Boete voor rijden over verdrijvingsvlak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Boete voor rijden over verdrijvingsvlak

Ongelezen bericht door Ruuuuud »

Eind vorig jaar kreeg ik een beschikking omdat ik over een verdrijvingsvlak gereden zou hebben.

Ik ben niet staande gehouden. Nu begrijp ik dat een dienstdoende agent bij het constateren van een overtreding het kenteken opschrijft waardoor de bestuurder vervolgens de acceptgiro ontvangt.

Ik heb reeds een bezwaar ingediend, maar dit werd onvoldoende bevonden. Het niet meer kunnen herinneren heeft geen zin en wordt verworpen. Een foto is er (schijnbaar) ook niet van, want op de bewuste plek staan geen camera's. Ik wilde een foto opvragen.
Ik heb op die dag daar absoluut niet over het verdrijvingsvlak gereden. Dat is daar gevaarlijk en dat zou ik nimmer doen. Toch krijg ik een prent van 125 euro op de deurmat en daar ben ik allerminst blij mee.

Hoe kan ik hier nu andermaal een bezwaar tegen indienen? Die gelegenheid wordt me nu geboden.
Ik kan niet aantonen dat ik ergens anders was. Maar wie zegt dat ik daar op het bewuste moment gereden heb? Ik weet dat er een identieke auto is met op een cijfer na hetzelfde kenteken (mogelijk meerdere, want na het intypen van opvolgende kentekens op de webstek van de RDW heb ik vijf auto's gevonden van hetzelfde merk en type). Bovendien was het ook een donkere auto en hij rijdt in dezelfde regio rond. De overtreding is tegen de avond gestateerd, het was toen dus donker. Schrijffoutje? Vergissen is menselijk!!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Ruud,

vergissen is menselijk, absoluut. Maar als ik niet 100 % zeker weet dat het kenteken juist is, schrijf ik de bekeuring niet uit. En ik verwacht dat andere collega's precies hetzelfde doen. Je kunt namelijk zwaar in de nesten komen als je een verkeerd kenteken hebt bekeurd.

Ander vraagje...was die overtreding toevallig in Schiedam gepleegd ? 8)
Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Nee, niet in Schiedam.

Er zit inderdaad wat in, maar ik heb toch verschillende malen gehoord dat er vergissingen gemaakt zijn. Ik maak ook fouten in m'n werk, een agent zal dat zeker ook hebben.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Zoals foreverblue al zei, een vergissing is menselijk maar als de verbalisant het niet zeker zou weten dat het om het betreffende kenteken gaat zal hij hem niet uitschrijven.
Hij schrijft namelijk op ambtseed/belofte en zal daar geen misbruik van maken want hij heeft daar helemaal geen voordeel bij!!
Onyx TS
Infopolitie Gast

Re: Boete voor rijden over verdrijvingsvlak

Ongelezen bericht door Onyx »

Ruuuuud schreef:Nee, niet in Schiedam.

Er zit inderdaad wat in, maar ik heb toch verschillende malen gehoord dat er vergissingen gemaakt zijn. Ik maak ook fouten in m'n werk, een agent zal dat zeker ook hebben.
Foutje is menselijk maar je mag ervan uit gaan (moet zelfs) dat de desbetreffende agent toch 100 % zeker is van jou kenteken en deze bon daarom op kenteken kon en heeft geschreven.
Als hij ook maar enigzins zou twijfelen zal hij hem niet schrijven omdat deze manier van bekeuren dan nooit gehandhaafd kan blijven
Ruuuuud schreef:Ik heb op die dag daar absoluut niet over het verdrijvingsvlak gereden. Dat is daar gevaarlijk en dat zou ik nimmer doen.
Vergissen is menselijk, foutjes maken ook.
Denk dat dit ook hier KAN gelden.
Aangezien u zich de situatie niet kunt herinneren kunt u er ook nooit 100 % zeker van zijn of u, voor wat voor reden dan ook, niet een (gedeelte) van een verdrijvingsvlak hebt meegepakt.
Gezien de ambtseeed die elke agent af legt ga ik er even vanuit dat hij wel degelijk een auto van uw merk en type met uw kenteken daar over een verdrijvingsvlak heeft zien rijden.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is met die agent contact zoeken en vragen wat hij er van kan vertellen.
Ikzelf schrijf vrij weinig op kenteken tenzij ik vind dat het echt niet door de beugel kan, hierdoor kan ik me voorstellen dast hij zich zoiets ook zou kunnen herinneren.

