Belijning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

rijschoollucassen TS
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Belijning

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Vraagje waar ik niet uit kom:

Op tweebaans wegen kunnen de rijbanen gescheiden worden door een middenstreep. Deze streep kan aangeven dat ik wél, maar de tegenligger niet mag inhalen (doorgetrokken naast onderbroken) Ná mijn inhaal actie mag ik (gelukkig) weer terug naar rechts. Nu duiken op diverse autosnelwegen ook dergelijke strepen op, om te voorkomen dat alle afslaand verkeer pas op het allerlaatste moment nog moet uit voegen. bedoeling is duidelijk, maar.., hoe zit dit wettelijk. Kan in de BABW en RVV hier niets over vinden, maar daar heb ik dan ook alleen de verkorte versies van.

Leuk is wel dat er op de rondweg Groningen een dergelijke streep over een lengte van twee afriiten staat, zonder enige vooraankondiging. Grappig als je ter hoogte van de eerste afrit (oosterpoort) nog even een paar vrachtauto's gaat inhalen, en vervolgens de volgende afrit (Ikea etc.) niet meer af mag.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Artikel 76 onder b RVV is van toepassing.
Artikel 76
Een doorgetrokken streep heeft de volgende betekenis:

a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechter zijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;

b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in één richting: bestuurders mogen de streep niet overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;

c. indien de streep zich bevindt tussen naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: de bestuurders mogen de doorgetrokken streep overschrijden.
rijschoollucassen TS
Stamgast
Geslacht:

Mofkap,

Duidelijk, bedankt.

Had het al eens met een examinator van het CBR over gehad, die kwam er ook niet uit.

Jaap.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Leuk zo een examinator. Misschien handig als een eis van examinator zijn, ook zou zijn dat ze instructeur moeten zijn geweest. Dan zouden ze het wel weten 8)
Sagar
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sagar »

Maurice930 schreef:Leuk zo een examinator. Misschien handig als een eis van examinator zijn, ook zou zijn dat ze instructeur moeten zijn geweest. Dan zouden ze het wel weten 8)
Daar denken ze bij het CBR heel anders over.
Maar dat is iets voor een ander topic.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Maurice930 schreef:Leuk zo een examinator. Misschien handig als een eis van examinator zijn, ook zou zijn dat ze instructeur moeten zijn geweest. Dan zouden ze het wel weten 8)
Weet je dat zeker? Topicstarter is ook rij-instrukteur, zo aan zijn gebruikersnaam te zien. :D:D:D
Sagar
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sagar »

thijeleo schreef:
Weet je dat zeker? Topicstarter is ook rij-instrukteur, zo aan zijn gebruikersnaam te zien. :D:D:D
Dat had ik gezien.
Maar ik sprak met een examinator afgelopen zaterdag op een nieuwjaarsreceptie over de toelatingseisen voor examinatoren.
Ik begreep van desbetreffende examinator dat ze bij het CBR vooral bang zijn voor belangenverstrengeling als instructeurs examinator willen worden.
Pianoman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pianoman »

Blijkbaar ook niet. :lol: :lol:

Nee..............is een flauw grapje.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer en als er dan even iemand is, zoals in dit geval Mofkap, die dan de dingen duidelijk aangeeft, is het een fluitje van een cent.

Wel ben ik het eens met de stelling dat er meer eximinatoren van het CBR instructeur zouden zijn.
Niet voor de regelkennis, maar wel voor het inzicht in het geheel van de rij-opleiding, de afronding daar van en de verkeersdeelname.
Daar schort het nogal eens aan.

Maar ook dat is een andere discussie.

