bekeuring navigatiesysteem
Moderator: Moderatorteam
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Op zich niets mis mee zolang er maar wordt vastgesteld dat het uitzicht belemmerd werd.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
Tja, bij nodig of onnodig denk ik aan een voorwerp die van belang is om de veiligheid in het verkeer te waarborgen. Een navigatie systeem is dat niet naar mijn idee want als iedereen zich aan de bestaande regels houdt dan is er niets aan de hand.
Het systeem maakt het alleen maar makkelijker om je weg te vinden.
Ik ben benieuwd wat de rechter er van gaat vinden.
Zelf zal ik optreden wanneer het systeem het zicht belemmerd. In de meeste gevallen zal dit niet zo zijn maar we wachten af.
Met de redenatie van de betreffende verbalisant kan ik het op zich wel eens zijn.
Het systeem maakt het alleen maar makkelijker om je weg te vinden.
Ik ben benieuwd wat de rechter er van gaat vinden.
Zelf zal ik optreden wanneer het systeem het zicht belemmerd. In de meeste gevallen zal dit niet zo zijn maar we wachten af.
Met de redenatie van de betreffende verbalisant kan ik het op zich wel eens zijn.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Rich, voor wat onder uitzicht van de bestuurder moet worden verstaan heb ik op de vorige pagina de regels van de betreffende EEG richtlijn samengevat.
Persoonlijk zou ik gaan voor zichtbeperking door lading. Dan hoeft ook de vraag of het wel of niet een onnodig voorwerp betreft niet te worden beantwoord.
p.s. ik ken de redenatie van de verbalisant niet en ik weet ook niet waar het ding precies zat bevestigd. Misschien is de verbalisant niet voldoende op de hoogte van de in de EEG richtlijn vastgelegde regels over uitzichtbeperking.
Persoonlijk zou ik gaan voor zichtbeperking door lading. Dan hoeft ook de vraag of het wel of niet een onnodig voorwerp betreft niet te worden beantwoord.
p.s. ik ken de redenatie van de verbalisant niet en ik weet ook niet waar het ding precies zat bevestigd. Misschien is de verbalisant niet voldoende op de hoogte van de in de EEG richtlijn vastgelegde regels over uitzichtbeperking.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 11 jan 2006, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- rich
- Geslacht:
Wat mij betreft wordt er gewoon bekeken of het een onnodig voorwerp is. Dan schieten we er nog wat mee op!
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ik vermoed dat dat nog best kritisch kan worden i.v.m. de typegoedkeuring in sommige auto's voor veel grotere schermen dan de pom-pom of de nafmen.rich schreef:Wat mij betreft wordt er gewoon bekeken of het een onnodig voorwerp is. Dan schieten we er nog wat mee op!
We zullen zien. Ik vrees alleen dat het tot Leeuwarden doorgaat, want het belang van de fabrikanten is groot. En misschien daarna nog wel cassatie in het belang der wet. Dan ben je een paar jaar verder.
Tegen die tijd wordt alle navigatie-informatie (onnodig? ) op de voorruit geprojecteerd.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Zeker een korte bocht.rfo00457 schreef:Zodra de wet spreekt over onnodig, zou je misschien wel kunnen stellen, dat als iets wettelijk verplicht/voorgeschreven is, het nodig is. En al het andere onnodig?
Wellicht heel kort door de bocht, maar dit lijkt mij op zich een logische uitleg.
Zonnekleppen en een zonneband zijn ook niet verplicht. Als je soms ziet hoe laag de zonneklep staat, dan kun je er nog maar net onderdoor kijken. Doe ik overigens ook wel bij laagstaande zon. Volgens de bepaling van de EEG richtlijn en VR wordt dan wel het uitzicht belemmerd.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Mofkap, onder welke noemer zou jij, als je rechter zou zijn, een navigatiesysteem scharen dan (nodig of onnodig) en met welke argumenten ???
Een stuur is nodig, een wiel is nodig en ook een voorruit....kortom, allemaal zaken die onlosmakelijk zijn verbonden met rijden en veiligheid. 75% van de nederlandse bestuurder rijdt toch echt vrolijk vele miljoenen kilometers per jaar op 's neerdands wegen zonder zo'n apparaat (inclusief ondergetekende) Waar haal jij de motivatie voor de noodzakelijkheid vandaan, daar ben ik reuze benieuwd naar.....
Ik ben het wel met je eens dat een nav-systeem het leven een stuk gemakkelijker kan maken, maar dat kan een liter whiskey, of een joint van 35 cm ook......toch ????
Maar niet onnodig....naaahhhhh
Een stuur is nodig, een wiel is nodig en ook een voorruit....kortom, allemaal zaken die onlosmakelijk zijn verbonden met rijden en veiligheid. 75% van de nederlandse bestuurder rijdt toch echt vrolijk vele miljoenen kilometers per jaar op 's neerdands wegen zonder zo'n apparaat (inclusief ondergetekende) Waar haal jij de motivatie voor de noodzakelijkheid vandaan, daar ben ik reuze benieuwd naar.....