Sucses.
Ruuuuud TS
Infopolitie Gast

Maar ja, heeft hij dan geconstateerd dat ik asociaal over het verdrijvingsvlak gereden ben of dat ik er deels overheen reed omdat iemand me er niet tussenliet terwijl ik wel netjes richting aangaf. Ik suggereer maar wat, want ik blijf stellig van mening dat ik de overtreding niet begaan heb.
Het vervelende is altijd dat je een prent een maand na dato krijgt en niet binnen een week. Op die manier gaan een hoop mensen de bietenbrug op als ze bezwaar aantekenen want een hele groep kan zich er niets meer van herinneren dus hebben ze poot om op te staan.

Mocht het zo zijn dat die bekeuring terecht is heeft het nog geen enkele zin gehad. Je zult nooit weten wat je exact fout gedaan hebt omdat je niet met je eigen weggedrag geconfronteerd wordt. Als je geflitst wordt, weet je het. Als je staande wordt gehouden weet je het zeker. Maar met het noteren van een kenteken heb ik erg veel moeite. Een agent heeft inderdaad de eed afgelegd, maar dat wil nog niet zeggen dat zoiemand het dan altijd bij het rechte eind heeft. De bewijslast wordt nu, al dan niet onterecht, bij mij in de schoenen geschoven. Ik moet nu aantonen dat ik iets niet gedaan heb. Ik heb zeer weinig bekeuringen gekregen en de laatste is een aantal jaren geleden (57 i.p.v. 50). En dat is nou het lullige. Iemand die in het verkeer z'n gezonde verstand gebruikt en weet wat er kan gebeuren. Dagelijks zie ik mensen gevaarlijke situaties creeren en dingen zwaar onderschatten. Die ontspringen, op dat moment, de dans en dat frusteerd me enorm.
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Ruuuuud schreef: omdat iemand me er niet tussenliet terwijl ik wel netjes richting aangaf.
Ruud, Die iemand hoeft jou er ook helemaal niet tussen te laten. Jij zit op de linkerbaan, jij wilt naar rechts, en dat is jouw probleem. Dat die ander zo vriendelijk kan zijn is zijn zaak. Meestal zijn mensen niet zo vriendelijk als iemand koste wat kost tot aan het verdrijvingsvlak doorgaat.

Zit daar het hele probleem niet?
Wolf_Driver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wolf_Driver »

Tja, doorgetrokken lijnen, verdrijvingsvlakken, ...
met twee wielen op het vlak of lijn rijden is al goed voor een bekeuring van 125 euro.
Je moet er gewoon rekening mee houden, en i.d.d. een agent zal niet zo maar je kenteken noteren.
Dat de betreffende agent je niet aangehouden heeft kan zijn dat hij in zijn eigen auto naar zijn werk of huis was en jou de overtreding heeft zien maken.
Ik heb nog steeds vertrouwen in de correctheid van politieagenten (ondanks het feit dat ze met meerder maatstaven meten) en dat ze niet zo maar iemands kenteken noteren.

Ik heb hier een boekje met "alle smoezen zijn al verzonnen", misschien wel leuk om te lezen.

Hetzelfde geld voor kleven (bumperen), sommige mensen verontschuldigen zichzelf dat ze het niet in de gaten hadden en dat het een gewoonte is.
dit soort mensen is niet bewust met autorijden bezig.
(telefoneren, stratenboeken, krantje lezen, vergaderingsnotulen door nemen e.d.)
Ik heb er dagelijks mee te maken op de snelweg dat automobilisten met andere dingen bezig zijn dan met autorijden.

Je krijgt die boete niet zo maar, gewoon betalen en je niet verschuilen achter het onderzoek dat er meerdere auto's in jouw buurt rondrijden met een soortgelijk kenteken.

Ik rij al 14 jaar auto en heb zo'n 750.000km gereden
1x snelheidsboete gehad (5 km te hard)
1x parkeerboete gehad (12 minuten te laat)
1x voor moeten komen vanwege kleven (bewust want de voorligger wilde niet naar rechts)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Wolf_Driver schreef:1x voor moeten komen vanwege kleven (bewust want de voorligger wilde niet naar rechts)
Da's meestal..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Welkom Wolf-driver...... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Wolf_Driver TS
Infopolitie Gast

:mrgreen:

Jah, .....en die linksplakker ging vrijuit hé, ......

