Gebruik handrem in sneeuw

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Marleen TS
Infopolitie Gast

Gebruik handrem in sneeuw

Ongelezen bericht door Marleen »

Mijn collega is vrijdagavond zijn rijbewijs afgepakt. Oorzaak: hij was op een parkeerterrein waar behalve hij verder niemand aanwezig was met zijn auto even aan het slippen (terwijl hij het terrein opreed liet hij 2 keer de auto met z'n achterkant 2 kleine bochtjes maken en toen hij aan het einde van het terrein was liet hij de auto 180 graden draaien). Een politie-auto die achter hem reed volgde hem en hield hem aan toen hij het terrein weer af wilde rijden. Ondanks dat hij dit slippen deed op een terrein waar niemand aanwezig was en hij er uitdrukkelijk opgelet had of hij niet iemand schade kon berokkenen en hij geen druppel alcohol had gedronken werd zijn rijbewijs afgepakt!
Kan dit zomaar?
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Re: Gebruik handrem in sneeuw

Ongelezen bericht door rai »

Marleen schreef:hij was op een parkeerterrein waar behalve hij verder niemand aanwezig was met zijn auto even aan het slippen
Er was niemand op dat parkeerterrein aanwezig ???
Marleen schreef:Een politie-auto die achter hem reed volgde hem en hield hem aan toen hij het terrein weer af wilde rijden.
En ja, roekeloos rijgedrag kan een oorzaak zijn om je rijbewijs kwijt te raken.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zoals Rai aangeeft kan 'verkeersgevaarlijk rijgedrag' een reden tot invorderen zijn. In hoeverre het eea van toepassing is geweest is niet door ons te bepalen...

Ik verwacht echter wel dat hij z'n rijbewijs zeer snel weer retour ontvangt van de Officier van Justitie, of er moet beduidend meer aan de hand zijn geweest dan hij op eerste hand wil vertellen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

at TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door at »

ik was me laatst ook flink aan het uitleven op een lege parkeerplaats met sneeuw, toen er een politie auto voorbij reed lachten de agenten wat en reden gewoon door.
Ik snap ook niet wat daar verkeerd aan is, tenzij je het in een woonerf doet :roll:
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Is het tegenwoordig voor agenten ook al verboden om te lachen? :roll:

Het kan nu eenmaal gevaarlijk gedrag zijn. Voor uzelf, voor uw auto en andere objecten in de buurt die hierdoor schade kunnen oplopen.
at TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door at »

`Ik snap ook niet wat daar verkeerd aan is, tenzij je het in een woonerf doet `

dat was natuurlijk een reactie op het verhaal op marleen :wink:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Wat de gevaarzetting in het verhaal van marleen is geweest is simpelweg niet te beoordelen.
Sinpelweg omdat wij er niet bij geweest zijn, het verhaal maar van 1 kant kennen, wat tevens nog eens uit minimaal 2e hand is.

Het enige antwoord wat mogelijk is, is te kennen geven dat voor dit soort acties de mogelijkheid bestaat je rijbewijs voor korte of langere duur kwijt te raken.
Niet elke situatie en niet elke agent is hetzelfde en zal het dus op een andere manier beoordelen en naar handelen.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Tja, er kan niks gebeuren, het terrein was helemaal leeg meldt TS.

Ik woon zelf met mijn achtertuin grenzend aan het parkeerterrein van een supermarkt waar in de nachtelijke uren regelmatig geexperimenteerd wordt met auto's zeker als het glad/nat is. Heeft inmiddels geleid tot schade aan mijn auto, lichtmasten die ontzet zijn en bij mijn buren zelfs een compleets platgewalste schutting en auto in de achtertuin die er spoorslags weer uitgereden is en vandoor is gegeaan. In alle gevallen zijn de gedurpeerden achtergebleven met een schadepost waarvan de dader onbekend is.

Meer dan terecht dat de politie daar tegen optreed en invordering o.g.v. artikel 5 RVV vind ik een zeer passende maatregel.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Artikel 5 RVV
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.

4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Meer toepassend is 5 WvW :)
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ook goed!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Marleen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marleen »

Hij was helemaal alleen op dat parkeerterrein. Ik ken dat terrein en er zijn geen aangrenzende woningen o.i.d.
Inmiddels heeft hij inderdaad z'n rijbewijs terug gehad.
Ik persoonlijk ken m'n collega en weet dat hij zoiets niet zal doen als 't gevaarlijk is. Omdat hij al verschillende keren prijzen heeft gewonnen met autocross/ralley, weet hij wat dat betreft ook wel wat hij doet. Maar als onbekende van hem weet je dat natuurlijk niet. Aan de ene kant wel logisch dat hij aangehouden wordt, maar om nu gelijk z'n rijbewijs af te pakken...
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Ergens in een hoekje van mijn grijze schijf kwam het bericht naar boven, dat ik ooit gehoord had dat er een uitspraak/arrest is geweest dat er voor artikel 5 WVW andere verkeer moet zijn. Er moet toch iemand zijn die het gevaar of de hinder heeft ervaren/ondergaan.
Of was dat nog art 25 van de oude Wegenverkeerswet?
Wolf_Driver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wolf_Driver »

Marleen schreef:Hij was helemaal alleen op dat parkeerterrein. Ik ken dat terrein en er zijn geen aangrenzende woningen o.i.d.
Inmiddels heeft hij inderdaad z'n rijbewijs terug gehad.
Ik persoonlijk ken m'n collega en weet dat hij zoiets niet zal doen als 't gevaarlijk is. Omdat hij al verschillende keren prijzen heeft gewonnen met autocross/ralley, weet hij wat dat betreft ook wel wat hij doet. Maar als onbekende van hem weet je dat natuurlijk niet. Aan de ene kant wel logisch dat hij aangehouden wordt, maar om nu gelijk z'n rijbewijs af te pakken...

i.d.d. geef je het al aan dat iemand anders niet weet dat een persoon een goede coureur is, maar helaas denkt 80% van de automobilisten dat ze een goed coureur zijn en gebeuren er dagelijks mega veel ongelukken.
Ook ik vindt het dikke pret om ff lekker te driften op sneeuw, ook op een afgelegen terrein, maar zodra ik een paar koplampen aan zie komen, stop ik meteen.

Slippen in de sneeuw is leuk, maar niet geheel zonder risico's, per slot van rekening reed er toch een politieauto achter hem en ging hij gewoon door met slippen.
Hij was dus niet alleen !
De strenge aanpak om het rijbewijs in te nemen, tja, .......

Dat de politie met meerdere maatstaven meet is allang bekend (getinte zijruiten voorzijde), wat bij de één als leuk/mooi beschouwd wordt, wordt door de ander bestempeld met een geel briefje.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Gebruik handrem in sneeuw

Ongelezen bericht door Julio »

Marleen schreef:Een politie-auto die achter hem reed volgde hem en hield hem aan toen hij het terrein weer af wilde rijden.
Er was dus wel iemand aanwezig nml. een agent.
Wolf_Driver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wolf_Driver »

dat zei ik dus al, feit dat er een (politie)auto reed is al voldoende aanleiding om de bestuurder er op aan te spreken c.q. te bekeuren.

Alles wat je met je auto doet wat niet binnen de verkeersregels valt, moet je maar op een circuit doen.

Daar is alles er op ingericht, de openbare weg niet.
Gesloten