Groetjes,

Pianoman
Pianoman
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pianoman »

Sagar schreef:
thijeleo schreef:
Dat had ik gezien.
Maar ik sprak met een examinator afgelopen zaterdag op een nieuwjaarsreceptie over de toelatingseisen voor examinatoren.
Ik begreep van desbetreffende examinator dat ze bij het CBR vooral bang zijn voor belangenverstrengeling als instructeurs examinator willen worden.
Nou, daar hoeven ze niet bang voor te zijn.
Want...........als je examinator wil worden moet je ten eerste alle banden met de rijschoolwereld verbreken en mag je zeker niet examineren in het gebied waar je instructeur bent geweest.
Zelfs je familie mag geen banden hebben met de rijschoolwereld.
Broers, zusters, zonen en dochters, pa en ma bedoel ik dan.
En zeker niet in de buurt.

Dus, hoezo belangenverstrengeling?? :o

Groet,

Pianoman
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Pianoman schreef:
Sagar schreef:
thijeleo schreef:
Dat had ik gezien.
Nou, daar hoeven ze niet bang voor te zijn.
Want...........als je examinator wil worden moet je ten eerste alle banden met de rijschoolwereld verbreken en mag je zeker niet examineren in het gebied waar je instructeur bent geweest.
Zelfs je familie mag geen banden hebben met de rijschoolwereld.
Broers, zusters, zonen en dochters, pa en ma bedoel ik dan.
En zeker niet in de buurt.

Dus, hoezo belangenverstrengeling?? :o

Groet,

Pianoman
Als dat zo is dan klopt het bij ons in Breda ook niet. Ik ben zelf opleider van rij-instructeurs en in de kring Breda rijdt TEN MINSTE één examinator die instructeur is geweest. Sterker, hij heeft zijn leerlingen aan ons verkocht...belangenverstrengeling ? :) Dat je niet en instructeur en examinator mag zijn dat is duidelijk. Maar ook wat er al gezegd wordt over het inzicht in de kandidaten, daar hebben sommige examinatoren geen kaas van gegeten.

En thijeleo....scherp opgemerkt :shock:
Maurice930
Infopolitie Gast

Kucht...bovenste berichtje is van mij dus (vergeten in te loggen) :oops:
Maurice930
Infopolitie Gast

Trouwens nog even voor de rij-instructeur.... De streep ligt tussen rijSTROKEN en niet tussen rijBANEN Dit om even te :censored: mierenneuken :stampen:
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Sagar schreef: Ik begreep van desbetreffende examinator dat ze bij het CBR vooral bang zijn voor belangenverstrengeling als instructeurs examinator willen worden.
Komt erg vreemd op mij over deze uitspraak......... :shock:
Sterker nog ik ken er toch al gauw minimaal 10 die in het verleden rij-instructeur zijn geweest en nu dus bij het CBR werken.
In de regel is het een voordeel voor de kandidaat als de examinator eerder zelf ook kandidaten heeft opgeleid.

Van belangenverstrengeling kan inderdaad geen sprake zijn, omdat je een aantal jaren (ik meen 5 jaar) geen examens in de kring mag afnemen waar je eerder werkzaam was.
Ten aanzien van het afnemen van examens van familie/bekenden, geldt dit voor alle eximinatoren; OOK als ze niet uit de rijschoolwereld komen.......... 8)
rijschoollucassen TS
Stamgast
Geslacht:

Maurice930 schreef:Trouwens nog even voor de rij-instructeur.... De streep ligt tussen rijSTROKEN en niet tussen rijBANEN Dit om even te :censored: mierenneuken :stampen:
Maurice, je hebt gelijk. Er zijn wel meer van dit soort fouten, Stoplichten, zebrapad en nog wel meer, maar ja, in het vuur van het schrijven...

Ben trouwens meestal wel blij met examinatoren die zelf uit de instructie voortkomen. Ze weten waar ze het over hebben, en kunnen vaak nuttige tips geven, zowel voor de instructeur als de leerling.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ja dat is zeker waar. We hebben er een aantal tussen zitten... :schieten: Altijd hetzelfde verhaal met dezelfde oplossongen ervoor. Dan kijk je zo'n vent weleens aan van: "Man, weet je nu wel wat je zegt?'' En dan gaan ze zich met jouw lessen bemoeien terwijl ze zelf nooit les hebben gegeven.
Gesloten