Terwijl ze al 2 km achter me aan hadden gereden, kon ik ook terug zien op de video opname, ik zei meteen waarom ze die linksplakker niet mee hadden genomen, dat was de veroorzaker van de irritatie, maar bumperen vonden ze gevaarlijker en ik werd van de weg af gehaald, tja sinds die tijd houd ik gewoon afstand en hoop dat een andere automobilist er achter kruipt en gaat bumperen, zodra de linksplakker dan naar rechts gaat, gelijk aansluiten en er voorbij.

OVJ eis was €250,- en 3 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid :shock:

Ik pleitte dat de oorzaak bij de linksplakker zat, en dat die persoon na 2km achtervolging vrijuit ging.
De rechter besloot vervolgens alleen een boete van €175,- te geven gezien mijn goede verleden, .....

Ik ben er mee akkoord gegaan, maar een 2e keer zullen ze me niet pakken.

Ow enneh ik vindt het wel een leuk forum, 'k zal er regelmatig te vinden zijn.

groetjes
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Wolf_Driver schreef::mrgreen:

Jah, .....en die linksplakker ging vrijuit hé, ......

Terwijl ze al 2 km achter me aan hadden gereden, kon ik ook terug zien op de video opname, ik zei meteen waarom ze die linksplakker niet mee hadden genomen, dat was de veroorzaker van de irritatie, maar bumperen vonden ze gevaarlijker en ik werd van de weg af gehaald, tja sinds die tijd houd ik gewoon afstand en hoop dat een andere automobilist er achter kruipt en gaat bumperen, zodra de linksplakker dan naar rechts gaat, gelijk aansluiten en er voorbij.

OVJ eis was €250,- en 3 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid :shock:

Ik pleitte dat de oorzaak bij de linksplakker zat, en dat die persoon na 2km achtervolging vrijuit ging.
De rechter besloot vervolgens alleen een boete van €175,- te geven gezien mijn goede verleden, .....

Ik ben er mee akkoord gegaan, maar een 2e keer zullen ze me niet pakken.

Ow enneh ik vindt het wel een leuk forum, 'k zal er regelmatig te vinden zijn.

groetjes
Welkom bij de club, en misschien een aardig idee om je even kort voor te stellen in "wie ben ik" ???
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Wolf_Driver TS
Infopolitie Gast

ga'k ff doen
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ruuuuud schreef:Maar ja, heeft hij dan geconstateerd dat ik asociaal over het verdrijvingsvlak gereden ben of dat ik er deels overheen reed omdat iemand me er niet tussenliet terwijl ik wel netjes richting aangaf. Ik suggereer maar wat, want ik blijf stellig van mening dat ik de overtreding niet begaan heb.
Dit zijn omstandigheden die niet relevant zijn voor de overtreding. Betreffende bepaling verbied het gebruik van een verdrijvingsvlak. De term "gebruik" wordt daarbij niet beperkt door extra termen als "geheel gebruik" of "a-sociaal gebruik" of "gevaarlijk gebruik".
De verbalisant hoeft dus alleen maar aan te waaruit het gebruik bestond en hoeft niet in hele specifieke details te treden.
De door u aangevoerde omstandigheden zullen dan ook behoudens een acuut noodgeval, geen invloed hebben op de strafwaardigheid van de overtreding.
Stay safe out there.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Re: Boete voor rijden over verdrijvingsvlak

Ruuuuud schreef: Hoe kan ik hier nu andermaal een bezwaar tegen indienen? Die gelegenheid wordt me nu geboden.
Ik kan niet aantonen dat ik ergens anders was. Maar wie zegt dat ik daar op het bewuste moment gereden heb? Ik weet dat er een identieke auto is met op een cijfer na hetzelfde kenteken (mogelijk meerdere, want na het intypen van opvolgende kentekens op de webstek van de RDW heb ik vijf auto's gevonden van hetzelfde merk en type). Bovendien was het ook een donkere auto en hij rijdt in dezelfde regio rond. De overtreding is tegen de avond gestateerd, het was toen dus donker. Schrijffoutje? Vergissen is menselijk!!
Zonder een specifiek verweer maakt u geen enkele kans. In de beroepsprocedure zult de boete toch reeds vooraf moeten betalen.
Stay safe out there.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Ruuuuud schreef: Dagelijks zie ik mensen gevaarlijke situaties creeren en dingen zwaar onderschatten. Die ontspringen, op dat moment, de dans en dat frusteerd me enorm.
Doordat de betreffende collega op dat moment daar reed kwam u er (ditmaal) niet mee weg zoals die (andere) "mensen".
Stay safe out there.
Gesloten