Ik ben het wel met je eens dat een nav-systeem het leven een stuk gemakkelijker kan maken, maar dat kan een liter whiskey, of een joint van 35 cm ook......toch ????
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Frans, de soort drank heb je goed, nu het type nog. 
Ik zou helemaal niet voor artikel 5.2.42 gaan, maar voor deze:
Bovendien kan dan worden opgetreden als een bestuurder het ding niet op zijn raam maar b.v. recht voor zich op het dashbord heeft geplaatst.
Ik heb vier jaar geleden zo'm ding aangeschaft - in eerste instantie voor de motor - maar ik zou hem niet meer willen missen. Heel erg handig voor het plannen van motortoertochten en vakanties. Voor het (op)zoeken en vinden van de weg op onbekend terrein heeft het ook al meer dan zijn nut bewezen. Daar kan mijn oude gele boek niet tegenop.
Een nadeel is wel dat de software wel eens fouten bevat. Waar een brug wordt aangegeven daar kan ook een pont varen; daar kwam drie jaar geleden een Duitser tot zijn ontzetting (te laat) achter. Ook wordt niet altijd de meest logsiche route gevolgd en zijn de nieuste wegen en laatste verkeersmaatregelen niet opgenomen in de database. Wil je bij blijven dan moet je de wegenkaarten wel om de paar jaar updaten en dat is niet echt goedkoop.
Als je op mijn website bij reisverslagen (Schotland/Engeland) kijkt, dan kun je zien hoe het ding bevestigd zit.
Ik zou helemaal niet voor artikel 5.2.42 gaan, maar voor deze:
Dat het lading betreft staat buiten kijf. De vraag onnodig voorwerp behoeft alsdan geen beantwoording.Artikel 5.18.4
Voertuigen en samenstellen van voertuigen moeten zodanig zijn beladen dat de bestuurder voldoende uitzicht naar voren en opzij heeft en met behulp van de voor voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort voorgeschreven spiegels, voldoende uitzicht heeft op het links en rechts naast en achter hem gelegen weggedeelte.
Bovendien kan dan worden opgetreden als een bestuurder het ding niet op zijn raam maar b.v. recht voor zich op het dashbord heeft geplaatst.
Ik heb vier jaar geleden zo'm ding aangeschaft - in eerste instantie voor de motor - maar ik zou hem niet meer willen missen. Heel erg handig voor het plannen van motortoertochten en vakanties. Voor het (op)zoeken en vinden van de weg op onbekend terrein heeft het ook al meer dan zijn nut bewezen. Daar kan mijn oude gele boek niet tegenop.
Een nadeel is wel dat de software wel eens fouten bevat. Waar een brug wordt aangegeven daar kan ook een pont varen; daar kwam drie jaar geleden een Duitser tot zijn ontzetting (te laat) achter. Ook wordt niet altijd de meest logsiche route gevolgd en zijn de nieuste wegen en laatste verkeersmaatregelen niet opgenomen in de database. Wil je bij blijven dan moet je de wegenkaarten wel om de paar jaar updaten en dat is niet echt goedkoop.
Als je op mijn website bij reisverslagen (Schotland/Engeland) kijkt, dan kun je zien hoe het ding bevestigd zit.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Mofkap schreef:Frans, de soort drank heb je goed, nu het type nog.
Ok, ik ga even voor de beeldvorming met je mee. Ik (en jij ongetwijfeld ook) weet dat bij bijvoorbeeld laden en lossen van goederen (discussie parkeren/lossen) diverse uitspraken zijn waarbij de te lossen "lading" een minimumgewicht van 15 kg moet hebben en/of een minimumomvang van 1 M3 Dit alles naar aaleiding van een man die beweerde een pakkie vloeitjes (of een potje sambal, kweet niet meer precies) aan het lossen te zijn toen hij werd bekeurd voor parkeren op een laad/loshaven. Denk je zelf niet dat ook de lading zoals jij het noemt in onderhavige geval toch ook wel moet voldoen aan deze minimumafmetingen ???Mofkap schreef:Ik zou helemaal niet voor artikel 5.2.42 gaan, maar voor deze:Dat het lading betreft staat buiten kijf. De vraag onnodig voorwerp behoeft alsdan geen beantwoording.Artikel 5.18.4
Voertuigen en samenstellen van voertuigen moeten zodanig zijn beladen dat de bestuurder voldoende uitzicht naar voren en opzij heeft en met behulp van de voor voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort voorgeschreven spiegels, voldoende uitzicht heeft op het links en rechts naast en achter hem gelegen weggedeelte.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast