekomst.
Sagar TS
Infopolitie Gast

Alex schreef:Indien een voertuig specifiek in de verkeerswet wordt beschreven, is de wegbeheerder dan niet verplicht om rekening te houden met dergelijke voertuigen?
Aan traktoren wordt meestal wel gedacht d.m.v. het plaatsen van een onderbord "Landbouwverkeer uitgezonderd", maar in het geval van brommobielen komt het regelmatig voor dat de enige wettelijke mogelijkheid zou zijn om het voertuig ter plaatse achter te laten aangezien er geen alternatieve rijstrook bestaat en omkeren ook verboden is....
Vandaar dat ik dan maar kies voor de minst riskante optie en dus de ventweg voor landbouw- of bestemmingsverkeer neem.
Brommobielen zijn dingen van de laatste paar jaar en ik denk dat de wegbeheerders hier nog steeds aan moeten wennen.
Gewoon die ventweg pakken, zou ik zeggen. Als ik met mijn brommertje daar aan kom, dan zal ik ook ergens heen moeten.
En daarna de wegbeheerder aanschrijven, hoewel ik vermoed dat het weinig nut heeft.
Alex TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef:Tsja..wat verwacht je ? Dat een collega hier gaat zeggen van ohhh nee maar met zo'n motivatie mag je van mij je gang gaan hoor. Dan weet ik wel wat u als verdediging gebruikt bij het eerstvolgende bekeuringsgesprek.
Hehehehe... Dat is ook zeker niet de bedoeling van mijn vragen :lol:

Waar het mij vooral om gaat is dat de brommobiel eigenlijk het enige voertuig is waar de wetgeving/bewegwijzering niet goed op is ingericht.
Ik durf zelfs te stellen dat er in Nederland soms gewoon niet aan de brommobiel wordt gedacht bij het plaatsen van borden of het omleiden van wegen... wat ik ook niet verwonderlijk vind aangezien het voertuig door de EU-wetgeving plotseling in Nederland moest worden toegestaan.

Maar ik ben wel van mening dat er hele vervelende (mijn probleem) en soms gevaarlijke (algemeen probleem) situaties kunnen ontstaan. Wanneer brommobielers ineens op een C9-bord stuiten en niet meer kunnen omkeren wegens een middenrail o.i.d. maar wel kunnen uitwijken naar een ventweg die middels C6 is gesloten is voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen uitgezonderd landbouw- en/of bestemmingsverkeer, dan zijn er een aantal mogelijkheden;

1. De brommobiel keert om en rijdt via de berm terug naar de dichtsbijzijnde mogelijkheid om de weg te verlaten... wat overeenkomt met een zelfmoordpoging.
2. De brommobiel rijdt gewoon door op het C9-wegdeel, met alle gevaren van dien.
3. De brommobiel verlaat de C9-weg en kiest voor de C6-weg welke zeker geschikt is voor het voertuig, maar waarschijnlijk is gesloten om sluipverkeer te voorkomen.

In dit voorbeeld lijkt het mij dat mogelijkheid 3 de enige juiste is, ondanks dat daar een boete van 50 euro op staat (volgens boetebase van OM). In ieder geval zou ik die optie uit veiligheidsoverwegingen absoluut kiezen... en een eventuele bekeuring gewoon accepteren. Wet is tenslotte wet... al zou ik een bezwaar absoluut overwegen... :wink:

Ik ben alleen gewoon benieuwd hoe de agenten zelf over dergelijke situaties denken... en of ze zo'n situatie ter sprake brengen bij wegbeheer indien ze het tijdens hun werk opvalt.
Alex TS
Infopolitie Gast

Sagar schreef:Ik denk dat TS wel een gegronde reden heeft om dit te vragen. Hij zit met een hoop prakische problemen en wil eigenlijk gewoon weten hoe de wetshandhavers hier in het algemeen mee omgaan. Het toepassen van de wet is niet altijd zwart/wit, toch?
En als dat het wel zo is, dan weet hij waar hij rekening mee kan houden in de toekomst.
Inderdaad! Voor mij is het enige belang om relatief veilig in een brommobiel van A naar B te komen waarbij ik me gewoon zoveel mogelijk aan de regels houd.
Daarbij heb ik alle begrip voor de wetsdienaars die een geel papiertje uitschrijven wanneer ze mij in zo'n situatie aanhouden.... correctie: "Staande houden" heb ik op dit forum geleerd. :mrgreen:
Zij voeren gewoon de wet uit en ik vind van mezelf dat ik de wet goed ken... geen enkel probleem dus :)
Sterker nog... Ik ben me geheel bewust van mijn overtredingen op het moment dat ik ze maak, aangezien ik tijdens het rijden continue bezig ben om de verkeerssituatie te bekijken en bij ieder bord of wegmarkering de bijbehorende regels in mijn hoofd op te dreunen :lol:
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

Misschien enig licht in de duisternis:
In Zeeland, wanneer je van het eiland Tholen naar Bergen op Zoom wilt, zijn er 2 mogelijkheden:

1. via de autoweg, die net rond de brug een autoweg is met 80km beperking, daar mag een brommobiel dus niet rijden !
2. via een vent weg, die verboden is voor voertuigen op 4 wielen.

Het alternatief is 25km omrijden.

Navraag bij de locale politie (veldwachter :-)) leerde, dat deze graag had, dat de vent weg wordt gebruikt, dat is tevens de route voor landbouwverkeer.
Hij vertelde dat daar waar het onduidelijk is, de brommobiel (volgens hem) gelijk was aan een landbouw-voertuig.

Misschien geeft dit licht ?

Brommende groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Maurice930 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

En een landbouwvoertuig heeft.... Hoeveel wielen :scratch:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

3 of 5 dus..... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Alex TS
Infopolitie Gast

Maurice930 schreef:En een landbouwvoertuig heeft.... Hoeveel wielen :scratch:
..::Frans::.. schreef:3 of 5 dus..... :lol:
Het lijkt me toch duidelijk dat r0n hier bedoelt dat het gaat om een ventweg welke is verboden voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen met een uitzondering voor landbouwverkeer.

Maar goed... Ik krijg de indruk dat brommobielers hier zowiezo niet serieus worden genomen... net als in het alledaagse verkeer. Het is natuurlijk veel leuker om op deze bestuurders te reageren als je ze op hun (formulerings)fouten kunt pakken :roll:
Gesloten