Verkeerd afgestelde verlichting op auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dyna TS
Infopolitie Gast

Verkeerd afgestelde verlichting op auto

Ongelezen bericht door Dyna »

Ik zie op de snelweg zeer vaak auto's rijden met verkeerd afgestelde of zelfs kapotte verlichting.

Vooral verkeerd afgestelde verlichting is zeer irritant. Iemand die achter je rijdt verblind je compleet omdat zijn verlichting je recht in de ogen schijnt (via de spiegels).

Op welke manier kan ik hem het beste duidelijk maken dat hij mij het zicht ontneemt?
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Ik denk dat de beste en meest verstandige oplossing is:

Gewoon gas minderen en hem er voorbij laten. En je er verder niet druk over maken. Is beter voor je gemoedsrust en bloeddruk.
AngeliqueBS TS
Infopolitie Gast

Re: Verkeerd afgestelde verlichting op auto

Ongelezen bericht door AngeliqueBS »

Dyna schreef:Ik zie op de snelweg zeer vaak auto's rijden met verkeerd afgestelde of zelfs kapotte verlichting.

Vooral verkeerd afgestelde verlichting is zeer irritant. Iemand die achter je rijdt verblind je compleet omdat zijn verlichting je recht in de ogen schijnt (via de spiegels).

Op welke manier kan ik hem het beste duidelijk maken dat hij mij het zicht ontneemt?
Mistachterlicht even AAN & UIT zetten.
Maar of men het dan door heeft??? Alarmverlichting ff laten knipperen ... verlichting van je eigen auto ff uit te zetten ... doet het hem soms ook wel eens ... gaan ze in ieder geval nadenken dat er iets zou kunnen zijn met hun verlichting ... maar verre weg de meeste mensen snappen d'r toch geen snars van (lichtsignalen).

Je kunt ook je gas loslaten en hem laten passeren ... dan heb je er geen last meer van.

Ik heb laatst een invoegende bestuurder (luxewagen) een grootlichtsignaal gegeven omdat zijn reserve band (thuiskomertje) zo zacht als boter was ... nogwel vlak voor een tankstation heb ik hem nogmaals een teken gegeven echter begreep hij er niets van!
Jammer voor hem dus want het had een lekke (klapper) kunnen voorkomen dus! Kon het niet nalaten om toch maar even bij hem te stoppen om te vragen of hij hulp nodig had ... en het er natuurlijk ff in te wrijven waarom ik hem een signaal had gegeven. Hij bleek het signaal gezien te hebben maar begreep het niet...
Echt zo'n stopdasfiguur ... en dan denk je dat mannen iets van auto's af weten ;)

* Controleer regelmatig de bandenspanning als ook die van je reserve band.
* Gebruik je je reserve band check de bandenspanning dan bij het eerste tankstation die je tegenkomt + bijvullen natuurlijk!

# Als je wordt verblind door de verlichting van een ander voertuig dan kun je ook je binnenspiegel in z'n andere stand zetten natuurlijk ... verblinding door je eigen buitenspiegels kom m.i. weinig voor ... 'ts vooral de binnenspiegel die zeer irritant kan zijn wat dat betreft.
(ps ben vrachtwagenchauffeur en maak verre weg de meeste km's niet in m'n luxe)
Laatst gewijzigd door AngeliqueBS op 27 dec 2005, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

Dyna schreef:Op welke manier kan ik hem het beste duidelijk maken dat hij mij het zicht ontneemt?
Met een klein makeup spiegeltje de man/vrouw verblinden met zijn/haar eigen lichtopbrengst doet wonderen.
Alleen wie stuurt er dan :koffie:

Gedimde groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Dyna TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dyna »

Iemand anders nog een gedachte hoe hier mee om te gaan?
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Het is altijd lastig om iemand rijdend iets duidelijk te maken. Soms heb je even de gelegenheid om een bestuurder aan te spreken (had laatst een dame met een ondersteboven geplaatste H7 lamp), Maar meestal doen signaaltjes van meerdere bestuurders wonderen. Bij één seintje weet men vaak niet eens of het wel voor hem/haar bedoeld is. Komt dit vaker terug, gaat men twijfelen, en een beetje bestuurder zal op onderzoek uit gaan. Laat het dus bj één of twee knippertjes.

Meeste moderne auto's hebben een knop onderaan de binnenspiegel, waarmee je het verblinden kunt tegengaan. Kom toch nog regelmatig mensen tegen die dit niet weten.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

r0n. schreef:
Dyna schreef:Op welke manier kan ik hem het beste duidelijk maken dat hij mij het zicht ontneemt?
Met een klein makeup spiegeltje de man/vrouw verblinden met zijn/haar eigen lichtopbrengst doet wonderen.
Alleen wie stuurt er dan :koffie:

Gedimde groeten;
Ron
Lijkt mij niet verstandig om te doen. Als die persoon daarna een ongeval veroorzaakt, dan heb je heel wat om uit te leggen. Dat je een ander een seintje wil geven is prima, maar je moet altijd in het achterhoofd houden dat je die persoon niet mag verblinden of anderzins in gevaar mag brengen.
Gewoon de nachtstand van de binnenspiegel gebruiken (daar is ie voor) en/of de automobilist voor laten gaan.
Gesloten